Agenda Presidium 17 oktober 2006
Soort document:Agenda
Soort vergadering:Presidium
Datum:17 oktober 2006
Week nummer:
Tijdstip:18.00 uur
Locatie:B & W kamer, Holten
1. Opening
2. Vaststelling agenda
3. Vaststelling besluitenlijst vergadering 11 september 2006 (bijlage 1)
4. Agenda raadsvergadering 30 oktober 2006 (bijlage 2)
5. Opzet begrotingsvergadering (opzet volgt maandag, 16 oktober 2006)
6. Evaluatiepunten uit raad 25 september en 28 september 2006
7. Commissiestructuur
8. Vergaderschema 2007 op basis van huidige vergaderstructuur (bijlage 3)
9. Toezending vergaderstukken aan belangstellenden (n.a.v. opmerking in vergadering 25/9)
10. Rondvraag
11. Sluiting
Bijlage 1
Besluitenlijst presidium 11 september 2006
Aanwezig:
Mevrouw M.J. Tijhof-Zwijnenberg, de heren B. Koelewijn (vz). A. Hofhuis, B. Beens, A.J. Kevelam, H.J. Dul, J. Tijhof en J.Th. Beverloo (griffier).
Afwezig
Geen afmeldingen.
Publieke tribune
Eén belangstellende.
1.Opening
De heer Koelewijn opent de vergadering.
2. Vaststelling agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
3. Besluitenlijst vergadering presidium van 15 juni 2006
De besluitenlijst van de vergadering van het presidium van 15 juni 2006 wordt ongewijzigd vastgesteld. De griffier geeft aan, dat de visitekaartjes tegen het eind van de maand september 2006 verwacht kunnen worden.
4. Agenda raadsvergadering 25 september 2006
De agenda voor de raadsvergadering van 25 september 2006 wordt vastgesteld. Bij aanwijzing van een plaatsvervangend voorzitter van de commissies ABZM en MDV (zie agendapunt 5) zal ten aanzien van dit onderwerp een agendapunt worden toegevoegd.
Het coalitieprogramma zal ter vaststelling aan de raad worden aangeboden en behoeft geen commissiebehandeling. Er zal een initiatiefvoorstel worden opgesteld en alle raadsleden ontvangen een exemplaar van het programma. Ter vergadering zal door of namens de coalitiepartijen een inleidend woord worden uitgesproken.
5. Aanwijzing plaatsvervangend voorzitters van de commissies ABZM en MDV
Het presidium draagt de heer B.D. Tijhof voor als plaatsvervangend voorzitter van de commissie MDV. De heer H.J.W. Kuipers neemt die rol op ten aanzien van de commissie ABZM. De griffier zal terzake nog een raadsvoorstel opstellen, zodat de aanwijzing in de raadsvergadering van september kan worden geëffectueerd.
6. Vormen en normen tijdens de raadsvergadering
Leden van de raad stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. De belangen van de gemeente en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer. Tegen die achtergrond wordt de intentie uitgesproken niet als gevolg van legitieme afwezigheid van een of meer leden van de raad tot een besluit te komen, dat er bij een voltallige raad anders zou hebben uitgezien. De leden van het presidium beschouwen dit als een grondhouding die past bij goed leiderschap. Het profiteren van een toevallige meerderheid of weglopen uit de raadsvergadering als tot stemming wordt overgegaan zijn gedragingen, die niet bij die grondhouding passen. In het samenspel coalitie, oppositie en college dragen alle partijen daarvoor in gelijke mate verantwoordelijkheid.
De leden van het Presidium spreken uit, dat deze intentie niet behoeft te worden vastgelegd in het Reglement van orde gemeenteraad.
7. Voortgang stichting Lokale Rekenkamer West Twente
De griffier meldt, dat de provincie heeft ingestemd met de oprichting van de stichting Lokale Rekenkamer West Twente en de deelname daarin van de gemeente Rijssen-Holten. In de gemeenten Hellendoorn en Wierden moet nog door de raad omtrent toetreding worden besloten. Het proces daartoe is inmiddels in gang gebracht.
De beoogde directeur van de stichting, Marcel van Dam, is niet meer beschikbaar. Er zal door de griffiers naar andere kandidaten worden gezocht. Benoeming heeft plaats door de respectieve gemeenteraden.
8. Indeling raadszaal
Er wordt ingestemd met de voorgestelde indeling van de raadszaal naar het gepresenteerde model a. De griffier draagt er zorg voor, dat deze indeling al tijdens de aankomende raadsvergadering van toepassing is.
