Gezamenlijke vergadering commissie ABZM, MDV en Grondgebied inzake de begroting 2018 (19.30 uur)
- Datum:
- 30-10-2017
- Tijd:
- 19:30 - 22:00
- Zaal:
- Raadzaal
- Openbaarheid:
- Openbaar
- Voorzitter:
- J.W. Reterink
- Griffier:
- drs. G.H. Veerman
- Notulist:
- G.B. Aanstoot - Stam
Aanwezig | Naam |
---|---|
Voorzitter | J.W. Reterink |
CDA | G.D. ten Berge, H. Kreijkes RA CISA, H.J. Nijkamp, F.J. Wessels en G. Smelt |
ChristenUnie | mr. W.L. Riezebos-Tessemaker, J. van Veldhuizen en B.J. Blaazer |
D66 | ir. H. Klein Velderman, S.J. Lubberhuizen en C. Polman |
Gemeentebelang | J. Beunk, J. Kuiper-Ruitenberg en W.J.M. Muller |
PvdA | S. Kök en R.H.L. Janssen-Niehof |
SGP | J. ter Keurs, dr. E.G. Bosma, dr. ir. A.S. Haase, dr. J. Noeverman, A.J. Scheppink en J.A. Baan |
VVD Lokaal | E.J.W. Deijk, F.W. Noordam, B.J. van den Berg en J.H.E. Geerligs |
Griffier | drs. G.H. Veerman |
Wethouders | A.J. Aanstoot, B. Beens, R.J. Cornelissen, A.C. Hofland, B.D. Tijhof |
Pers | 1 |
Publiek | 10 |
1 Opening
De VOORZITTER opent de vergadering en heet iedereen hartelijk welkom.
De heer Meijerink is afwezig wegens ziekte.
2 Inventarisatie spreekrecht
Er hebben zich geen sprekers gemeld.
3 Vaststellen definitieve agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
4 Mededelingen vanuit samenwerkingsverbanden en over strategische projecten
Wethouder TIJHOF deelt mee dat vandaag bericht is ontvangen dat Jeugdbescherming Overijssel, een van de drie gecertificeerde instellingen, opnieuw een volledige certificering heeft ontvangen.
5 Raadsvoorstel vaststellen najaarsrapportage 2017 (Beens)
Eerste termijn
De heer MULLER zegt naar aanleiding van het overschot onderwijsachterstandenbeleid, een bedrag van € 110.000 dat naar de voorzieningen gaat, dat dit soort bedragen in het verleden erg hoog waren en dat de uitgaven beperkt bleven. Daarom moest er geld terugbetaald worden aan het Rijk. Hij vraagt of er wat dat betreft een risico is met betrekking tot de huidige reserves in het onderwijsachterstandsbeleid.
Mevrouw JANSSEN zegt dat in het raadsvoorstel onder “Argumenten bedrijfsvoering” staat dat er eenmalig ontstane voordelen zijn tot een bedrag van € 159.000, waar o.a. de stelpost is genoemd van preventiebedrijven jeugd en zorg. Zij vraagt waarvoor deze stelpost is bestemd en waarom het geld niet is besteed.
De heer TEN BERGE zegt dat het tekort op de 2D’s opvalt in de rapportage; incidenteel € 660.000 toe te rekenen aan de nieuwe taken Wmo Jeugd. Het CDA heeft daarover grote zorgen en vraagt zich af hoe het college daartegen aankijkt met het oog op budgetneutraliteit op de lange termijn. Wellicht kunnen de taken, ook in financiële zin, breder bekeken worden, omdat er binnen de uitkeringen en op ‘Wmo-oud’ misschien geld overblijft.
De heer SCHEPPINK zegt dat de SGP verheugd is over deze najaarsrapportage, die een positief saldo laat zien. De SGP vindt het geen groot probleem dat de OZB-inkomsten wat lager zijn. In principe is de SGP het eens met dit voorstel.
Wethouder TIJHOF zegt dat hij de vragen van de heer Muller en van mevrouw Janssen via een NB beantwoordt.
