Verslag CommissieABZM 12 juni 2012
Soort document:Verslag
Soort vergadering:CommissieABZM
Datum:12 juni 2012
Week nummer:24
Tijdstip:19.00 uur
Locatie:raadzaal in gemeentehuis Rijssen
Verslag commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en Middelen
datum vergadering: | dinsdag 12 juni 2012 |
tijdstip en plaats: | 19:00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis in Rijssen |
aanwezig: | ![]() |
voorzitter: | J. Slootweg |
SGP CDA CU PvdA GB VVD Lokaal Liberaal | B. Beens, E.G. Bosma, R. Jansen I. Kahraman, R.J. Cornelissen, F.J. Wessels B.D. Tijhof, J. van Veldhuizen R.M.C. de la Haye, H.G.D. Siegerink, T. ter Keurst A.J. Aanstoot, mw. J. Kuiper-Ruitenberg, W.J.M. Muller A.J. Kevelam, F.W. Noordam, H.A.M. Stegehuis R.A. de Koe, mw. E. Heuver-Harbers |
griffier: | H.A.J. van de Vliert |
notuliste: | mw. S. Vollenbroek-Huitink |
namens het college: | A.C. Hofland, J. Ligtenberg |
ambtelijke ondersteuning: | J. Kottink |
pers: | 0 |
publiek: | 6 |
1. Opening
De VOORZITTER opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom.
2. Inventarisatie spreekrecht
Er wordt geen gebruikgemaakt van het spreekrecht.
3. Vaststellen definitieve agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
De heer CORNELISSEN geeft aan niet deel te nemen aan de discussie bij agendapunt 9.
4. Verslag van de vergadering van 14 mei 2012
Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
Naar aanleiding van:
De heer DE LA HAYE heeft een opmerking naar aanleiding van de rondvraag over de Borkeld. Hij pleit ervoor dat er ten aanzien van de Borkeld doorgepakt wordt en heeft bijvoorbeeld geen problemen met onteigenen.
5. Actiepuntenlijst
De actiepunten 1, 2, 3 en 4 zijn beantwoord en kunnen worden afgevoerd.
De heer NOORDAM mist een actiepunt uit de vergadering van 16 april 2012. Afspraak is gemaakt dat de portefeuillehouder de samenwerkingsrapportage van de politie, arbeidsinspectie en van de veiligheidsregio over het paasvuur in Espelo beschikbaar stelt aan de commissie. De gemeentelijke organisatie maakt een feitenrelaas dat ook beschikbaar wordt gesteld.
Burgemeester HOFLAND antwoordt dat de rapportages aan de commissie worden toegezonden zodra ze beschikbaar zijn.
6. Mededelingen vanuit samenwerkingsverbanden (Regio e.d.) en over strategische projecten
Wethouder LIGTENBERG geeft aan dat het college het voorstel maximumtarief rijbewijs 2012 heeft besproken. Het voornemen is het tarief op basis van de kostprijs te blijven hanteren. Hij verzoekt de griffier om in het presidium voor te stellen het raadsvoorstel maximumtarief rijbewijs 2012 te agenderen voor de raadsvergadering van 28 juni 2012.
De heer KEVELAM vraagt of het college bij het vaststellen van de kostprijs rekening heeft gehouden met de overheadkosten, die met € 250.000,- zijn gestegen doordat de brandweer naar de regio gaat. In de raadsvergadering van 31 mei 2012 is besloten dat de overheadkosten met € 1,- omhoog gaan.
Wethouder LIGTENBERG antwoordt dat de kostprijs is gebaseerd op de Nota kostprijzen die in 2011 is vastgesteld. In de kostprijs is geen rekening gehouden met de verhoging van de overheadkosten.
7. Voorbereiding Regioraadsvergadering op 20 juni 2012
- Toelichting vanuit de Regio Twente op het onderwerp Innovatiesprong
Presentatie
Na de presentatie vraagt de heer DE KOE wat er is gerealiseerd voor Rijssen-Holten, duidend op het rendement van 242 miljoen euro in de periode 2005-2011. In het stuk leest spreker dat wordt ingezet op high tech niveau. Lokaal is er juist een probleem in de low tech sector. Hoe worden deze mensen bij de innovatieroute betrokken? Hij vindt dat de presentatie een hoog abstractieniveau heeft en weinig aandacht heeft voor concrete uitvoering.
