Verslag CommissieMaatschDienstverlening 28 januari 2013
Soort document:Verslag
Soort vergadering:CommissieMaatschDienstverlening
Datum:28 januari 2013
Week nummer:5
Tijdstip:19.00 uur
Locatie:raadzaal
Verslag commissie Maatschappelijke Dienstverlening
datum vergadering: | maandag 28 januari 2013 |
tijdstip en plaats: | 19:10 uur in de raadzaal van het gemeentehuis in Rijssen |
aanwezig: | ![]() |
voorzitter: | ![]() |
SGP | J. Slootweg, A.J. Scheppink, J.W. Reterink |
CDA | G.H. Kastenberg, mw. G. Tigelaar-Vruggink, G.J. Smelt |
CU | B.D. Tijhof, J. van Veldhuizen, mw. W.L. Riezebos-Tessemaker |
PvdA | H.G.D. Siegerink, mw. M.J. Tijhof-Zwijnenberg, R.W. Meijerink |
GB | mw. J. Kuiper-Ruitenberg, W.J.M. Muller, A. Hofhuis |
VVD | A.J. Kevelam, R. Smelt, F.W. Noordam |
Lokaal Liberaal | R.A. de Koe, mw. E. Heuver-Harbers, P.C. Sjabbens |
griffier: | H.A.J. van de Vliert |
notuliste: | mw. S.C.M. Vollenbroek-Huitink |
namens het college: | A.C. Hofland, J. Ligtenberg, B. Wolterink |
ambtelijke ondersteuning: | W. Loode, H.G. Tukker |
pers: | 1 |
publiek: | 26 |
1. Opening
Nadat de commissieleden plenair de toespraak van Koningin Beatrix hebben beluisterd waarin zij haar aftreden bekend maakte, opent de VOORZITTER de vergadering en heet de aanwezigen welkom. Wethouder Ter Keurst is afwezig. Zijn portefeuille wordt overgenomen door burgemeester Hofland.
2. Inventarisatie spreekrecht
Er wordt geen gebruikgemaakt van het spreekrecht.
3. Vaststellen definitieve agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
4. Verslag van de vergadering van 27 november 2012
Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
5. Actiepuntenlijst
De heer MULLER heeft bij actiepunt 6 aandacht gevraagd voor beleid bij dagopvang in relatie met de mantelzorg. Toegezegd is dat dit punt wordt betrokken bij de Wmo-discussie. Hij ziet graag in de Nota mantelzorgbeleid een hoofdstuk over dagopvang en het belang daarvan voor mantelzorgers.
De VOORZITTER constateert dat de actiepunten 5, 6, 7, 8, 9, 10 en 11 worden afgevoerd.
6. Mededelingen vanuit samenwerkingsverbanden en over strategische projecten
Er zijn geen mededelingen.
7. Inzet W-deel (Arco Hofland)
Mevrouw HEUVER vraagt of men tevredenheid is over de samenwerking met het UWV.
Is in beeld hoeveel werklozen er binnen onze gemeente zijn en welke leeftijdscategorie het betreft?
De heer NOORDAM vraagt of de huidige samenwerkingsverbanden gecontinueerd worden.
Wordt er, ten aanzien van de Participatiewet, rekening gehouden met de 5% norm die voor bedrijven van 25+ werknemers geldt?
De heer MULLER heeft een vraag over lid 6. Betekent de expliciete vermelding, dat trajecten worden ingekocht voor klanten waarvan wordt ingeschat dat zij zullen uitstromen uit de uitkering, dat dit een doelstelling voor 2012 is en dat het daarvoor niet een doelstelling op zich was?
Verder vraagt spreker hoe het negatief saldo voorziening P-budget van € 133.500 is ontstaan (tabel reserve re-integratie)? Er is eerder een correctie geweest van € 37.000 wat ten koste van het reservebudget is gegaan.
Burgemeester HOFLAND antwoordt dat de Participatiewet wordt meegenomen in de plannen die worden ontwikkeld.
Met het UWV worden goede afspraken gemaakt. De werklozen die bij het UWV zijn geregistreerd en die bij de gemeente in de kaartenbak zitten, worden in één systeem verwerkt, zodat er een match kan plaatsvinden tussen de capaciteiten van werkzoekenden en de vacatures. Zowel met het UWV als met het bedrijfsleven is de gemeente in gesprek om een en ander goed te ontsluiten. Dat vraagt in de aansturing aanpassingen, daarvoor wil het college in het Deltaplan middelen vrij maken.
In de gesprekken, die met het bedrijfsleven worden gevoerd, wordt ook gekeken hoe invulling kan worden gegeven aan de Participatiewet ten aanzien van de 5% norm.