Het college deelt de zorgen van het CDA met betrekking tot de 2D’s. Er is inmiddels een aantal acties in gang gezet, waarvan het college de resultaten afwacht. Gezamenlijk moet het komende jaar bekeken worden welke stappen er in de volle breedte gezet moeten worden. Dat wordt een lastige opgave, waarbij de hele samenleving betrokken moet betrokken worden om de uitgaven in balans te krijgen.
De beantwoording van het college op de vragen van de heer Muller en mevrouw Janssen luidt als volgt:
Afrekening van de OAB-middelen vindt plaats per planperiode van (in principe) vier jaar. De huidige planperiode is door het Rijk sinds 2014 jaarlijks verlengd. Gezien het onlangs vastgestelde regeerakkoord is de verwachting dat ook voor 2018 de planperiode wordt verlengd. Afrekening vindt plaats na afloop van de totale planperiode. Het overschot 2017 wordt in een voorziening VVE geplaatst en kan gedurende de rest van de planperiode (2018 en verder) worden ingezet voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. In de beleidsnota VVE, die in december ter vaststelling in de gemeenteraad ligt, wordt hier verder op ingegaan.
Tweede termijn
De heer SCHEPPINK vraagt aan welke keuzes het college denkt bij het wegwerken van de tekorten.
De heer MULLER zegt dat de vraag van de PvdA over de notitie preventiebeleid nog niet is beantwoord. Daar wordt ook een niet-besteed bedrag genoemd van € 36.000 voor burgerparticipatie. Hij vraagt waarom dit niet tot uitvoering is gekomen.
De heer TEN BERGE zegt in aansluiting op de woorden van de heer Scheppink, dat er de komende periode scherpe politieke keuzes gemaakt moeten worden. Met het oog op de begroting moet er wellicht voorzichtig omgegaan worden met allerlei nieuwe wensen.
Wethouder TIJHOF zegt dat de vragen van de PvdA worden beantwoord via een NB. De vraag van de heer Muller zal daarin worden meegenomen. Beantwoording vragen Stelpost Preventiebedrijven Jeugd en Zorg en het bedrag van 35.000 voor burgerparticipatie (pdf)
Er moeten inderdaad keuzes gemaakt worden. De raad heeft bij de programmabegroting een brief ontvangen, waarin staat dat het college de genoemde zorgen deelt en waarin het college zijn denkrichting aangeeft en in welke stappen de besluitvorming met de nieuwe raad plaatsvindt.
(Burgemeester Hofland en wethouder Beens komen ter vergadering.)
De VOORZITTER concludeert dat de commissie adviseert het raadsvoorstel najaarsrapportage 2017 als hamerstuk te behandelen in de raad.
6 Raadsvoorstel programmabegroting 2018 (Beens)
Eerste termijn
De heer WESSELS zegt dat het CDA tijdens de kadernotavergadering moties heeft ingediend die door de raad zijn aangenomen. Daarbij is aangegeven dat de raad voor de begrotingsraad geïnformeerd wilde worden. Die informatie is vandaag verstrekt.
Op pag. 68 staat informatie over de begroting van het Ondernemersfonds/reclamebelasting. Hierbij staat sinds enkele jaren de passage dat de uitgaven worden gebaseerd op de begroting die de stichting indient. Dat is opmerkelijk, omdat niet inzichtelijk is wat het Ondernemersfonds vraagt. Het CDA vindt dat echter wel wenselijk en wil weten hoe die begroting eruit ziet en hoeveel geld daarin omgaat. Voor de volgende programmabegroting wil het CDA deze informatie tijdig ontvangen.
De heer SCHEPPINK vraagt waarom het CDA die begroting graag wil zien.
De heer WESSELS zegt het gaat om geld dat voor de ondernemers wordt geïnd om activiteiten in het centrum te ontplooien. Op dit moment is het zo dat de ondernemers een voorstel maken en met een begroting komen. Spreker wil vooraf weten wat daarin omgaat, omdat de raad de gemeentelijke begroting moet goedkeuren, waarin de begroting van het Ondernemersfonds is opgenomen. Spreker wil weten waarover de raad beslist.
