Verslag CommissieMaatschDienstverlening 6 december 2011
Soort document:Verslag
Soort vergadering:CommissieMaatschDienstverlening
Datum:6 december 2011
Week nummer:49
Tijdstip:20.10 uur
Locatie:raadzaal gemeentehuis in Rijssen
Verslag commissie Maatschappelijke Dienstverlening
datum vergadering: | dinsdag 6 december 2011 |
tijdstip en plaats: | 20:10 uur in de raadzaal van het gemeentehuis in Rijssen |
aanwezig: | ![]() |
voorzitter: | R.J. Cornelissen |
SGP CDA CU PvdA VVD GB |
G.H. Kastenberg, mw. G. Tigelaar-Vruggink, G.J. Smelt J. van Veldhuizen, mw. W.L. Riezebos-Tessemaker, G.D. Roosink H.G.D. Siegerink, R.W. Meijerink R.A. de Koe, R. Smelt, mw. E. Heuver-Harbers mw. J. Kuiper-Ruitenberg, W.J.M. Muller, A. Hofhuis (tot 21.30 uur) |
griffier: | H.A.J. van de Vliert |
notuliste: | mw. S. (Sylvia) Vollenbroek-Huitink |
namens het college: | J.J.A. ter Keurst, J. Ligtenberg, B. Wolterink |
ambtelijke ondersteuning: | mw. B. Baan-ten Berge, B.J. Jansen |
pers: | 0 |
publiek: | 8 |
1. Opening
De voorzitter opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom.
2. Inventarisatie spreekrecht
Er wordt geen gebruikgemaakt van het spreekrecht.
3. Vaststellen definitieve agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
4. Verslag van de vergadering van 3 oktober 2011
Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
5. Actiepuntenlijst
Actiepunt 1: De commissie informeren of de conclusie van GEMEENTEBELANG juist is dat de vertraagde besluitvorming van Kruimeltje om te professionaliseren de gemeente minstens € 129.000 heeft gekost. De commissie informeren of Kruimeltje in de verdeling van de structureel beschikbare middelen voor 2011 extra bedeeld wordt.
Dit actiepunt is per mail beantwoord en kan worden afgevoerd.
Actiepunt 2: Met ProRail overleggen hoe de bereikbaarheid van het station vanaf het PR-terrein kan worden verbeterd en of de perrons verhoogd kunnen worden.
Dit actiepunt is per mail beantwoord en kan worden afgevoerd.
De heer SIEGERINK heeft een vraag naar aanleiding van de beantwoording van actiepunt 2, het tweede deel. De gemeente investeert flink in ProRail en het spoor en hij vindt de beantwoording van ProRail dat voor de NS-stations in onze gemeente geen grootonderhoud of reconstructie/herinrichting is voorzien en er dus geen aanpassingen gepland staan dan ook niet correct. Hij verwijst hierbij ook naar vragen van het CDA over toegankelijkheid voor gehandicapten. Hij is van mening dat het college meer aandacht bij ProRail moet vragen voor deze zaken.
Wethouder LIGTENBERG antwoordt dat hij de wensen van de commissie heeft voorgelegd aan ProRail. Echter, de gemeente is geen partner en Prorail heeft een geheel eigen beleid.
De heer HOFHUIS is van mening dat het college een keer spijkers met koppen moet slaan bij ProRail. Dan moeten de spoorbomen maar een keer op een andere manier dicht!
Wethouder LIGTENBERG neemt kennis van de opmerkingen.
De heer HOFHUIS komt er te zijner tijd op terug. Hij vindt het een grof schandaal dat ProRail en de gemeente aan het werk zijn bij meerdere tunnels die miljoenen euro’s kosten en dat er vervolgens niets te overleggen valt over de toegankelijkheid van het perron voor gehandicapten.
De heer KASTENBERG vraagt zich af wie er verantwoordelijk is voor de veiligheid op het perron en is van mening dat ProRail een verantwoordelijkheid heeft ten opzichte van de passagiers.
6. Mededelingen vanuit samenwerkingsverbanden (Regio e.d.) en over strategische projecten
Wethouder TER KEURST deelt mee dat de stukken van de Stadsbank AB en DB, inclusief de begroting 2012, ter inzage liggen in de leeskamer van de raad.
Wethouder WOLTERINK geeft aan dat er op 23 november 2011 een brief is binnengekomen van de Stichting ROOS over de fusie Dijkerhoek/Bosschool. Er heeft een onderzoek plaatsgevonden en dit stuitte op verzet bij de oudergeleding en voor een fusie is instemming nodig van de oudergeleding. Het schoolbestuur ziet nu af van verdere uitwerking tot een fusie. Dat betekent dat voor beide scholen het zelfstandige toekomstperspectief wordt uitgewerkt.