9. Voortgang Rood voor rood-regeling
De griffier stelt een overzicht ter beschikking waaruit de reacties van alle Twentse gemeenten blijken met betrekking tot de vraag of zij (de gemeenteraden) willen meewerken aan het verbeteren van de aangeboden regeling. Op voorstel van de griffier wordt het overzicht aangeboden aan de commissie Grondgebied. Daar kan de vraag beantwoord worden op welke wijze voortgang geboekt kan worden inzake deze regeling. De reactie van de provincie op de actie van de gemeenteraad van Rijssen-Holten zal hierbij worden betrokken.
10. Deelname raadsleden aan diverse activiteiten
Het presidium is van oordeel, dat het niet voor de hand ligt dat raadsleden als vanzelfsprekend aan allerlei maatschappelijke evenementen deelnemen. Individuele raadsleden moeten afwegen of zij zich voor een evenement willen inzetten. Sturing op raadsbrede participatie is dan ook niet noodzakelijk.
11. Vergaderplanning presidium 2007
Er zijn geen specifieke wensen van de zijde van de leden van het presidium. De griffier zal in een volgende vergadering van het presidium een planning voorleggen.
12. Rondvraag
De heer Beens wenst inzicht in de exacte regels, die zijn afgesproken met betrekking tot de daadwerkelijke inzet van niet-raadsleden (schaduwfractieleden). Daartoe uitgenodigd neemt de griffier hieronder de overeengekomen regels weer.
In artikel 4 van de Verordening op de raadscommissies 2003 staat aangetekend,
dat een raadscommissie uit maximaal twee leden en een plaatsvervangend lid per
fractie per taakveld bestaat. Het plaatsvervangend lid heeft zitting in een
raadscommissie bij verhindering of ontstentenis van een van de leden van zijn fractie.
Een lid en een plaatsvervangend lid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn.
Mevrouw Tijhof ziet graag op Intranet de notulen van raads- en commissievergaderingen van de laatste 5 jaar beschikbaar. De griffier beziet of dit kan worden gerealiseerd.
De griffie wordt verzocht rapporten digitaal aan raadsleden beschikbaar te stellen in alle gevallen waarin dat mogelijk is. De griffier zegt dit toe.
De griffier meldt, dat nog niet gecommuniceerd is over de extra commissievergaderingen in het kader van de begrotingsbehandeling.
Deze data zijn vastgesteld op 16, 17 en 18 oktober 2006.
Waar dat in de tijd mogelijk is zullen standpunten, die door het college ingebracht worden tijdens VNG-congressen, vooraf met de raad worden besproken.
De griffier meldt tenslotte, dat de leeskamer voor de raad niet als ideaal is te karakteriseren. De leeskamer is ingericht in een ontspanningsruimte in de kelder van het gebouw in Holten. Er is geen kopieermogelijkheid aanwezig. In overleg met de betrokken ambtelijke afdeling zal worden bezien of een betere plek beschikbaar is.
13. Sluiting
Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter om 19.35 uur de vergadering.
Bijlage 2
Hierbij nodig ik u uit voor de openbare vergadering van de raad van de gemeente Rijssen-Holten op
maandag 30 oktober 2006 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, locatie Holten.
De agenda luidt als volgt.