De heer SCHEPPINK zegt dat de SGP blij is met deze sluitende begroting, waarin beleidsmatige zaken staan die nog in 2018 gerealiseerd kunnen worden. De SGP kijkt alvast naar de komende verkiezingen en naar thema’s zoals duurzaamheid, onderwijshuisvesting, beheer openbare ruimte en meer focus op de verdere herontwikkeling van het centrum van Rijssen. Spreker stelt nog de volgende vragen over de programmabegroting:
- Bij beslispunt 9 in het raadsbesluit over het tarief voor lijkbezorgingsrechten staat “het tarief voor de lijkbezorgingsrechten met de inflatiecorrectie verhogen en daarbij kennisnemen van het feit dat deze niet kostendekkend zijn”. Waarom is dit beslispunt apart genoemd? Bij beslispunt 10 staat namelijk: “overige tarieven met de bij de Kadernota bepaalde inflatiecorrectie van 0.7 % verhogen”. Spreker vraagt waarom beslispunt 9 apart is toegevoegd; er zijn namelijk meerder tarieven die niet kostendekkend zijn, waaronder de sporttarieven. Verderop staat hierover nog genoemd ‘dat gaan wij dan aanpakken’. Hoe is het college van plan dat te doen?- Er wordt voor de Agenda van Twente € 5 per inwoner gereserveerd. Daarbij staat dat bij het vaststellen van de begroting afgewogen kan worden om wel of niet mee te doen met de Agenda van Twente. Ook op dat moment zal dit een lastig punt zijn. Spreker vraagt of er al meer zicht is op de uitvoeringsagenda, de governance en op eventueel gemaakte afspraken.
- Opvallend is de term op pag. 26, waar het gaat over een inclusieve samenleving en vormen van vervoer: “… de nieuwe situatie, die ingaat vanaf 1 juli 2018, is het (maatwerk)vervoer in de gemeente Rijssen-Holten zo veel mogelijk ingericht als algemene (gebruikelijke) voorziening voor alle inwoners van Rijssen-Holten”. Een dergelijke zin ziet spreker ook graag terug bij Cultuur en Sport: een inclusieve samenleving en sport subsidiëren voor iedereen. De SGP is daar voorstander van.
- Op pag. 42, herprogrammering bedrijventerreinen. Met de provincie Overijssel zijn er afspraken gemaakt en zou er voor 1 november een plan van aanpak moeten zijn. Is er al enig zicht op de impact van dit plan van aanpak op de herprogrammering van de bedrijventerreinen in Rijssen-Holten? Plan van aanpak herprogrammering bedrijventerreinen (pdf)
- Op pag. 60 wordt gesproken over een kwaliteitsimpuls oude begraafplaats: “De begraafplaats zal een beperkte kwaliteitsimpuls krijgen”. Wat houdt dit in?
- Op pag. 64 gaat het over de geraamde dividendinkomsten. Er is na de voorjaarsnota een bedrag begroot van € 864.000 aan dividendinkomsten voor 2017. Voor 2018 wordt een bedrag geraamd van € 621.000. Met name de aandelen van Twence en BNG leveren minder op. In de risicoparagraaf wordt rekening gehouden met een 10% lagere opbrengst van dividendgelden. Er wordt dus in de weerstandsparagraaf al rekening gehouden met mogelijk lagere inkomsten. Kan het college dit toelichten?
Mevrouw RIEZEBOS verzoekt het college minder gebruik te maken van veel onnodige Engelstalige termen in de begroting en in ambtelijke stukken. Zij stelt de volgende vragen over de begroting:
- Op pagina 27 gaat het over de ondersteuning van mantelzorgers. De ChristenUnie gaat ervan uit dat het Actieplan Mantelzorg 2017-2018 een eerste stap is en verder is verwerkt in de uitvoeringsplannen van het Wmo-beleid. Als dat niet het geval is, hoort spreekster dat graag.
- Op pag. 77 wordt gesproken over verbonden partijen, waaronder de Stadsbank Oost-Nederland. Kan de portefeuillehouder iets melden over de onderhandelingen over het eventueel afschaffen van de boeterente en het verlagen van de tarieven?
De heer MULLER stelt de volgende vragen:
- Pag. 67, de marktgelden. Een verhoging van 25% is erg veel voor de ondernemers, mede gezien de huidige ontwikkelingen op de markt. Er blijkt een voorstel in voorbereiding te zijn om de warenmarkt meer te verzelfstandigen. In de toelichting staat verder dat er de eerste drie maanden sprake is van een tijdelijke fase om te zien hoe de nieuwe plannen zich ontwikkelen. Is de opzet om samen met de markt een nieuwe vorm te vinden, waardoor die verhoging niet hoeft plaats te vinden, of wordt de verhoging sowieso doorgevoerd?