In dezelfde brief werd melding gemaakt van het onderzoek van een overdracht van de Bosschool naar de PC Regenboog. Het college had hierbij twijfels ten aanzien van het juridisch aspect. Er is een onderzoek verricht door Stichting ROOS en die komen ook tot de conclusie dat dit niet tot de mogelijkheid behoort omdat niet voldaan kan worden aan de stichtingsnorm. Bij een overdracht moet namelijk opnieuw aan een stichtingsnorm worden voldaan en die ligt op 200, daar kan niet aan worden voldaan.
De jaarrekening en de begroting van de Stichting ROOS zijn nog niet beschikbaar. De jaarrekening 2010 sluit met een verlies van € 226.000,-. De begroting van 2012 sluit met € 68.000,-. Spreker heeft drie weken geleden van de heer Van Minderhout vernomen dat het jaar 2011 positief zal afsluiten en hiervan heeft spreker vanmorgen bevestiging van gekregen van de directeur, voor een bedrag van
€ 50.000,-. Eind 2010 bedroeg de algemene reserve € 345.000,- en bestemmingsreserve € 221.000,-. Dat betekent dat de school op dit moment solvabel is.
De heer KASTENBERG geeft aan dat de raad zich vorig jaar kritisch heeft uitgelaten over de personele gang van zaken met betrekking tot de begroting. Aangegeven is toen dat de marge minimaal was want een marge van € 50.000,- op een school van dergelijke omvang is niets. Hij wacht de officiële cijfers af.
Wethouder WOLTERINK antwoordt dat Stichting ROOS ook volgens de statuten te laat is met de cijfers. Spreker heeft hierin geen sturing. De Stichting ROOS moet de raad informeren.
De heer KASTENBERG geeft aan dat de raad moet sturen en meekijken en daarom belang heeft bij een inzicht in de financiën van de Stichting.
De heer MULLER deelt de zorg en vraagt ook om de gegevens zo snel mogelijk beschikbaar te stellen, eventueel zonder bijlagen in de meest eenvoudige vorm.
Wethouder WOLTERINK geeft aan dat de statuten van Stichting ROOS ook gewijzigd moeten worden in verband scheiding van bestuur en toezicht. Dat komt tegelijk met de jaarrekening en de begroting 2012 naar de raad in januari of februari 2012.
De heer MEIJERINK gaat er van uit dat de commissie verder geïnformeerd wordt over de afwijzing van Stichting ROOS ten aanzien van de fusie van scholen. Hij vraagt om inzicht in de opheffingsnormen en prognoses voor leerlingen de komende jaren want dit besluit zou er toe kunnen lijden dat de Bosschool gesloten moet worden.
Wethouder WOLTERINK antwoordt dat het bestuursvoorstel in circulatie is en ter informatie aan de commissie wordt aangeboden. De cijfers waar de heer Meijerink om vraagt zullen worden opgenomen in het bestuursvoorstel.
7. Accommodatie huursubsidie (portefeuille J.J.A. ter Keurst)
De heer MULLER merkt op dat de verenigingen € 210.000,- bijdragen aan overdekte sportaccommodaties. De totale opbrengsten van de overdekte sportaccommodaties is ongeveer
€ 800.000,-. Wordt de € 2.500,- verdeeld over de verenigingen die € 210.000,- betalen of wordt het een verdeling over het totale inkomstentraject van € 800.000,-.
De heer VAN VELDHUIZEN vraagt wat het percentage verhoging bedraagt van deze subsidie.
Wethouder TER KEURST antwoordt dat € 2.500,- wordt meegenomen in de exploitatie overdekte sport en gedragen wordt door alle overdekte sportverenigingen, ingaande 2013.
De heer R. SMELT geeft aan dat de VVD bij de kaderstelling een motie heeft ingediend om korting te heroverwegen in verband met de aantrekkelijke oplossing voor de locatie Markelo. Met dit voorstel wordt tegemoet gekomen aan de motie en hiermee is het accommodatieprobleem van ZPC Twenhaarsveld opgelost.
De heer MULLER vraagt of de sportraad is geïnformeerd over de verhoging.
Wethouder TER KEURST antwoordt dat de sportraad zich kan vinden in een evenredige verdeling zolang ZPC Twenhaarsveld kan blijven zwemmen in een daartoe geëigende accommodatie.
8. Raadsvoorstel Bestuursrapportage najaar 2011 (portefeuille J. Ligtenberg)
De heer VAN VELDHUIZEN leest bij de WMO-voorzieningen een incidenteel voordeel van ruim
€ 300.000,-. Bij de toelichting staat dat wordt geanalyseerd waar het voordeel vandaan komt. Heeft deze analyse al plaatsgevonden?