Op de vraag van de heer Muller antwoordt spreker dat de bedoeling van het werkdeel is, om de kwalificatie voor de arbeidsmarkt te verkrijgen. Dat lukt niet in alle omstandigheden. Er moeten keuzes gemaakt worden. Dit jaar is de keus gemaakt te investeren in diegenen, die zicht hebben op een plek op de arbeidsmarkt. De vraag over het P-budget wordt via een NB beantwoord.
(NB: het tekort is ontstaan doordat de afgelopen jaren meer aan re-integratie of inburgering is uitgegeven dan via het participatiebudget beschikbaar is gesteld. Dit tekort mag in de komende jaren verrekend worden. Gezien de daling van de rijksbijdrage wordt verwacht dat dit niet meer verrekend kan worden en wordt ervan uitgegaan dat dit tekort aan de reserve re-integratie wordt onttrokken).
De VOORZITTER concludeert dat de commissie instemt met het financiële gedeelte van het voorstel. Hierop wordt teruggekomen bij de Voorjaarsnota.
8. Aanpassing verordeningen WWB i.v.m. gewijzigde SZW-wetgeving (Arco Hofland)
- a. Verordening maatregelen en boeten WWB/Bbz gemeente Rijssen-Holten 2013
b. Maatregelenverordening IOAW/IOAZ gemeente Rijssen-Holten 2013
c. Toeslagenverordening WWB gemeente Rijssen-Holten 2013
d. Verordening Langdurigheidstoeslag gemeente Rijssen-Holten 2013
e. Verordening cliëntenparticipatie WWB/Wsw gemeente Rijssen-Holten 2013
Mevrouw HEUVER vraagt waarom het niet mogelijk is de aanpassingen te realiseren in WT4-verband.
De heer MULLER geeft aan dat er bedragen en percentages worden genoemd in de diverse verordeningen. Zijn de bedragen landelijk bepaald? Als er een differentiatie is, hoe zit Rijssen-Holten er dan in?
De verordening IOAW/IOAZ vermeld in de bijlagen bij de opsomming op pagina 4.1 als zijnde negatief, het naar vermogen verrichten van maatschappelijke nuttige activiteiten als tegenprestatie. Hij neemt aan dat hier het woord ‘niet’ is weggevallen.
In de verordening Cliëntenparticipatie, op pag. 2 onder 6 e, staat dat de cliëntenraad niet adviseert over SOWECO. Hoe werkt dit in de toekomst, als de medewerkers als ambtenaar functioneren?
Burgemeester HOFLAND antwoordt dat het niet in WT4-verband is opgepakt, omdat het een technische vertaling vanuit het regeerakkoord is. Op dit moment trekken Hellendoorn en Rijssen-Holten samen op in het sociaal domein, hij wijst hierbij naar bijvoorbeeld SOWECO. Twenterand en Wierden doen dit op een andere manier.
Volgens spreker wordt er, voor zover de gemeente vrijheid heeft, niets gewijzigd in afwijkingen ten aanzien van toeslagen e.d. en anders wordt het rijksniveau gehanteerd. Mocht het antwoord aan-gevuld moeten worden, dan gebeurt dat via een NB. Hij laat kijken naar de tekstuele opmerking van de heer Muller.
Mevrouw TIJHOF merkt op dat, wanneer het om autonoom beleid gaat en er zouden verslechteringen worden aangebracht in bedragen en percentages, de PvdA er dwars voor gaat liggen.
De voorzitter concludeert dat de commissie instemt met het raadsvoorstel aanpassingen verordenin-gen WWB i.v.m. gewijzigde SZW-wetgeving en voorstelt het als hamerstuk te behandelen in de raad |
9. Organisatie van lokale Wsw-uitvoering (Arco Hofland)
Eerste termijn
De heer KASTENBERG complimenteert de stellers van het stuk.
Bij punt 7, over financiën, staat geschreven dat het nog niet mogelijk is een financiële onderbouwing te geven. Het is voor de raad echter wezenlijk en hij hoopt dat de onderbouwing over twee maanden beschikbaar is. Hij vraagt of er tegelijkertijd ook gekeken kan worden naar de relatie met de Participatiewet, wat betekent het voor nieuwe intreders?
Spreker vraagt welke beelden het college heeft bij de slagkracht van het platform.
De heer VAN VELDHUIZEN onderstreept de complimenten aan de stellers van het stuk.
Hij vraagt of er iets meer te zeggen valt over de financiële consequenties bij uittreding.
De personeels- en salarisadministratie is extern geregeld, is er gekeken dit in eigen beheer te doen?
Bij de organisatie van gemeentelijk groen is gekozen voor optie 4 omdat er meer mogelijkheden zijn. Wat zijn die mogelijkheden?
Ontstaat er concurrentie met SOWECO als orders voor het werk bij Multipack worden binnengehaald?