- Pag. 30, Cultuur Adviesraad (CAR). Bij de behandeling van de kadernota stond in de scans een negatief advies om het bedrag van € 17.000 te verhogen naar € 24.000. Was het college op dat moment op de hoogte van informatie van de CAR, die met veel enthousiasme en betrokkenheid een pleidooi heeft gegeven over hun beleid en de te maken keuzes en plannen?
De heer POLMAN zegt dat D66 tevreden is over de programmabegroting. Er is een redelijk stabiel beeld te zien op de hoofdlijnen. Spreker stelt diverse technische vragen aan de hand van een presentatie.
De heer SCHEPPINK wijst op de getoonde stelpost van € 400.000 tot € 600.000 op een totale begroting van bijna € 60 tot € 70 miljoen. Dat is 1 à 2 procent. Hij vraagt waarom D66 dat een groot bedrag vindt.
De heer POLMAN zegt dat het niet veel is met het oog op de totale begroting. Binnen het programma 1 is het echter een aanzienlijk bedrag. Ook binnen andere programma’s zijn er stelposten opgenomen. Spreker vraagt wat de mening van de andere fracties hierover is.
De heer SCHEPPINK zegt bij interruptie op de woorden van de heer Polman over de kostendekkendheid van de hondenbelasting, dat dit geen doelbelasting is.
De heer POLMAN zegt dat op pag. 67 staat dat het streven is dat de hondenbelasting kostendekkend is.
De heer MULLER merkt op dat er een uitspraak is geweest dat de opbrengsten en de kosten van de hondenbelasting met elkaar in verhouding moeten zijn.
De heer NOORDAM stelt de volgende vragen:
- Kan de portefeuillehouder uitleggen bij het onderwerp hondenbelasting waarom een eerste hond meer kost dan een tweede en derde hond?
- Spreker sluit zich aan bij de opmerking van mevrouw Riezebos om in goed Nederlands te communiceren.
- VD Lokaal sluit zich aan bij de vragen over de reclamebelasting. De raad moet geen carte blanche geven aan het Ondernemersfonds.
- Wat betreft de marktgelden is het vreemd dat de prijzen zodanig worden verhoogd, dat de markt het nog moeilijker krijgt in deze tijd. Wat gaat het college daaraan doen?
- De heer Polman vroeg een reactie op de stelposten. In programma 1 is de verhouding tussen de stelpost en het totaalbedrag inderdaad fors. Spreker hoort hierop ook graag de reactie van het college.
Wethouder BEENS gaat in op de vragen van de SGP over de lijkbezorgingsrechten en licht toe dat de nieuwe begraafplaats veel groter is en dat daaraan veel meer kosten zijn verbonden. Het is de vraag of dit ooit kostendekkend zal worden. Daarnaast drukken de kosten van de oude begraafplaats in het centrum nog op deze lasten. Er komt hierover binnenkort een voorstel over de manier waarop hiermee op de lange termijn omgegaan kan worden, zodat er een beter overzicht ontstaat. Het gaat nu in het voorliggende voorstel om een verhoging met de inflatiecorrectie.
Spreker stelt voor de opmerking over Sport en Cultuur, “voor iedereen”, mee te nemen bij de volgende kaderstelling of bij de coalitiebesprekingen. Op dat moment kan de discussie in breder verband worden gevoerd.
Spreker zegt naar aanleiding van de vraag over de geraamde dividendinkomsten ‑ 10% lager dan verwacht ‑ toe dat het college opnieuw kijkt of er te voorzichtig wordt begroot en daar te zijner tijd bij de raad op terugkomt. Reactie op vraag over geraamde dividendinkomsten (pdf)
In reactie op de opmerking van mevrouw Riezebos over de vele Engelstalige woorden in de programmabegroting zegt spreker toe daar bij de volgende begroting op te letten. Veel Engelstalige woorden zijn echter zeer vernederlandst.