Mevrouw KUIPER heeft een vraag over blz. 6, toelichting op het leerlingenvervoer. Ze maakt zich zorgen over de toename van het leerlingenvervoer. Ze vraagt wanneer de commissie de quickscan tegemoet kan zien.
Wethouder LIGTENBERG antwoordt dat het onderzoek over de WMO-voorzieningen nog niet is afgerond, het stuk wordt te zijner tijd voor de commissie beschikbaar gesteld.
Wethouder WOLTERINK antwoordt dat het leerlingenvervoer een open eind regeling is. De kosten zijn vanaf 2006 verdubbeld naar 1.2 miljoen euro. Het aantal leerlingen is toegenomen met 50. Naar aanleiding van de quickscan wordt een bestuursvoorstel opgesteld, waarin ook mogelijkheden voor besparingen komen te staan, zoals het meer inzetten van openbaar vervoer. Het gaat om kwetsbare groepen dus er kan niet zomaar bezuinigd worden. Schoolbesturen worden verantwoordelijk voor passend onderwijs. Wellicht dat er een kans is om speciaal onderwijs dichter bij huis te halen maar dat kan alleen met medewerking van de scholen. Begin volgend jaar komt het college met een voorstel.
De voorzitter concludeert dat de commissie adviseert het Raadsvoorstel Bestuursrapportage najaar
2011 als bespreekstuk te behandelen in de raad.
9. Transitie jeugdzorg: startnotitie Transitie Jeugdzorg Twente en een eerste verkenning in de wereld van de jeugdzorg (presentatie; portefeuille J. Ligtenberg)
Mevrouw BAAN geeft een presentatie over de transitie jeugdzorg.
De heer KASTENBERG heeft een paar opmerkingen. Ooit is er een presentatie gegeven over het organogram jeugdzorg. Hij heeft zich daar toen in hoge mate aan geërgerd en aangegeven dat het ontzettend lang duurt voordat een leerling of cliënt eindelijk op de plek is waar ie zou moeten zijn. Hij adviseert dat, ook binnen onze organisatie, gezorgd moet worden voor ontschotting zodat
zorg direct op de plaats komt waardoor ook een enorm stuk besparing gerealiseerd kan worden.
Verder heeft bij een opmerking over Thuis Nabij. Hij adviseert de stadsproblematiek gescheiden te houden van de plattelandsproblematiek en de samenwerking met de gemeenten waar nu al mee wordt samengewerkt te verengen.
Ten aanzien van het leerlingenvervoer en passend onderwijs is spreker van mening dat een besparing mogelijk is als wordt gezocht naar Thuis Nabij onderwijs, met uitzondering van het reformatorisch onderwijs. Hij adviseert om op korte termijn in contact te treden met de Elimschool Rijssen en binnen het samenwerkingsverband met de Elimschool Hellendoorn om het voortgezet speciaal onderwijs ook Thuis Nabij van de grond te laten komen. De Waerdenborch zit nu nog in een ander samenwerkingsverband maar ze gaan over naar het samenwerkingsverband Almelo. Door effectief met elkaar om te gaan is een flinke besparing in de toekomst mogelijk.
Mevrouw BAAN neemt de opmerkingen mee. Donderdag aanstaande vindt een bijeenkomst van het beleidsnetwerk plaats tussen onderwijsinstanties en de gemeente, waarin op verzoek van het onderwijs ook wordt gesproken over zaken die de heer Kastenberg heeft aangegeven.
De VOORZITTER bedankt mevrouw Baan voor haar presentatie.
10. Werken naar Vermogen (presentatie; portefeuille J.J.A. ter Keurst)
De heer Jansen geeft een presentatie over de Wet Werken naar Vermogen.
De heer HOFHUIS vraagt, naar aanleiding van de nieuwe instroom WSW vanaf 2013 maximaal 1/3 van de uitstroom, wie de nieuwe instroom bepaalt.
De heer JANSEN antwoordt dat de mensen via de gemeente worden aangemeld, dan wordt er een indicatie afgegeven voor de SW en dat gaat via de UWV.
Mevrouw HEUVER vraagt waarvoor de herstructureringsgelden bestemd zijn.
De heer JANSEN antwoordt dat de gelden worden in gezet om de SW te helpen een slag te maken naar de SW nieuwe stijl.
De heer MULLER heeft een vraag over de instroom uitstroom WSW. In 2052 zal de instroom beschutte arbeid nieuwe stijl landelijk terug zijn gebracht van 90.000 nu naar 30.000 in 2052. Hij vraagt of de 30.000 personen conform de capaciteit zijn geschat of zal het aanbod veel hoger zijn en dus gedwongen gekort.
