Verslag CommissieABZM 4 oktober 2010
Soort document:Verslag
Soort vergadering:CommissieABZM
Datum:4 oktober 2010
Week nummer:40
Tijdstip:19.00 uur
Locatie:raadzaal Rijssen

Verslag commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en Middelen
datum vergadering: | maandag 4 oktober 2010 |
tijdstip en plaats: | 19:00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis in Rijssen |
aanwezig: | ![]() |
voorzitter: | J. Slootweg |
SGP CDA CU PvdA VVD GB |
R.M.C. de la Haye, H.G.D. Siegerink, T. ter Keurst R.A. de Koe, F.W. Noordam A. Hofhuis, J. Beunk, A. Nijkamp |
griffier: | H.A.J. van de Vliert |
notuliste: | mw. R. Aanstoot-Stam |
namens het college: | A.C. Hofland (burgemeester) en J. Ligtenberg (wethouder) |
pers: | 1 |
publiek: | 9 |
1. Opening
De VOORZITTER opent de vergadering en heet alle aanwezigen welkom.
2. Inventarisatie spreekrecht
De heer BELDMAN (Vereniging van Eigenaren De Borkeld) maakt gebruik van het spreekrecht bij informatief stuk c, Brandveiligheid De Borkeld. Het bestuur van de vereniging is teleurgesteld, omdat uit de pers vernomen moest worden dat er een aantal zaken rond de brandveiligheid op en om De Borkeld herzien wordt. In het verleden werd over en weer beter gecommuniceerd over de problematiek en over de besluiten. Teleurstelling is er ook, omdat besluiten die genomen zijn omtrent de brandveiligheid teruggedraaid worden. In de voorjaarsvergadering 2007 werd groot alarm geslagen door het college en de brandweer, waarna er een plan werd opgesteld. Het bestuur van de vereniging werd steeds op de hoogte gehouden van de vordering en de uitvoering. In het najaar 2007 heeft de raad besloten € 550.000 uit te trekken om de brandveiligheid te bevorderen op de Borkeld. In een brief van februari 2009 heeft de gemeente nog een keer op een rijtje gezet wat er zoal moet gebeuren in dit recreatiegebied. Spreker vraagt of de vereniging in het vervolg rechtstreeks op de hoogte gesteld kan worden van de plannen. In de pers staan namelijk tegenstrijdige berichten. Voorts wijst spreker op de bezorgdheid binnen de vereniging over de situatie die gaat ontstaan als de voorgestelde plannen werkelijk hun beslag krijgen. Hij vraagt of het college op de hoogte is van de risico’s als deze plannen daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden en of de eisen en voorschriften met betrekking tot de verbindingspaden en brandgangen niet meer van toepassing zijn. Met name in een droge zomerperiode maken de eigenaren zich zorgen; zij zitten als ratten in de val bij eventuele calamiteiten. Spreker verzoekt de raad daarom de voorstellen te heroverwegen en daar waar nodig wijzigingen aan te brengen in deze complexe problematiek. Het bestuur van de vereniging nodigt het college uit om in gesprekken tot een bevredigende oplossing te komen.
Tot slot vraagt spreker waarom het beleid, zoals voorgesteld in 2007 en waar de vereniging content mee was, ineens gewijzigd is.
De VOORZITTER zegt dat de vragen van de heer Beldman aan het college zijn gesteld en dat het daarom goed zou zijn als de Vereniging van Eigenaren in gesprek gaat met het college.
De heer KAHRAMAN verzoekt betreffend stuk te agenderen voor de volgende vergadering. In die vergadering kan de heer Beldman opnieuw inspreken.
De heer HOFHUIS sluit zich aan bij de vraag van de heer Kahraman. Hij vraagt de heer Beldman namens hoeveel eigenaren op de Borkeld hij spreekt, omdat niet alle eigenaren op een lijn zitten.
De heer BELDMAN zegt dat de vereniging bestaat uit ongeveer 130 tot 140 leden. Hoe groot het percentage eigenaren is waar hij voor spreekt, kan hij niet zeggen.
De heer NOORDAM zegt dat de VVD zich aansluit bij de woorden van de heer Kahraman.
De heer KAHRAMAN zegt dat de commissie voorafgaand aan de commissiebehandeling geïnformeerd moet worden over de uitkomst van het gesprek tussen het college en het bestuur.