Mevrouw KUIPER heeft een vraag over begeleid werken. Als de organisatie voor een externe partij wordt uitgevoerd, wie bepaalt dan de hoogte van de loonkostensubsidie?
Onder d, Multipack, wordt gesproken over een externe partij. Wie wordt hiermee bedoeld?
Krijgt de afdeling gemeente/Wsw-organisatie een eigen juridische status?
De heer NOORDAM heeft een vraag over het beheer van de wachtlijst. Het beheer is vanaf SOWECO naar de gemeente Almelo gegaan. Hij vraagt wat er gaat veranderen en wat dat betekent voor de wachtlijst. Gaat er met betrekking tot indicering ook iets veranderen?
Burgemeester HOFLAND antwoordt dat er met het Algemeen Bestuur van SOWECO een traject is afgesproken om het proces van onderhandelen op te starten en daarmee ook de hoogte van de uittreedsom vast te stellen. Spreker is verheugd dat wethouder Kuik van Almelo het dossier naar zich toegetrokken heeft. Er zijn afspraken gemaakt om voor 1 april 2013 de onderhandelingen af te ronden. De insteek van het college is dat Rijssen-Holten betaalt wat volgens jurisprudentie en vaste onderhandelingen redelijk is.
De voorkeur is uitgesproken om de personeels- en salarisadministratie bij een externe partij onder te brengen vanwege de kennis en uitvoering Wsw. Bij besluitvorming in de colleges is aangedrongen te onderzoeken of het gezamenlijk met Rijssen-Holten en Hellendoorn zou kunnen worden opgepakt. Dit wordt onderzocht door de P&O teams.
Bij de organisatie van het gemeentelijk groen is gekozen voor optie vier. Nu is het zo dat er voor groenuitvoering een contract is afgesloten waarbij elk uur extra werk in rekening wordt gebracht. Als we zelf groen uitvoeren, is dat niet meer aan de orde. Daarnaast is de verwachting dat samenwerking tussen de buitendiensten en de groenploeg elkaar kan versterken. Niet alleen op het gebied van groen maar ook bijvoorbeeld als er zout moet worden gestrooid. Men verwacht een synergievoordeel.
Er worden nadere afspraken met SOWECO gemaakt over Multipack. Vanuit Rijssen-Holten is er een aantal werkgroepen, o.a. voor groen en P&O, opgestart, waar ook SOWECO bij betrokken is. Het is ook van belang voor Multipack om op korte termijn te weten hoe beschut werken vanaf 2014 wordt uitgevoerd, zodat bestaande opdrachten behouden blijven.
De heer LOODE antwoordt dat er voor de loonkosten een loonwaardeonderzoek wordt gedaan door een externe organisatie. Aan de hand daarvan zullen de loonkosten bepaald worden. Onlangs is gesproken met het platform. Het platform bestaat uit deelnemers, zoals genoemd in de notitie. Op dit moment is het platform in gesprek met een externe partij om samen commitment te krijgen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt richting arbeidsmarkt te begeleiden.
Ook wordt er gesproken over de 5% quotum. Werkgevers krijgen hierbij ook een opdracht en hebben aangegeven vanuit die gedachte na te denken hoe zij zich kunnen positioneren in die externe partij.
Het wachtlijstbeheer ligt bij de gemeente Almelo, het is een administratief gebeuren en zal zeer waarschijnlijk per 1 januari 2015 niet meer aan de orde zijn omdat er een nieuwe Participatiewet komt.
De indicatiestelling verdwijnt waarschijnlijk ook. Hoe die ingevuld wordt, is nog niet bekend. De mensen die op dit moment een SW-dienstverband hebben, behouden hun rechten.
Tweede termijn
De heer NOORDAM vraagt om een toelichting van de portefeuillehouder ten aanzien van de beantwoording over nadere afspraken die met SOWECO en Multipack moeten worden gemaakt. Het zijn commerciële bedrijven en spreker vraagt zich af of er afspraken gemaakt kunnen worden. Naar aanleiding van het antwoord over het wachtlijstbeheer, vraagt spreker hoe lang de wachtlijst is.
De heer LOODE antwoordt dat er 60 personen op de wachtlijst staan.
De heer SIEGERINK vraagt of Rijssen-Holten en Hellendoorn met een afzonderlijk platform werken of komt er in de toekomst mogelijk een samenwerkingsverband?
De heer MULLER vraagt wat er expliciet wordt bedoeld met de externe partij en in welke juridische structuur de samenwerkingsverbanden worden ondergebracht.