De heer JANSEN antwoordt dat de instroom wordt beperkt tot die mensen, die aan een zwaardere indicatie voldoen. De instroom wordt getalsmatig beperkt omdat er per drie vacatures één mag worden toegelaten. De verwachting is dat de gemeente met een oplopende wachtlijst te maken krijgt.
De heer MULLER vraagt of de gemeente een verplichting heeft voor dagactiviteiten voor deze groep.
De heer JANSEN antwoordt dat de gemeente zoals het nu lijkt geen verplichting heeft iets voor deze mensen te doen.
De heer SIEGERINK heeft een vraag over de aanscherping van de huishoudtoets. Is er een indicatie van de consequenties van deze toets voor gezinnen binnen de gemeente Rijssen-Holten.
De heer JANSEN antwoordt dat er een bestandsvergelijking is gemaakt over hoeveel situaties er mee hebben te maken. Die mensen worden opgeroepen het komende half jaar.
De heer MULLER vraagt, ten aanzien van de loondispensatie voor mensen die op grond van beperkingen niet het Wettelijk Minimum Loon (WML) kunnen verdienen, wie de reële loonwaarde bepaalt.
De heer JANSEN weet nog niet wie de reële loonwaarde bepaalt. De gemeenten moeten een instantie selecteren.
De heer JANSEN geeft aan dat in WT4 verband een nieuwsbrief is voorbereid aan alle klanten die in de bijstand en WWB zitten. Deze brief wordt verzonden als de Wet in de Eerste Kamer is vastgesteld.
De heer ROOSINK vraagt of een nieuwsbrief voldoende is om deze doelgroep te informeren.
De heer JANSEN antwoordt dat het een begin is. De mensen wordt geadviseerd een afspraak te maken met hun consulent.
Mevrouw RIEZEBOS vraagt of de nieuwsbrief beschikbaar kan worden gesteld aan de raad.
De heer JANSEN zorgt hiervoor.
Mevrouw HEUVER heeft een vraag over plan van aanpak (1). Er wordt, naast het zoeken van banen voor cliënten, ook gezocht naar vrijwilligerswerk. Worden daar ook contacten gelegd en scholingen aangeboden om deze doelgroep te begeleiden.
De heer JANSEN antwoordt dat het afhangt hoe de gemeente het beleid ten aanzien van de tegenprestatie in de WWB gaat vormgeven.
Mevrouw HEUVER geeft aan dat het afgelopen jaar is geprobeerd een zorgopleiding van het ROC in Rijssen te krijgen. Daar had een link kunnen worden gelegd.
Wethouder TER KEURST antwoordt dat in het Regionaal Arbeids Markt Beleids Overleg (RAMBO) overleg is besloten dat er dwarsverbanden worden gelegd met instellingen om ons heen. In het voorjaar 2012 wordt de commissie hierover geïnformeerd via een beleidsrapport.
De VOORZITTER bedankt de heer Jansen voor de heldere uiteenzetting.
11. Rondvraag
Mevrouw HEUVER heeft een vraag over informatief stuk a, ernstige tekortkoming WWB. Er is een brief binnengekomen van staatssecretaris De Krom waarom hij verzoekt hij om twee toezeggingen. Ze kan zich voorstellen dat aan het eerste verzoek is voldaan maar in het tweede verzoek vraagt hij om een oordeel van de gemeenteraad.
Wethouder TER KEURST antwoordt dat de termijn dermate kort was dat het college direct heeft moeten gereageerd.
De GRIFFIER vult aan dat het stuk op de lijst ingekomen stukken van de raad van 15 december staat voor de formele afhandeling zodat het ministerie op de hoogte is dat de raad geïnformeerd is. Het stuk is nu aan de orde voor inhoudelijke vragen.
De heer SCHEPPINK vraagt naar de voortgang van de nieuwbouw van de Julianaschool.
Wethouder WOLTERINK antwoordt dat de procedurele voorbereidingen volop aan de gang zijn. Bestemmingsplannen moeten gewijzigd worden. Hij verwacht dat na de zomervakantie 2012 een start kan worden gemaakt.
De heer RETERINK heeft een vraag over informatief stuk e, alcoholgebruik onder jongeren gemeente Rijssen-Holten. Hij vraagt of het mogelijk is dat de commissie voor de kaderstelling up to date informatie krijgt.
Wethouder LIGTENBERG antwoordt dat de commissie op de hoogte wordt gehouden, hij probeert voor de kaderstelling hierop terug te komen. Komend jaar is er een evaluatie op de E-MOVO onderzoekcijfers en de Happy Fris evaluatie.
12. Sluiting
De VOORZITTER sluit de vergadering om 21.55 uur.
aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de
commissie Maatschappelijke Dienstverlening,
op 16 januari 2012
de griffier de voorzitter