Wethouder LIGTENBERG wijst erop dat het van belang is dat de resultaten van de toetsing die gedaan wordt door een extern deskundige over hoe de gemeente met het dossier is omgegaan, eerst bekend moeten zijn. Het is niet zeker of dat lukt voor de eerstvolgende vergadering.
De heer NOORDAM zegt dat het gaat over de status die nu ter tafel ligt. Dat staat los van de voortgangsbespreking tussen het college en de vereniging. Het onderwerp moet daarom geagendeerd worden voor de eerstvolgende commissievergadering.
Wethouder LIGTENBERG zegt dat het oordeel van de externe deskundige hierbij betrokken zou moeten worden.
De VOORZITTER zegt dat agendering plaatsvindt in november 2010 of uiterlijk in januari 2011, na toetsing door een extern deskundige.
3. Vaststellen definitieve agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
4. Verslag van de vergadering van 6 september 2010
De heer HOFHUIS verwijst naar pagina 2 van het verslag en vraagt of er op dit moment al dan niet chloortreinen rijden.
Burgemeester HOFLAND zegt dat het hem niet bekend is. Hij zegt toe navraag te doen.
Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
5. Actiepuntenlijst
2. Agenderen van informatief stuk b, themabijeenkomst millenniumdoelen 2 februari 2010, voor de
volgende vergadering
Het stuk is geagendeerd.
3. Uitzoeken wat de status is van het onderzoek naar de realisatie van het aardgasvulstation
De vraag is beantwoord op 29 september 2010.
De heer BEUNK zegt dat GEMEENTEBELANG via de griffie een aanvullende vraag heeft gesteld aan het college. Wanneer kan het antwoord op deze vraag verwacht worden?
De GRIFFIER zegt dat hij deze vraag over de toegekende subsidies rechtstreeks heeft doorgeleid naar de ambtelijke organisatie.
De heer BEENS vraagt wat het college nu verder gaat doen.
Wethouder LIGTENBERG zegt dat er, zoals staat in de beantwoording, voorlopig niets gedaan wordt.
De heer DE LA HAYE zegt dat hij verbaasd is dat grote ondernemers, die destijds geïnteresseerd waren in het aardgasvulstation, afwachten. Waar blijft hun maatschappelijke verantwoordelijkheid?
6. Mededelingen vanuit samenwerkingsverbanden (Regio e.d.) en over strategische projecten
Burgemeester HOFLAND deelt mee dat de gemeentesecretaris van Rijssen-Holten coördinerend gemeentesecretaris wordt van de veiligheidsregio. Spreker zelf is voorgedragen als DB-lid van de veiligheidsregio in verband met het aftreden van de heer Van Overbeeke.
7. Raadsvoorstel Vaststelling Brandbeveiligingsverordening 2010 (portefeuille A.C. Hofland)
De heer DE LA HAYE vraagt of de verordening van toepassing is op elke vierkante meter in de gemeente.
Burgemeester HOFLAND antwoordt dat dit niet het geval is.
De heer DE LA HAYE vraagt wat de relatie is met recreatieterrein De Borkeld.
Burgemeester HOFLAND zegt dat het niet de bedoeling is iets ten aanzien van de bestaande regeling te wijzigen. De verordening is een ‘tussenpositie’, omdat de Brandweerwet is ingetrokken.
De heer DE LA HAYE vraagt wat de uitzonderingen zijn.
Burgemeester HOFLAND zegt toe voor de raadsvergadering informatie te verstrekken over waar de verordening exact op toeziet als het gaat om brandveiligheid.
De voorzitter concludeert dat de commissie instemt met het raadsvoorstel Vaststelling Brandbeveiligingsverordening 2010 en positief adviseert aan de raad (A)
8. Beleidslijn noodhulpverlening (opiniërend; portefeuille J. Ligtenberg)
De heer BOSMA zegt dat het voorliggend stuk sympathiek lijkt, maar dat de SGP van mening is dat het niet tot de kerntaken van de lokale overheid behoort geld te schenken bij rampen. Dat moet overgelaten worden aan burgers en vooral aan de landelijke overheid.
De heer TIJHOF zegt dat de ChristenUnie het eveneens een sympathiek voorstel vindt en de conclusie trekt dat het in een aantal gevallen een goede zaak is dat de gemeente naar buiten toe het signaal geeft dat als het leed elders erg groot is, het de gemeente wel iets waard is.
De heer TER KEURST vraagt naar aanleiding van punt 4, of bij “alle nationale acties” gedoeld wordt op acties van de samenwerkende hulporganisaties.