Spreker deelt mee dat de onderhandelingen met de Stadsbank volop gaande zijn. In november vindt de algemene bestuursvergadering plaats, waarna spreker hierop terugkomt bij de raad.
Het beschikbare bedrag voor de CAR bedraagt momenteel € 16.000. De CAR wil dat bedrag graag verhoogd zien naar € 24.000. Spreker merkt op dat de CAR een adviesraad is, die moet voldoen aan vastgestelde standpunten, waaraan zaken getoetst moeten worden. De CAR moet met het college in gesprek gaan als zij die standpunten verbreed wil zien, waarna dat in de commissie MDV verder besproken kan worden. Het was spreker bekend dat er veel aanvragen binnenkomen bij de CAR en dat men moet kijken of de ‘kaasschaafmethode’ gebruikt moet worden of dat de jurering strakker bekeken moet worden. Het college wil bekijken hoe met de stijging van de aanvragen in de toekomst omgegaan kan worden. Ook dit kan in de commissie MDV besproken worden. Een andere mogelijkheid is dit mee te nemen in de coalitieonderhandelingen.
Omdat de vele vragen van D66 niet eerder bekend waren, worden deze via een NB beantwoord.
Wat betreft de kostendekkendheid van de hondenbelasting zegt spreker dat er opnieuw is gekeken hoeveel geld er nodig is voor de hondentoiletten. Dat wordt vervolgens al jarenlang omgerekend naar het aantal honden. Een tweede of derde hond is daarbij wat goedkoper dan de eerste hond.
De heer POLMAN vraagt bij interruptie of er iets gezegd kan worden over een evaluatie van hondentoiletten.
Wethouder BEENS zegt dat hij die vraag over evaluatie effectiviteit hondentoiletten niet kan beantwoorden. Er blijken in elk geval nog steeds hondeneigenaren te zijn die voor hun hond geen gebruik willen maken van een hondentoilet. Wellicht is het goed de mentaliteit daaromtrent een keer te bespreken.
De heer POLMAN vraagt of de wethouder voor afschaffen van de hondentoiletten is.
Wethouder BEENS zegt dat wanneer alle eigenaren hun hond gebruik laten maken van een hondentoilet, de effectiviteit hoog is. Wethouder Aanstoot gaat hier verder op in.
Wethouder CORNELISSEN gaat in op de vraag van de SGP over het bedrag dat is opgenomen voor de oude begraafplaats. Het college bespreekt hierover binnenkort een stuk, specifiek gericht op de problematiek die speelt rondom de begraafplaats. Dat stuk komt vervolgens naar de raad toe.
Wethouder TIJHOF gaat in op vragen over het Ondernemersfonds en legt uit dat het gaat om een systematiek, waarbij ondernemers in de winkelcentra evenementen kunnen organiseren. De werkwijze is vastgesteld door de gemeenteraad in een verordening met daarin de te hanteren regels, de controle en de maatstaf voor de heffing. Om die reden hoeft er verder niet gediscussieerd te worden over de in te dienen begroting door de gezamenlijke ondernemers. Indien gewenst, kan de raad de verordening wijzigen. Een evaluatie over het Ondernemersfonds wordt in het college besproken op 31 oktober a.s., waarna deze wordt geagendeerd voor de eerstvolgende commissievergadering.
Over de herprogrammering van bedrijventerreinen zegt spreker dat de raad op 29 juni jl. een document heeft ontvangen over de herprogrammering bedrijventerreinen. Daarin staat dat er een plan van aanpak ingediend moet worden door de gemeente. Dit plan is bijna gereed en wordt een van de komende weken in het college behandeld. Daarna wordt het geagendeerd voor de commissie.
De marktgelden zijn voor 2017 ‘bevroren’ op het niveau van 2016. Dit jaar zijn de effectiviteit en de kosten van de markt onderzocht. De uitkomst van dit onderzoek wordt de komende week behandeld in het college. Er komt op verzoek van de markt een voorstel over verzelfstandiging van de markt. De kosten voor de markt zullen daardoor dalen.
Er zijn veel technische vragen gesteld over het programma onderwijs. Zoals bekend, is er in 2017 extra geïnvesteerd in het onderwijs, wat de uitleg is van de ‘piek’ in de sheet die door D66 is getoond.