1. | Opening |
2. | Spreekrecht burgers |
3. | Vaststellen agenda |
4. | Vragenuur |
5. | Notulen van de raadsvergadering van 25 september 2006 |
6. | Actiepuntenlijst |
7. | Mededelingen en ingekomen stukken |
![]() | Voorstellen waarover besloten wordt zonder bespreking |
8. | Vaststelling recreatienota, horecavisie en krediet hoofdsteunpunt Holterberg (portefeuillehouder wethouder W. Stegeman) |
9. | Vaststellen stemmen in een willekeurig stemlokaal (portefeuillehouder burgemeester drs. mr. B. Koelewijn) |
![]() | Voorstellen waarover besloten wordt na bespreking |
10. | Vaststellen wijzigingen op de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2006 (portefeuillehouder wethouder W.A.J. ter Schure) |
11. | Vaststellen vervolgtraject geluidsschermen Rijssen en Holten (portefeuillehouder wethouder W. Stegeman) (begrotingswijziging volgt) |
12. | Vaststellen verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2006 (portefeuillehouder burgemeester drs. mr. B. Koelewijn) |
13. | Sluiting |
Bijlage 3
Vergaderplanning raad en commissies 2007
Raadsvergaderingen
maandag 29 januari 19.30 uur
maandag 5 maart 19.30 uur (i.v.m. voorjaarsvakantie)
maandag 26 maart 19.30 uur
donderdag 26 april 19.30 uur (i.v.m. koninginnedag 30 april)
maandag 4 juni 19.30 uur
maandag 2 juli 19.30 uur
maandag 24 september 19.30 uur
maandag 29 oktober 19.30 uur
vrijdag 9 november 10.00 uur (begrotingsraad)
maandag 26 november 19.30 uur
donderdag 20 december 19.30 uur (i.v.m. kerstvakantie)
Presidium
dinsdag 16 januari 18.00 uur
dinsdag 13 februari 18.00 uur
dinsdag 13 maart 18.00 uur
dinsdag 10 april 18.00 uur
dinsdag 22 mei 18.00 uur
dinsdag 19 juni 18.00 uur
dinsdag 11 september 18.00 uur
dinsdag 9 oktober 18.00 uur
dinsdag 13 november 18.00 uur
dinsdag 4 december 18.00 uur
Commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en Middelen
maandag 8 januari 19.30 uur
maandag 5 februari 19.30 uur
maandag 12 maart 19.30 uur (naar overloop i.v.m. voorjaarsvakantie)
maandag 2 april 19.30 uur
maandag 14 mei 19.30 uur
maandag 11 juni 19.30 uur
maandag 3 september 19.30 uur
maandag 1 oktober 19.30 uur
maandag 8 oktober 19.30 uur (technische vragen over programmabegroting, mits beschikbaar)
maandag 5 november 19.30 uur
maandag 3 december 19.30 uur
Commissie Maatschappelijke Dienstverlening
dinsdag 9 januari 19.30 uur
dinsdag 6 februari 19.30 uur
dinsdag 6 maart 19.30 uur
dinsdag 3 april 19.30 uur
dinsdag 15 mei 19.30 uur
dinsdag 12 juni 19.30 uur
dinsdag 4 september 19.30 uur
dinsdag 2 oktober 19.30 uur
dinsdag 9 oktober 19.30 uur (technische vragen over programmabegroting, mits beschikbaar)
dinsdag 6 november 19.30 uur
dinsdag 4 december 19.30 uur
Commissie Grondgebied
donderdag 11 januari 19.30 uur
donderdag 8 februari 19.30 uur
donderdag 8 maart 19.30 uur
woensdag 4 april 19.30 uur (i.v.m. donderdag voor pasen)
donderdag 10 mei 19.30 uur
donderdag 14 juni 19.30 uur
donderdag 6 september 19.30 uur
donderdag 4 oktober 19.30 uur
woensdag 10 oktober 19.30 uur (technische vragen over programmabegroting, mits beschikbaar)
donderdag 8 november 19.30 uur
donderdag 6 december 19.30 uur
Overloopvergadering
maandag 15 januari 19.30 uur
maandag 12 februari 19.30 uur
maandag 12 maart 19.30 uur (cie ABZM i.v.m. overloop vanwege voorjaarsvakantie)
dinsdag 10 april 19.30 uur (na Presidium)
maandag 21 mei 19.30 uur
maandag 18 juni 19.30 uur
maandag 10 september 19.30 uur
maandag 8 oktober 19.30 uur
maandag 12 november 19.30 uur
maandag 10 december 19.30 uur
Overige relevante data
25 december 2006 t/m 5 januari 2007 (kerstvakantie)
19 en 20 februari 2007 (carnaval)
19 februari t/m 23 februari 2007 (voorjaarsvakantie BO en Fruytier)
26 februari t/m 2 maart 2007 (voorjaarsvakantie overige scholen)
14 maart 2007 (biddag)
6 t/m 9 april (Pasen)
30 april t/m 8 mei 2007 (meivakantie)
17 en 18 mei 2007 (Hemelvaart)
25 mei 2007 t/m 1 juni 2007 (pinksteren en pinkstervakantie)
5 en 6 juni 2007 (VNG Congres)
5 juli t/m 24 augustus 2007 (zomervakantie basis- en voortgezet onderwijs voor noord- en midden)
18 september 2007(prinsjesdag)
13 oktober t/m 20 oktober 2007 (herfstvakantie overige scholen)
20 oktober t/m 28 oktober 2007 (herfstvakantie BO en Fruytier)
7 november 2007 (dankdag)
22 december t/m 6 januari 2008 (kerstvakantie)