De heer BEUNK zegt dat GEMEENTEBELANG het toejuicht dat er beleid wordt ontwikkeld als het gaat om het ondersteunen van de naaste. Als binnen het kader van beslispunt 1 wordt gehandeld, waarbij het moet gaan om een actie van Giro 555 en om één euro per inwoner, dan ondersteunt GEMEENTEBELANG het voorstel van harte.
De heer DE KOE zegt dat de vraag van belang is wat er gebeurt als elke gemeente een dergelijke beleidslijn vastlegt. Dan wordt er voor alle 16 miljoen inwoners één euro gegeven. Dat bedrag wordt wellicht verdubbeld door provincie en rijksoverheid. De VVD vindt dat mensen zelf moeten beslissen of zij geven of niet geven. Dat is de bedoeling van een nationale actie.
De heer TIJHOF zegt dat inderdaad elke burger mag beslissen wat hij of zij wil geven. Ook al wordt er regel op regel gestapeld, dan nog is het bedrag dat uiteindelijk gestort wordt een druppel op de gloeiende plaat.
De heer DE KOE zegt dat de euro die de gemeente bij dit soort rampen geeft, een euro is van de inwoner. Er is geen keuzevrijheid.
De heer DE LA HAYE zegt dat datzelfde geldt als er geld wordt uitgegeven voor woningbouw, recreatie, industrie enzovoort. Die afweging maakt de raad.
De heer DE KOE zegt dat de raad die functie inderdaad heeft. Als het echter gaat om een actie van Giro 555, dan kan iedere burger zelf beslissen of men geld geeft. Daarvoor heeft men de gemeenteraad niet nodig.
De heer KAHRAMAN zegt er geen politieke discussie van te willen maken als het gaat om de vraag wat gedaan kan worden als medemensen in zware nood verkeren. Met het beleidskader Giro 555 kan gewoon voor de medemens gegeven worden.
De GRIFFIER zegt dat het stuk opiniërend voorligt. Als de commissie positief adviseert, weet het college of in voorkomende situaties de beleidslijn gevolgd kan worden. Bekrachtiging van de gift gebeurt dan via een begrotingswijziging.
De heer BOSMA zegt dat de verantwoordelijkheid in deze situaties ligt bij de individuele burger en de landelijke overheid. Verantwoordelijkheden zouden helder besproken moeten worden in een kerntakendiscussie. Het is geen geheim dat de SGP streeft naar een kleinere overheid, die zich een stuk minder met zaken bemoeit.
De heer BEENS wijst erop dat de heer Kahraman er geen politieke discussie van wil maken. Dat is ook de lijn van de VVD en de SGP.
De heer KAHRAMAN zegt dat zijn pleidooi duidelijk is. Medemenselijkheid is een kerntaak voor iedereen, in welke laag je je ook bevindt. Daar staat het CDA voor. Daarover moet niet telkens de politieke discussie gevoerd worden.
De heer BOSMA zegt dat het hier gaat over geïnstitutionaliseerde medemenselijkheid. De SGP is van mening dat in dat geval de verantwoordelijkheid niet bij de gemeente ligt.
Wethouder LIGTENBERG zegt dat het voorgestelde beleid aan de orde is op het moment dat het gaat om een actie via Giro 555, ondersteund door een landelijke actie van de Samenwerkende Hulporganisaties.
De VOORZITTER concludeert hierna dat de fracties van GEMEENTEBELANG, ChristenUnie, CDA en PvdA zich in de beleidslijn kunnen vinden. De fracties van SGP en VVD zijn tegen.
9. Voorbespreking Regioraadvergadering op 13 oktober 2010
De heer DUL gaat in op de openbaarvervoervisie en zegt dat als het gaat om openbaar vervoer de nadruk ligt bij de stadsregio. Spreker heeft gekeken wat er in het stuk onder “Ontwikkelingen en Milieu” is genoemd over recreatie en de recreatieve functie van Twente. Er zijn wel opmerkingen gemaakt over het Steunpunt Holten en het Groentransferium met betrekking tot secundaire wegen, de A1-verbindingen, enzovoort. Er zou echter ook een verbinding gemaakt kunnen worden als het gaat om openbaar vervoer. Dat mist spreker in deze visie en brengt dat daarom onder de aandacht van de vertegenwoordigers in de regio.
De heer BEENS zegt dat in de Regioraadsvergadering een brief van Tubbergen aan de orde komt, waarin gevraagd wordt een bezuinigingsslag te maken. Hoe gaat men om met deze brief?