De heer MULLER vraagt of het Human Capital Programma is bestemd voor alle opleidingsniveaus of is het specifiek academisch georiënteerd?
Er zijn ongeveer 700 bedrijven die participeren, slechts 10 daarvan komen uit Rijssen-Holten. Mist de gemeente ergens een aansluiting of kansen?
Ten aanzien van de Agenda van Twente merkt spreker op dat 415 startersbedrijven zijn geholpen, 9 zijn gerelateerd aan Rijssen-Holten. Waren er meer kansen geweest voor Rijssen-Holten en zo ja, hoe kan dat dan beter worden benut?
De heer BOSMA geeft aan dat in Rijssen-Holten de indruk leeft dat Netwerkstad en de Regio Twente bijna synoniemen zijn. Zijn er argumenten om dat beeld te ontkrachten? Er lijkt weinig voor Rijssen-Holten in te zitten.
De heer VAN VELDHUIZEN vraagt wat de Regio denkt onder te brengen ten aanzien van de innovatie in gemeenten. Hier staat een bedrag voor van 5 miljoen euro. Hij vraagt naar zaken die zichtbaar zijn voor onze gemeente.
De heer WESSELS geeft aan dat de Governance structuur is gewijzigd naar een nieuwe vorm van besturen. Hij vraagt hoe verantwoording wordt afgelegd aan de raden.
De heer KEVELAM begrijpt dat, op papier, de resultaten van het eerste deel van de innovatieroute naar tevredenheid zijn, toch wordt de organisatiestructuur veranderd. Afgesproken was dat 50 miljoen euro vrij werd gemaakt om innovatieontwikkeling in Twente te stimuleren. Hij vraagt hoeveel geld er in de organisatie blijft hangen en hoeveel geld daadwerkelijk terecht komt bij de bedrijven die de innovatieontwikkeling gestimuleerd krijgen?
De heer KERCKHAERT geeft aan dat hij niet op ondernemers of aantallen kan zeggen of Rijssen-Holten genoeg heeft geprofiteerd van de innovatieontwikkeling. Door alle projecten is een omzet en extra activiteit gegenereerd, volgens een rekenmethode staat dat garant voor ongeveer 2700 arbeidsplaatsen. De hoop is nieuwe economie tot ontwikkeling te brengen die gaat groeien. Waar heeft Rijssen het meest aan gehad? De 10 open innovatieclusters die zijn opgericht zijn ook voor Rijssen interessant. Hij wijst hierbij op het ontstaan van het Center for Medical Imaging, waarbij diverse bedrijven en de universiteit in samenwerking met Siemens scanapparatuur hebben ontwikkeld. Het is een open innovatiecluster. Boeing Researchcentrum probeert samen met de universiteit tot nieuwe toepassingen in de vliegtuigindustrie te komen, veel bedrijven zullen hiermee te maken krijgen. Voor Rijssen is de Stichting Pioneering belangrijk, waarin de bouwsector bijeenkomt om te bedenken hoe ze in deze moeilijke tijd met de bouw tot vernieuwing van processen en productiesystemen kan komen. Dan is er nog het Open Innovatiecentrum Advanced Materials bij Ten Cate in Nijverdal.
Bovengenoemde voorbeelden zijn goed gelukt en brengen in potentie economie met zich mee.
Mevrouw VOS geeft aan dat van de werkende bevolking van Rijssen-Holten 38% werkt in de eigen gemeente en 30% werkt in Twente. Twente is een bijzonder gebied. Het is een Daily Urban System, meer dan in andere stadsregio’s. Alle vervoersbewegingen vinden binnen Twente plaats.
De heer NOORDAM vraagt mevrouw Vos bij interruptie naar de uitleg van een Daily Urban System.
Mevrouw VOS geeft aan dat het gaat om de dagelijkse vervoersbewegingen binnen een gebied. Bij andere stadsregio’s is dit gemiddeld 55% en in Twente is dat 70%.