Burgemeester HOFLAND antwoordt dat niet tot achter de komma kan worden aangegeven hoe een en ander zal verlopen. Als het BTW compensatiefonds wordt afgeschaft moet de gemeente 21% BTW betalen voor bijvoorbeeld ingehuurde juridische diensten. Nu er net weer een akkoord ligt om het BTW compensatiefonds toch gedeeltelijk in de lucht te houden maar geld uit het gemeentefonds te halen, zijn de bordjes alweer verhangen. Er moet steeds opnieuw worden gekeken wat voor onze situatie het beste is. De insteek is dat we uit SOWECO stappen, de regie zelf voeren en bekijken hoe we het met Hellendoorn op de meest efficiënte en effectieve manier kunnen inkleden.
Met SOWECO is gesproken over Multipack en het is helder dat Rijssen-Holten Multipack overneemt. De verwachting is dat hierover op een goede manier afspraken worden gemaakt. Daarna wordt de juridische discussie gevoerd hoe dit kan worden weggezet tegen de minst mogelijke kosten.
De VOORZITTER concludeert dat de leden van de commissie instemmen met het voorstel.
10. Rondvraag
De heer NOORDAM heeft een vraag over informatief stuk e, pilot jeugdzorg en transitieplan provincie. Hij ziet dat er wordt samengewerkt met Twenterand en Wierden maar niet met Hellendoorn. Al eerder is in deze vergadering aangegeven dat er geen rode draad zit in de WT4-samenwerking.
De financiën bedragen € 381.000. € 250.000 daarvan is subsidie en € 131.000 vanuit de gemeente. Hij mist de onderliggende begroting en wil daar graag inzage in.
(NB: de beantwoording is als bijlage 1 toegevoegd aan het verslag).
Verder heeft spreker een vraag over informatief stuk g, concept Twents Arbeidsmarktperspectief 2020. Hij leest dat wordt geadviseerd om vanuit onze gemeente niet actief hierin bij te dragen. Hij wil graag meer achtergrondinformatie.
Het staat wethouder LIGTENBERG bij dat Hellendoorn er destijds bewust voor heeft gekozen op eigen regie iets te organiseren ten aanzien van de jeugdzorg.
Nadere specificaties over de financiën heeft spreker niet bij de hand en worden op een later moment verstrekt.
De heer TUKKER vult de beantwoording aan. Hellendoorn heeft een andere invulling van de CJG. Het zijn middelen vanuit de provincie, het lerende effect moet uitgaan van de pilots. In deze fase geeft het niet dat er in Hellendoorn een andere invulling aan wordt gegeven. Men kan hierbij van elkaar leren en vanuit die leerervaring gaan we in WT4-verband verder kijken over de rol van de jeugdzorg.
Burgemeester HOFLAND reageert op de vraag over het Twents Arbeidsmarktperspectief. Er is voor gekozen vanuit het Regionaal Arbeidsmarkt Overleg Noord Twente een gezamenlijke reactie te geven. De WT4-gemeenten, Tubbergen en Almelo hebben gezamenlijk gekozen voor de buttom up benadering.
Mevrouw TIJHOF geeft aan dat er een experiment is geweest voor ambulante hulp bij kinderen ten aanzien van de jeugdtransitie. Ze vraagt naar de uitkomsten hiervan.
Wethouder LIGTENBERG geeft aan dit te beantwoorden via een NB.
(Het rapport: Overall-rapportage Eindevaluatie Experimenten Tweedelijns ambulante hulp zonder indicatie is als bijlage 2 toegevoegd aan het digitale verslag)
De heer MULLER heeft een vraag over de informatieve stukken a en b over onderwijshuisvesting, punt 8a. Het is bevestigd dat de onderwijshuisvestingsverordening geen vangnetverordening is. Klopt het dat alleen via toepassing van de hardheidclausule het prijspeil van 2009 toegepast kon worden voor de Julianaschool?
Met betrekking tot 8b, het programma. Het onderhoud gaat in de toekomst naar de schoolbesturen. Daarom wordt in het voorstel geadviseerd nu al voorzieningen te treffen voor een eventuele bruidsschat. Spreker vraagt of hierover een voorstel kan worden aangeboden, voorafgaand aan de Kadernota.
Wethouder WOLTERINK antwoordt dat er een memo bij de stukken zat. De verordening wordt in sommige gevallen als vangnet gebruikt, als het college dit noodzakelijk acht. Het prijspeil is toegepast zoals het altijd wordt toegepast en zoals het in de verordening is opgenomen, het heeft niets met een vangnet of met een afwijking van de verordening te maken.
Op de vraag over de bruidsschat kan spreker geen antwoord geven op dit moment, er is nog niet over gesproken. De doordecentralisatie is een jaar uitgesteld. Als er middelen zijn, zit spreker te denken aan een bruidsschat maar daar kan hij nu nog niets over zeggen.
11. Sluiting
De VOORZITTER sluit de vergadering om 19.55 uur.
aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de commissie Maatschappelijke Dienstverlening op 4 maart 2013
de griffier de voorzitter