Wethouder AANSTOOT gaat in op de kwaliteitsimpuls oude begraafplaats. Het college wil daarin investeren voor een bedrag van € 11.000, hoofdzakelijk voor beplanting en banken. Het college komt hierover binnenkort met een voorstel naar de raad.
Verder deelt spreker mee dat er geen evaluatie van hondentoiletten is voorzien.
Burgemeester HOFLAND zegt op vragen over de Agenda van Twente, dat er anderhalve week geleden een discussie is geweest in de Bestuurscommissie. Een aantal gemeenten wil nu echt ‘gas geven’ en doorgaan. Drie andere gemeenten, Almelo, Hellendoorn en Rijssen-Holten, hebben zich afgevraagd of het beter zou zijn met zijn drieën te stoppen of toch nog een keer te gaan kijken naar de uitgangspunten over samenwerken en over het geven van een sociaaleconomische impuls aan de regio. Na veel discussie is afgesproken een adempauze te nemen. De voorzitter van de Regio Twente neemt de taak op zich op te treden als informateur en met de drie gemeenten te kijken waar de bezwaren zitten van de governance, hoe die opgelost kunnen worden en hoe de inhoud van het programma beter en meer SMART (specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) gemaakt kan worden.
Spreker verwacht niet dat er door de raad van Rijssen-Holten op 10 november a.s. een uitspraak gedaan moet worden over het al dan niet toetreden, maar dat de raad op die datum kan besluiten de gelden te reserveren voor een eventuele Agenda van Twente en dat het beslismoment later volgt. Er is een vraag gesteld over de € 17.000 voor rampenbestrijding. Dat zijn kosten die intern worden gemaakt voor o.a. ambtelijke ondersteuning. Mocht het nodig zijn daarin meer te investeren, dan komt het college daartoe met een voorstel. De € 17.000 is echter de laatste jaren toereikend geweest.
Tweede termijn
Mevrouw RIEZEBOS zegt nogmaals dat zij ervan uitgaat dat het actieplan Ondersteuning Mantelzorgers wordt verwerkt in de uitvoeringsplannen van het Wmo-beleid. Als dat niet het geval is, hoort zij dat graag van het college.
Het is goed te horen dat de onderhandelingen met de Stadsbank gaande zijn. Zij hoopt op een positieve uitkomst.
De heer WESSELS zegt de portefeuillehouder niet duidelijk aangeeft of de raad in 2018 voor het vaststellen van de eigen gemeentebegroting de beschikking krijgt over de begroting van het Ondernemersfonds. Op pag. 67 staat: “Het tarief van de reclamebelasting wordt vastgesteld op basis van de ingediende begroting door de stichting”. Dit heeft betrekking op de WOZ-waarde, waarvoor de pandeigenaren worden aangeslagen. Spreker wil voorkomen dat het Ondernemersfonds grote plannen maakt en de ondernemers verrast met een fors hogere belasting dan het jaar ervoor. De raad stelt namelijk aan het eind van het jaar de betreffende belastingverordening vast. Hij vraagt daarom nogmaals of de raad voorafgaand aan het vaststellen van de gemeentebegroting, de begroting van het Ondernemersfonds kan ontvangen.
De heer MULLER zegt dat de portefeuillehouder aangeeft dat de motivatie en de insteek, met het woord “verbinding”, van het nieuwe bestuur van de CAR niet bekend waren bij het college. Het gaat dan ook niet om het veranderen van de voorwaarden waaronder de adviezen van de CAR gegeven worden, maar om het leggen van accenten. Het blijkt dat het aantal aanvragen veel hoger zijn dan de beschikbare middelen. Het college wil daar serieus naar kijken in de toekomst. Het gaat volgens spreker om een relatief laag bedrag, dat op kortere termijn gezocht moet worden.
Kijkend naar de ontwikkelingen van cultuur en cultuuruitgaven in de afgelopen jaren, mede in het kader van de bezuinigingen in de jaren 2011-2015, blijkt dat er hard is ingegrepen in deze sector. De beschikbare middelen waarover de CAR kan adviseren, zijn zeer minimaal. Spreker pleit ervoor daarover gezamenlijk nog een keer te soebatten.
