Verslag CommissieABZM 7 april 2014
Soort document:Verslag
Soort vergadering:CommissieABZM
Datum:7 april 2014
Week nummer:15
Tijdstip:20.00 uur
Locatie:raadzaal
datum vergadering: | maandag 7 april 2014 |
tijdstip en plaats: | 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis in Rijssen |
aanwezig: | |
voorzitter: | W.J. Reterink |
SGP | B. Beens, E.G. Bosma, R. Jansen |
CDA | I. Kahraman, G.D. ten Berge, F.J. Wessels |
CU | B.D. Tijhof, G. Pas, mw. W.L. Riezebos-Tessemaker |
PvdA | S. Kök, R.W. Meijerink, mw. G. Pluimers-Kremer |
GB | A.J. Aanstoot, mw. J. Kuiper-Ruitenberg, P. Kroeze |
VVD | F.W. Noordam, H.A.M. Stegehuis, mw. E.J.W. Deijk |
Lokaal Liberaal | R.A. de Koe, mw. E. Heuver-Harbers |
D66 | H. Klein Velderman, C. Polman |
griffier: | H.A.J. van de Vliert |
notuliste: | mw. G.B. Aanstoot-Stam |
namens het college: | A.C. Hofland, J. Ligtenberg, B. Wolterink |
publiek: | 17 |
1. Opening
De VOORZITTER opent de vergadering en heet de aanwezigen van harte welkom.
2. Inventarisatie spreekrecht
Er hebben zich geen sprekers gemeld.
3. Vaststellen definitieve agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
4. Verslag van de vergadering van 27 januari 2014 Het verslag wordt ongewijzigd goedgekeurd.
5. Mededelingen vanuit samenwerkingsverbanden en over strategische projecten
Er zijn geen mededelingen.
6. Raadsvoorstel procedureregels klachtenbehandeling gemeente Rijssen-Holten (Hofland)
De voorzitter concludeert dat de commissie adviseert het raadsvoorstel procedureregels klachtenbehandeling gemeente Rijssen-Holten als hamerstuk te behandelen in de raad.
7. Raadsvoorstel Overhevelen budgetten 2013 (en voorgaande jaren) naar 2013 (Ligtenberg)
Mevrouw KUIPER stelt de volgende vragen:
- Budget 13.10, programma 2: industriebevordering € 19.400 van het jaar 2010. Welke uitvoering vindt er nog plaats in 2014 en wordt de uitvoering daadwerkelijk in 2014 gerealiseerd?
- Budget 21.35, programma 104, akoestische maatregelen sporthal de Stroekeld van € 50.000. De uitvoering wordt verplaatst naar 2014. Wordt dit gezien de noodzaak gerealiseerd in 2014?
- Budget 21.95, onderzoekskosten in verband met terugvordering en verhaal jonger dan 65 jaar. Is het over te hevelen bedrag van € 15.000 voldoende voor de onderzoekskosten. Het gaat om een groot aantal hoge bedragen.
- 30.40, de afwikkeling van de derde tunnel. Wanneer kan de raad de totale verantwoording van de aanleg van de tunnel tegemoet zien?
- 103, programma peuterspeelzalen. Er is drie achtereenvolgende jaren, 2011 tot 2013 elk jaar ongeveer € 51.000 begroot en doorgeschoven. Geldt voor de AOB-gelden dat de niet-bestede bedragen uit de periode 2011 t/m 2014 teruggestort moeten worden, zoals eerder is gebeurd?
De heer JANSEN gaat in op de criteria van de budgetoverheveling. Bedragen vloeien terug naar de algemene middelen als ze niet besteed zijn en er geen bestelling tegenover staat. Een budget wordt in principe niet langer dan één jaar na het dienstjaar beschikbaar gehouden. Wat betekent hier de opmerking ‘in principe’? Zijn hiervoor vaste richtlijnen of is het de budgethouder die het bepaalt?
De heer LIGTENBERG zegt op de vraag van de heer Jansen, dat al jarenlang gewerkt wordt met de criteria bij de overheveling van budgetten. Dat geldt “in principe” voor één jaar, maar de praktijk is wel eens weerbarstiger. Het fenomeen dat een termijn langer duurt dan een jaar, komt jaarlijks terug.
De vragen van mevrouw Kuiper beantwoordt spreker als volgt:
- Budget 13.10 over industriebevordering. Het is de bedoeling dat de uitvoering in 2014 plaatsvindt. Geprobeerd wordt dit voortvarend op te pakken.
- Budget 21.95 over terugvordering en verhaal. Er wordt geprobeerd zo reëel mogelijk te begroten. Vooralsnog acht het college dit bedrag voldoende.
- De vraag over de peuterspeelzalen wordt via een NB beantwoord.
NB.: de beantwoording is gemaild op 15 april 2014 en wordt als bijlage 1 toegevoegd aan het verslag.
Bijlage 1, beantwoording vraag peuterspeelzalen
De heer WOLTERINK zegt dat hij niet kan aangeven wanneer de afrekening van de derde tunnel gerealiseerd is. Dit soort trajecten duren doorgaans lang.
De voorzitter concludeert dat de commissie adviseert het raadsvoorstel overhevelen budgetten 2013 (en voorgaande jaren) naar 2013 als hamerstuk te behandelen in de raad.
8. Actiepuntenlijst
De actiepunten 1 en 2 zijn afgehandeld.