De heer KERCKHAERT gaat in op de mensen uit de low tech branche. Er wordt hard gewerkt aan een regionaal arbeidsmarktbeleid en dat is belangrijk. Hier is de insteek gekozen de economische groei en versterking op langere termijn te vinden in de sectoren waar groei kan worden bereikt. Waar veel bedrijven aan kunnen leveren. Aan de bovenkant wordt ontwikkeld en dit zal effecten hebben aan de onderkant.
De heer DE KOE is het eens met de gegeven visie. Hij vreest echter dat er de komende jaren meer lager opgeleiden zonder werk komen te zitten, hij wijst hierbij op de bouwsector. Dat is het meest urgente probleem.
De heer KERCKHAERT bestrijdt zeker niet dat dit een belangrijk punt is waar de politiek goed over na moet denken.
Ten aanzien van de vraag over het Human Capital Programma geeft spreker aan dat we een verantwoordelijkheid hebben voor het arbeidsmarktbeleid, ook voor mensen die aan de onderkant werken. Het Human Capital Programma betekent een goed personeelsbeleid en scholing, hier zit een link met de doelgroep. Het programma omvat MBO niveau 3-4, HBO en WO. Over de besteding van 3,5 miljoen euro komt de regio nog terug. De POI-wethouders en het bedrijfsleven houden zich bezig op het gebied van arbeidsmarktvraagstukken.
Op de vraag van de heer Kevelam geeft spreker aan dat er één organisatie komt en dit zal minder kosten dan tot nu toe. Voor de uitvoering wordt 2,5 miljoen euro van het totale bedrag gebruikt.
Spreker kan weinig zeggen over de opmerkingen ten aanzien van het aantal deelnemende bedrijven en starters uit Rijssen-Holten.
Het is niet zo dat de Netwerkstad en Regio synoniemen zijn. De Regio bestaat uit 14 gemeenten die samen verlengd lokaal besturen. Met groot succes is de Agenda van Twente opgestart, we zijn op het innovatiepad bezig, op het punt van grote transities wordt gewerkt aan de Wmo, jeugdzorg, voorbereidingen op allerlei terreinen. Ook de universiteit en typische bedrijven in de techniek worden genoemd. Als een en ander zich goed ontwikkelt heeft elke gemeente in Twente hier voordeel bij.
Het Dagelijks Bestuur van de Regio moet ervoor zorgen dat de verantwoording naar de raden goed geregeld moet worden. Tot 2018 wordt er veel geld ingestopt, daar moet verantwoording over worden afgelegd aan de Regioraad en gemeenten.
Burgemeester HOFLAND zegt dat er overleg is geweest in WT4 verband over het voorliggende voorstel. Ook heeft het college kennis genomen van de behandeling in de raadsvergadering van Twenterand. Dat is ongeveer de lijn die ook het college voorstelt aan de commissie. Op hoofdlijnen kan het college instemmen met het voorstel van de Regio Twente, met een paar kanttekeningen.
De Strategy Board moet jaarlijks verantwoording afleggen aan de Regioraad, publiek geld moet publiek verantwoord worden. Bij de uitwerking van de innovatieagenda moeten de MKB-bedrijven van alle gemeenten een plek krijgen in de vorm van bijvoorbeeld een actieve benadering. Deze uitwerking vindt het college belangrijk omdat er maar één gemeente vertegenwoordigd is in de Board en omdat deze Board de taken van het DB in de huidige organisatie overneemt. Waarbij het college opmerkt, dat als er voorstellen in de Regioraad komen om de vertegenwoordiging in de Board anders te organiseren, het college dit voorstel ondersteunt.
Bij de uitwerking van het Human Capital Programma is een goede samenwerking en afstemming nodig met de POI en zijn investeringen nodig in extra opleiding op MBO 3 en 4 niveau. Er is aandacht voor het tekort aan vakkrachten naast de belangrijke investeringen in hoger opgeleiden zoals wordt voorgesteld.
Verder mogen de financiële risico’s niet groter zijn dan het ingelegde kapitaal. Dat heeft te maken met het risico die gemeenten indirect al hebben in de Regio.