Wethouder LIGTENBERG zegt dat de in de brief genoemde bedragen vrij hoog zijn. Spreker schat in dat Tubbergen daarmee hoog scoort, maar dat de haalbaarheid als het gaat om ondersteuning door de andere gemeenten, lastig wordt.
De heer BEENS vraagt welk advies Rijssen-Holten meegeeft aan haar afgevaardigde nu Tubbergen meer wil bezuinigen dan de Regioraad voorstelt.
De heer DE LA HAYE zegt de vraag van de heer Beens te willen koppelen aan andere zaken, mede door wat gezegd is door de heer Dul. Spreker stelt voor om voor 13 oktober a.s. in een kleine setting over dit soort zaken van gedachten te wisselen. De afgevaardigden moeten op dat moment mandaat hebben van hun fracties.
Wethouder LIGTENBERG zegt dat de afgevaardigden zich in dat geval goed moeten verdiepen in stukken die, met name als het gaat om bezuinigingen, ook al in eerdere Regioraadsvergaderingen aan de orde kwamen.
De heer NOORDAM zegt dat er meer discussie zou mogen zijn over punten die door de regio worden aangehaald. Er zijn voor de vergaderingen altijd veel ‘zware’ onderliggende stukken. Wellicht is er een constructie mogelijk, waarbij de regio de aandacht krijgt die zij verdient.
De heer HOFHUIS zegt in te stemmen met de woorden van de heer Noordam. De stukken komen altijd laat binnen of moeten van internet gehaald worden. Dat is een belemmering om uitvoerig op de punten in te gaan. Spreker heeft geen bezwaar tegen een aparte vergadering.
De heer TIJHOF zegt dat de vertegenwoordigers in de Regioraad Rijssen-Holten prima vertegenwoordigen, maar dat er onderwerpen kunnen zijn waarover afstemming nodig is. Als dat nodig is, is het goed in klein comité bij elkaar te komen.
De heer DUL zegt daar dit keer geen probleem mee te hebben. Nu elke fractie echter specialisten heeft aangewezen, moet bespreking in de reguliere commissievergadering geen probleem zijn.
De heer BEENS zegt zich aan te sluiten bij de woorden van de heer Dul, maar dat het noodzakelijk is dat de stukken voorafgaand aan de commissievergaderingen goed voorbereid worden. Om deze keer in klein comité te vergaderen is prima, maar dat moet geen regel worden.
De heer DUL zegt dat door afstemming tijdens de avonden dat er fractievergaderingen zijn, bekend kan zijn waarover de fracties spreken en wat hun mening over bepaalde zaken is.
De VOORZITTER constateert dat alle fracties voor deze keer willen vergaderen in klein comité.
10. Uitkomsten Themabijeenkomst Millenniumdoelen (op verzoek van GEMEENTEBELANG en ChristenUnie)
De heer TIJHOF zegt dat het college invulling heeft gegeven aan de opdracht van de raad en nu vraagt wat de raad verder wil. De raad heeft in 2009 gezegd de millenniumdoelen van harte te ondersteunen. Spreker refereert ook aan de toespraak van de heer Balkenende in de VN-raad over de millenniumdoelen. Er zijn inmiddels thema-avonden geweest en het blijkt dat er behoefte is aan een platform van verschillende instanties die, samen met de gemeente, beter willen samenwerken. Spreker vraagt de commissie hoe de gemeente verder een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de millenniumdoelen.
De VOORZITTER zegt dat de heer Tijhof continuering van het platform voorstelt en dat hij daarnaast in feite vraagt om een nieuwe brainstormsessie. In deze vergadering gaat het om de vraag of de gemeente hiermee verder wil.
De heer TIJHOF zegt dat er een aantal beslispunten voorligt. Alle fracties kunnen vanavond laten weten wat er volgens hen uit de discussies in thema-avonden is gekomen en hoe dat handen en voeten gegeven kan worden.
De heer BEUNK zegt dat GEMEENTEBELANG instemt met de woorden van de heer Tijhof. De belangrijkste conclusie die GEMEENTEBELANG uit de discussies in de thema-avonden heeft getrokken, is dat er een platform van private partijen zou moeten komen voor het ontplooien van diverse initiatieven. Het is geen probleem het budget nog een jaar beschikbaar te houden, maar het zou ook direct teruggestort mogen worden in de algemene reserve.