Burgemeester HOFLAND beantwoordt actiepunt 3 (commissie informeren of ten aanzien van de aanrijtijden (te) veel tijd verloren gaat tussen de telefonische melding bij 112 en de alarmering van de vrijwilligers van de brandweer). Naar aanleiding van een van de betreffende locaties zegt spreker dat deze zich bevond in het grensgebied van de meldkamers Apeldoorn en IJsselland en ontstond er enige onduidelijkheid over het adres. Bij het aanrijden naar deze grote brand zelf is dat gecorrigeerd en had het geen consequenties voor de snelheid waarmee de brandweer ter plaatse kwam.
Bij de andere brand duurde het telefoongesprek met de melding 58 seconden. Na één minuut en 58 seconden is de opdracht gegeven dat er een brandweerauto uit moest rukken. Deze is gearriveerd binnen de tijd. In de beleving van degene die de brand meldde, duurde dat veel langer. Na een gesprek met de betreffende persoon werd erkend dat als je wacht elke minuut erg lang lijkt te duren.
In beide casussen is in technische zin alles juist verlopen.
De VOORZITTER concludeert dat actiepunt 3 daarmee is afgehandeld.
9. Rondvraag
De heer NOORDAM vraagt naar aanleiding van informatief stuk d, “evaluatie jaarwisseling 2013-2014”, waarom er bij de conclusies niets is gezegd over de manier waarop volgend jaar actie wordt ondernomen om schade aan speeltoestellen te voorkomen.
Spreker vraag naar aanleiding van informatief stuk g, ”handhavingsverslag 2013”, naar de reden van het hoge aantal overtreden (42%) bij asbestslooplocaties. Mogelijk zijn mensen onvoldoende op de hoogte van de regels.
In informatief stuk b, “cameratoezicht openbare ruimte”, staat: “De organisatie en uitvoering van camerabewaking op bedrijventerreinen laat op zich wachten”. Expliciet worden hier de KWR en de HIG genoemd. Wat is de reden dat hierin vertraging is opgetreden? Aan welke termijn wordt gedacht?
In informatief stuk e, ”uitvoeringsprogramma drugsgebruik jongeren 2014”, staat op bladzijde 5: “en/of afhankelijk van behoefte”. Wat wordt met deze zinsnede bedoeld?
Burgemeester HOFLAND zegt dat op dit moment niet bekend is of de toename van schade aan speeltoestellen rondom de jaarwisseling opgelost kan worden. Het college wil nadenken of er met vuurwerkverkopers overlegd kan worden over hun bijdrage aan een nog veiliger oud- en nieuwviering. De voorlichtingscampagne zal nog vroeger van start gaan, waarbij een oproep gedaan wordt tot vergroten van de sociale controle. Meer inzet van politie of cameratoezicht op speelplekken is niet te realiseren en zou het schadebedrag te boven gaan.
Het genoemde probleem met betrekking tot cameratoezicht bedrijventerreinen is voornamelijk van procedurele aard. In de eerste plaats is een KVO nodig (Keurmerk Veilig Ondernemen) voor de betreffende gebieden. Daaraan wordt momenteel, conform de planning, gewerkt. Het college heeft aangegeven dat mogelijk via een ondernemersfonds bijgedragen kan worden aan het organiseren van cameratoezicht op het industrieterrein. Er zijn momenteel gesprekken tussen de KWR en de HIG en het bedrijfsleven om na te gaan hoeveel geld het gaat kosten en of het in alle redelijkheid opgebracht kan worden door een ondernemersfonds. Volgens spreker ligt het initiatief en de verantwoordelijkheid bij het bedrijfsleven. De gemeente wil echter meedenken en waar mogelijk faciliteren.
Wethouder LIGTENBERG zegt dat het aantal overtredingen op het gebied van asbestslooplocaties erg hoog is. Volgens spreker kan via de Gemeentepagina of anderszins hierover meer voorlichting gegeven worden.
Naar aanleiding van de vraag over het uitvoeringsprogramma drugsgebruik zegt spreker dat het belangrijk is om het probleem centraal onder de aandacht te brengen, ook bij de scholen, en dat de lokale overheid het probleem in den brede beziet. Zoals het nu in het stuk staat, is het inderdaad enigszins genuanceerd. Het college zal erop aandringen hier toch de nodige aandacht aan te geven.
De heer NOORDAM vraagt hoe snel de ondernemers zullen komen met een reactie.
De BURGEMEESTER zegt dat het bedrijfsleven aan zet is, waarbij de gemeente volgt en faciliteert. Spreker heeft niet het gevoel dat de gemeente op dit moment iets moet doen.
De heer BOSMA verzoekt punt d, “evaluatie jaarwisseling 2013-2014” te agenderen voor een volgende commissievergadering.
Tevens geeft spreker aan dat de SGP meerdere signalen heeft ontvangen over problemen bij het innen van belastingen.
De VOORZITTER verzoekt de heer Bosma een motivatie voor agendering van informatief stuk d aan te leveren.
Wethouder LIGTENBERG zegt te laten nagaan of er problemen zijn met de inning van belastingen en dat hij de commissie hierover informeert.
NB.: De vraag over het innen van belastingen is als bijlage 2 toegevoegd aan het verslag.
Bijlage 2, beantwoording vraag over inning van belastingen
10. Sluiting
De VOORZITTER sluit de vergadering om 20.22 uur.
aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en Middelen op 6 mei 2014
de griffier de voorzitter