Bij de innovatie in gemeenten dient men zorg te dagen voor gelijke kansen voor alle 14 regiogemeenten en het college verwacht hierover voorstellen aan de Regioraad. Het kan niet zo zijn dat innovatie in gemeenten alleen maar bij Shared Service en/of bij de Veiligheidsregio terecht zouden kunnen komen. Dat zou het college een verkeerde besteding vinden.
Bovenstaande is wat het college samen met Twenterand voorstelt mee te geven aan de vertegenwoordigers.
De heer KEVELAM heeft het idee dat wordt gedacht dat we de economie volledig kunnen sturen maar spreker is van mening dat dat beperkt kan. Ten aanzien van het Human Capital Programma haalt hij een voorbeeld aan. Een directeur van het ROC ziet dat er op het terrein van innovatieve ontwikkeling een stimulering van de Regio zit en dat daar over een jaar meer mensen voor nodig zijn. Dan is die directeur toch gek als hij niet inspringt op die ontwikkeling en hier in de opleiding meer aandacht aan geeft. Waarom moet de Regio daar, vanuit de Agenda van Twente, 3 tot 4 miljoen euro in steken? Daar hoeven wij geen extra financiële invloed op te laten gelden. De 5 miljoen euro is nog niet gedefinieerd. De Agenda van Twente is bedoeld voor het innovatiefonds. Spreker heeft vraagtekens bij de verdeling van het restant IPT budget voor de andere onderdelen.
De heer KAHRAMAN geeft aan dat de Regio Twente ongeveer 30 miljoen euro inbrengt in het innovatiepotje voor de Regio. Kennispark Twente gaat ook participeren in de innovatiesprong. Wat brengt de gemeente Enschede in, die de drager is van het kennispark Twente? Hij leest tussen de regels door dat ze ook een plek claimen in de Strategy Board met mevrouw Van Hees. Daar heeft hij zijn eigen mening over en hij stelt voor om als Rijssen-Holten het voortouw te nemen en een signaal af te geven. Hij vraagt wat kennispark Twente gaat inbrengen aan fondsen om de 30 miljoen euro te plussen nu ze een prominente positie krijgen in de innovatiesprong.
De heer KERCKHAERT geeft aan dat economie niet echt gestuurd kan worden maar als je niets probeert, zou het niet goed gaan. Iedereen probeert zijn sterkte verder te ontwikkelen. De dynamiek en samenwerking tussen ondernemers en kennis, waarbij de overheid faciliteert, is een hele wijze en goede zaak. Zeker in Twente, waar we geen dragende kracht hebben.
16 miljoen euro is betaald uit de 50 miljoen euro, aangetoond kan worden dat 242 miljoen euro rendement is gehaald. 3 tot 4 miljoen euro wordt ingezet voor het Human Capital Programma, dat zal ook weer extra worden ondersteund door de provincie en zal tot extra programma’s komen. De vraag is of onze economie niet harder was gegroeid als we de hoger opgeleide mensen nu al hadden gehad. Spreker kent diverse bedrijven die problemen hebben hoe ze aan opgeleide mensen moeten komen. Hetzelfde beeld is er in Positionering en Branding, als de overheid geen stap zet, gebeurt er te weinig.
In de Strategy Board zit de heer Den oudsten als voorzitter van de Regio, de heer Rietkerk van de provincie zit in het bestuur en de derde plek is voor mevrouw Van Hees, voorzitter van het Kennispark. Het kennispark betaalt niet aan innovatie, het is een samenwerking tussen de universiteit en de gemeente Enschede, er zit geen geld in van de gemeente Enschede zelf.
De VOORZITTER bedankt de heer Kerckhaert en de dames Vos en Ruijs en geeft het voorstel ter discussie aan de commissie.
De heer DE LA HAYE geeft aan dat er binnen REMO naar geld wordt gezocht voor MBO niveau 3 en 4. Is ooit overwogen een beroep te doen op de innovatieroute?
De heer WESSELS is van mening dat het college geen afwachtende positie moet innemen ten aanzien van het afleggen van verantwoording aan de raden.