De heer KAHRAMAN zegt dat het budget beschikbaar gehouden moet worden voor een tweede sessie, waarin organisaties kijken of zij samen stappen kunnen zetten om een van de acht doelen te realiseren. De gemeente moet puur faciliteren en partijen binnen de gemeente verbinden.
De heer BEENS verwijst naar de toespraak van de heer Balkenende in de VN-raad. Dat maakt duidelijk dat het gaat om een landelijke taak en niet om een gemeentelijke taak.
De heer TIJHOF zegt dat de millenniumdoelen zijn ingesteld om juist vanuit de lokale beginselen door te werken. Het is echt op lokaal niveau bedoeld.
De heer BEENS zegt dat de fractie van de SGP steeds achter de millenniumdoelen heeft gestaan, maar van mening is dat dit geen gemeentelijke overheidstaak is.
De VOORZITTER vraagt de heer Beens of hij met zijn woorden bedoelt dat de gemeente moet stoppen met het faciliteren van het platform.
De heer BEENS zegt dat het gaat om € 24.000. Dat is zeker een discussie waard. Op een bepaalde manier het platform faciliteren is prima, maar de gemeente moet niet de kartrekker zijn.
De heer SIEGERINK zegt dat de PvdA akkoord is met beslispunt 3. Vanuit de gemeenteraad moeten de verschillende instanties gemotiveerd blijven worden om een platform te creëren. Spreker stelt voor dat de werkgroep nog een keer bij elkaar komt om via een brainstorm te komen tot een platform.
De heer TIJHOF is van mening dat er nog maar een klein zetje nodig is om te komen tot een platform. De politiek kan zich daarna vrij snel terugtrekken. Spreker voelt er niet veel voor de discussies die al zijn gevoerd in het verleden, nogmaals te voeren in de werkgroep.
De heer DE KOE zegt dat de VVD de faciliterende rol van de gemeente steunt. Daarvoor hoeft geen budget beschikbaar gehouden te worden.
De heer BOSMA zegt dat het goed is geweest dat de gemeente eerdere bijeenkomsten faciliteerde. Volgens spreker waren er echter tussen de diverse organisaties niet veel overeenkomsten en hadden zij de indruk dat de gemeente bepaalde initiatieven zou gaan ontplooien. Volgens spreker is dat laatste niet de bedoeling. De gemeente moet alleen faciliteren. De organisaties moeten er iets moois van maken.
De VOORZITTER concludeert dat alle fracties instemmen met het faciliteren. Er is geen antwoord gegeven op de vraag of de werkgroep nog een keer bij elkaar moet komen.
De heer KAHRAMAN zegt dat de heer Tijhof wat dat betreft nog een keer de kartrekker kan zijn met ondersteuning van de andere fracties. Het budget blijft staan totdat blijkt dat het platform zich zelf in stand kan houden.
De heer BEENS stelt voor dat het platform inderdaad wordt opgericht en het bedrag van € 24.000 terug te storten in de algemene reserve.
De heer TIJHOF zegt dat de raad geen platform opricht. Als er vanuit het maatschappelijk veld geen behoefte is aan een platform, dan komt het er niet. Spreker vindt het waard het door de raad beschikbaar gestelde budget beschikbaar te houden en te kijken of er verdergaande stappen gezet worden. Wellicht blijft er geld over van de € 24.000.
Spreker wil het voortouw nemen om de werkgroep en de mensen die eerder betrokken zijn geweest nog een keer bij elkaar roepen, eventueel met ondersteuning van de overige fracties en de griffie.
De VOORZITTER concludeert dat het budget van € 24.000 blijft staan voor 2011.
11. Rondvraag
De heer TIJHOF vraagt of informatie gegeven kan worden over de taken van de BOA’s en de belemmeringen waar zij tegenaan lopen en of daarbij aangegeven kan worden hoe de raad met het instrument van de APV hierop invloed heeft.
Burgemeester HOFLAND zegt toe een schriftelijke toelichting te geven.
De heer HOFHUIS zegt dat hij ook graag wil weten wat de bevoegdheden van de BOA’s zijn.
De heer SIEGERINK verzoekt informatief stuk b, Afsluiting samenwerking Personeels- en Salarisadministratie/inzet modules voor lokale kwaliteits- en efficiencyverbetering, te agenderen voor de volgende commissievergadering.
12. Sluiting
De VOORZITTER sluit de vergadering om 20.20 uur.
aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de
commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en Middelen,
op maandag 22 november 2010
de griffier de voorzitter