De heer BOSMA geeft aan dat zijn fractie het eens is met de woorden van de burgemeester. Ook ondersteunt hij het ambtelijk advies bij agendapunt 10 van de Regioraad.
De heer AANSTOOT spreekt het aan dat REMO zou worden gefinancierd uit de innovatieroute en niet uit de gemeentelijke kas. Hij vraagt zich af hoe de 5 miljoen euro bij innovatie in gemeenten verdeeld wordt. In de stukken staat dat de gemeenten trekkingsrecht hebben, hoe wordt dit ingevuld?
Hij ondersteunt de woorden van de burgemeester en vindt het een goede aanvulling op het voorstel.
De heer DE KOE ondersteunt de woorden van de burgemeester.
De heer DE LA HAYE kan zich vinden in de woorden van de burgemeester.
Ten aanzien van de memo over de regiostukken heeft spreker een vraag over agendapunt 5: Bestuursagenda publieke gezondheid. Hij heeft de notitie gelezen en vindt het een meer organisatorisch verhaal. Hij vraagt de heer Kahraman een pleidooi te houden om er meer inhoudelijk aandacht aan te besteden. Hij denkt daarbij aan verslavingszorg en happy fris.
Bij agendapunt 7 wordt gesproken over de innovatiesprong Twente en de subsidiering Twents bureau voor toerisme. Onze gemeente is ook gelieerd aan Salland, daar vinden ook ontwikkelingen plaats. Haken we hier op enige manier aan?
Agendapunt 10, samenwerking op het gebied van juridische expertise. Wat is de strekking hiervan en wat zijn de kosten?
Agendapunt 11, de prijscompensatie 2012. Het staat hem bij dat in een eerder stadium is gezegd dat de regio Twente budgettair neutraal zou zijn in 2013, klopt dat beeld, want dan is agendapunt 11 geen onderwerp van gesprek?
De heer NOORDAM denkt ook dat de low tech met deze innovatiesprong geen aandacht krijgt. Hij heeft de heer Kerckhaert horen zeggen dat het oude innovatieplan niet uit de verf is gekomen. Er ligt nu een nieuw plan, spreker is hierover gereserveerd.
Hij wil eerst met de fractie spreken over de woorden van de burgemeester en zal de uitkomst doorgeven aan de vertegenwoordiger in de regioraad.
Hij heeft geen reactie gehoord op het amendement van Hengelo. Hij steunt het amendement.
De heer TIJHOF kan zich vinden in de woorden van de burgemeester. De gemeente moet proactief zijn als het gaat om beschikbare gelden ten aanzien van de innovatiesprong. Samen met het bedrijfsleven moeten we proberen de kansen die er liggen te benutten. Het is belangrijk dat de raden een goede feedback krijgen van de stappen die worden gezet in de toekomst en dat hiervoor moet wordt gepleit in de Regioraad. Hij laat de vertegenwoordiger vrij of hij het amendement van Hengelo wel of niet steunt. Hij ondersteunt de opmerkingen die de heer De la Haye heeft geuit over punt 5.
De heer DE LA HAYE interrumpeert en geeft aan dat de heer Tijhof zegt dat het college moet optrekken met lokale bedrijven. Hij vraagt of de heer Tijhof van mening is dat de raad hiervoor kaders moet stellen.
De heer TIJHOF vindt dat overbodig. Het college en de bedrijvencontactfunctionarissen zijn voldoende krachtig om de kansen te benutten.
Burgemeester HOFLAND haakt aan bij de woorden van de heer Kerckhaert dat de werkgelegenheid niet ophoudt bij onze gemeente. Veel inwoners van Rijssen-Holten zijn in Twente werkzaam en maken gebruik van deze innovatiesprongachtige methodes. Spreker begrijpt dat wordt afgevraagd welk profijt onze gemeente heeft bij de Innovatieroute maar dat moet wel worden gerelativeerd. Ook het college heeft goed naar het voorstel gekeken. In WT4 verband is er over gesproken en dit is fraai verwoord door Twenterand. Belangrijk is dat iedereen gelijkwaardige kansen moet krijgen en niet eenzijdig de focus wordt gelegd op de universiteit en nanotechnologie alleen, maar ook MKB-bedrijven moeten volop meeprofiteren. In Rijssen-Holten is veel bedrijvigheid en werkgelegenheid georganiseerd rondom bouwbedrijven. Deze sector maakt zorgelijke tijden door. In de Strategische Visie is een accent gelegd op bouwstad Rijssen. Spreker is met het bedrijfsleven bezig dit op een of andere manier handen en voeten te geven. Voor bedrijven is het op dit moment lastig om voor innovatie geld opzij te zetten en iets extra te doen. Dit programma helpt misschien om met ideeën te komen en hier geld voor in te inzetten.
Voor REMO is eerst een besluitvormingstraject nodig alvorens een aanvraag te kunnen doen. We wachten nog op antwoord van de provincie. De aanvraag wordt zeker ingediend.
Met het verkrijgen van de titel Wandelgemeente 2012 is vanuit de Regio Twente en vanuit de provincie Overijssel aangegeven, nu voor de tweede keer in successie deze titel is binnengehaald, dat men er meer aandacht aan wil schenken dan destijds bij Tubbergen. Ook hier moeten we volop voor gaan om Twente en Overijssel goed op de kaart te zetten en niet al te veel moeten kijken of het nu Twente of Salland is.
In WT4 verband is gesproken over de vertegenwoordiging in de Board Strategy. Als de commissie vindt dat de vertegenwoordiger hier het voortouw in moet nemen, dan moet hij dat doen.
De overige aandachtspunten, die spreker heeft genoemd, zijn bedoeld om vooral de toezegging vanuit het DB te krijgen zodat deze worden gehonoreerd.
De VOORZITTER vraagt of de heer Kahraman, als vertegenwoordiger in de Regioraad, voldoende informatie heeft voor de vergadering.
De heer KAHRAMAN geeft aan dat hij is verhinderd, de heer Scheppink vervangt hem.
De heer DE LA HAYE geeft aan dat hij nog vragen open heeft staan over de publieke gezondheid, over de prijscompensatie en over de kosten van juridische activiteiten in Enschede.
De heer SCHEPPINK vraagt de commissie of hij in de Regioraad aandacht moet vragen om meer inhoudelijk in te gaan op het onderwerp publieke gezondheid.
De GRIFFIER geeft aan dat in het voorstel staat dat er een prijscompensatie van 2% wordt gehanteerd met een bezuiniging daartegenover van dezelfde grootte. Het is dus niet zo dat daardoor de gemeenten meer gaan betalen.
De VOORZITTER stelt vast dat de commissie instemt met het voorstel van de PvdA om meer inhoudelijk in te gaan op de publieke gezondheid.
8. Raadsvoorstel aanwijzen trouwlocaties (portefeuille A.C. Hofland)
De heer BEENS geeft aan dat zijn fractie bij een eerder voorstel over het aanwijzen van trouwlocaties al heeft aangegeven tegen een wildgroei hiervan te zijn. En nu is zichtbaar dat het wild behoorlijk is gegroeid! Destijds was de SGP met name tegen al deze horeca-locaties. Ze zijn er voorstander van dat alleen openbare gebouwen, gebouwen van de gemeente, hiervoor in aanmerking moeten komen. Daarom vindt spreker zich niet in het voorstel.
De voorzitter concludeert dat de raad instemt met het raadsvoorstel aanwijzen trouwlocaties en stelt voor het als hamerstuk te behandelen in de raad.
9. Raadsvoorstel zendtijd komende vijf jaren voor Stichting Lokale Omroep Holten en Rijssen (Radio 350) (portefeuille A.C. Hofland)
De heer BOSMA geeft aan dat de SGP wel eens een opmerking heeft gemaakt over de representativiteit van het PBO. Na enig zoekwerk heeft spreker de namen weten op te duiken.
Hij heeft zorg over de frequentie van het vergaderen van het PBO. Verder vraagt hij zich af of het lijstje van de zenddtijd dat staat vermeld, correspondeert met de website van radio 350.
Hij heeft gehoord dat het bestuurlijk rommelt bij radio 350 en hij spreekt daar zijn zorg over uit.
Burgemeester HOFLAND antwoordt dat het college van mening is dat het bestuur, de zendtijd en inkleuring hiervan voldoende representatief is voor de gemeente en de gemeenschap. Als dit in bepaalde gremia als niet of net voldoende wordt ervaren dan roept spreker op hierover in gesprek te gaan met het bestuur om zo de representatie beter vorm en inhoud te geven.
De heer BOSMA interrumpeert. Hij heeft geen klachten over de representativiteit als zodanig. In het verleden heeft de SGP die wel gehad maar daar wordt aan gewerkt
Burgemeester HOFLAND geeft verder aan dat signalen, dat er bestuurlijk iets aan de hand is, het college ook heeft bereikt. Spreker heeft hierover zijn zorg uitgesproken bij het bestuur. Een aantal programmamakers is verdwenen. Hij heeft het bestuur gevraagd of er rol is weggelegd voor de gemeente om in gesprek te gaan met een aantal medewerkers en vrijwilligers die nu afstand nemen van het bestuur. Dit is besproken in het bestuur en deze week heeft spreker te horen gekregen dat het bestuur er vertrouwen in heeft de interne perikelen zelf intern op te lossen en geen behoefte heeft aan een bemiddelende rol vanuit de gemeente.
De heer DE KOE vindt ook dat de omroep representatief is voor alle geledingen in de samenleving. Hij is blij dat Radio 350 nu zelf geld bij elkaar sprokkelt de begroting sluitend te krijgen.
De voorzitter concludeert dat de raad instemt met het raadsvoorstel zendtijd komende vijf jaren voor Stichting Lokale Omroep Holten en Rijssen (Radio 350) en stelt voor het als hamerstuk te behandelen in de raad.
10. Raadsvoorstel wijzigingen kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke heffingen
(portefeuille J. Ligtenberg)
De heer SIEGERINK vraagt waarom de ZZP’ers niet zijn meegenomen in het voorstel en wat de financiële consequenties zijn als het kwijtscheldingsbeleid hierop wordt aangepast. Aan hand van deze gegevens komt de PvdA eventueel met een wijziging op het voorstel.
De heer KEVELAM heeft een vraag over punt 4: kanttekeningen. Wat betekent het, met betrekking tot de gemeentelijke belastingen, dat aan kleine ondernemers geen kwijtschelding wordt verleend voor privébelastingschulden?
Wethouder LIGTENBERG antwoordt dat de circulaire het college aanleiding heeft gegeven hier gericht naar te kijken. Spreker geeft aan dat het college zo spoedig mogelijk een ambtelijke notitie laat maken om dit onderwerp te betrekken bij het kwijtscheldingsbeleid.
De heer KOTTINK geeft aan dat met de privébelastingschulden de gemeentelijke aanslag voor afval, riool, OZB en eventueel hondenbelasting wordt bedoeld.
De VOORZITTER geeft aan dat de notitie wordt verwacht in september. Hij vraagt de commissie nu te beslissen over het voorstel dat voorligt. Een aanvullende voorstel wordt in september 2012 besproken.
De voorzitter concludeert dat de commissie adviseert het raadsvoorstel wijzigingen kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke heffingen als bespreekstuk te behandelen in de raad.
11. Rondvraag
De heer KAHRAMAN geeft aan dat bij de informatieve stukken ook een stuk staat over de WT4 samenwerking. Spreker heeft afgelopen tijd contacten gehad met buurgemeenten die de WT4 vormen. Het blijkt dat de behoefte bestaat om met de vier raden bij elkaar te komen om de uitgangspunten nog eens goed met elkaar te delen en te bezien. Hij vraagt het college deze gezamenlijke bijeenkomst te beleggen.
De GRIFFIER antwoordt dat de griffies hier een rol in kunnen spelen omdat verzocht wordt om een gezamenlijke bijeenkomst van de vier raden.
12. Sluiting
De VOORZITTER sluit de vergadering om 20.45 uur
aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en Middelen op 10 september 2012
de griffier de voorzitter