De portefeuillehouder zegt dat er serieuze plannen zijn om de markt anders te organiseren, waarbij tevens uitgegaan wordt van een mogelijke kostenbesparing. Spreker is van mening dat op z’n minst het huidige bedrag gehandhaafd moet worden en dat er geen verhoging wordt ingevoerd, zowel in kosten als in baten.
De heer NOORDAM sluit zich aan bij de woorden van de heer Muller over de marktgelden. Het college komt met een ander plan voor de markt. Tot die tijd kunnen de tarieven bevroren worden.
Wat betreft het Ondernemersfonds is het bijzonder dat de maatstaf voor de heffing is vastgelegd in de verordening. Spreker is van mening dat de raad daarop op een of andere manier grip moet hebben.
VVD Lokaal heeft overwogen bij de begrotingsbehandeling in de raad met een motie te komen over ophogen van het bedrag naar € 24.000 voor de CAR. Het is echter zo dat eerst het college met de CAR moet spreken over de kaders.
Volgens spreker kloppen de woorden van wethouder Beens niet als hij zegt dat een tweede en een derde hond goedkoper zijn.
De heer SCHEPPINK zegt dat de hondenbelasting een goede belasting is.
De heer NOORDAM vraagt de heer Scheppink voor wie die belasting goed is.
De heer SCHEPPINK zegt dat het een goede belasting is voor de gemeente. Het dekt een aantal kosten.
Wat betreft de woorden van de portefeuillehouder, om met de CAR een keer te kijken naar verhoging van het budget, memoreert spreker de eerdere bezuinigingen in 2009 voor veel verenigingen.
De heer MULLER vraagt bij interruptie of de heer Scheppink weet dat de CAR geen eigen geld beschikbaar heeft, maar uitsluitend advies geeft aan het college. Het betreft hier geen subsidie aan verenigingen.
De heer SCHEPPINK zegt dat het geld daar uiteindelijk wel terecht komt. Nu het met de financiën beter gaat, moet ervoor gewaakt worden dit weer meer op te tuigen. Als dat gebeurt, moet dat goed gestructureerd worden en ook moet er goed gekeken worden naar de verordening.
De heer MULLER zegt dat het uitgangspunt voor de adviezen die de CAR verstrekt, is dat het altijd moet gaan over vernieuwende activiteiten. Dat is iets anders dan het verstrekken van jaarlijkse subsidies en bijdragen. De raad heeft zelf extra geld beschikbaar gesteld voor het Boys Choir, terwijl dat ook het karakter had van een vernieuwende activiteit. Gemeentebelang wil de mogelijkheid van het geven van advies door de CAR daarvoor gebruiken.
De heer SCHEPPINK zegt het daarmee eens te zijn, maar dat dat niet wegneemt dat er goed nagedacht moet worden over het verhogen van een budget. Destijds zijn de budgetten niet voor niets verlaagd.
Mevrouw JANSSEN zegt dat de PvdA positief staat tegenover een verhoging van het budget voor de CAR. Zij vraagt zich wel af of de komende coalitieonderhandelingen daarvoor wellicht een geschikter moment zijn.
Wethouder BEENS gaat in op de opmerking van de heer Noordam over de hondenbelasting. In tegenstelling tot zijn eerdere woorden, zegt spreker dat een eerste hond goedkoper is en dat een tweede en derde hond duurder zijn.
Er zijn nog wat aanvullende opmerkingen gemaakt over de CAR. Spreker is het eens met mevrouw Janssen, dat de nieuwe raad de uitgangspunten opnieuw kan benoemen.
Wethouder TIJHOF gaat in op vragen over de marktgelden. Het lijkt vreemd dat in de begroting een terugvalscenario staat. Dat is echter de afspraak die het college vorig jaar met de raad heeft gemaakt. Het jaar 2017 wordt gebruikt voor onderzoek naar andere mogelijkheden. Als dat niet mogelijk is, wordt teruggevallen op de afspraak over kostendekkende tarieven. Over twee weken bespreekt het college hierover een voorstel, waarin de optie is verwerkt, dat de eerste drie maanden het oude tarief van 2016 nog geldt.
Over het Ondernemersfonds is beleid vastgesteld, dat niet meer of minder inhoudt dan dat de gemeente het doorgeefluik is.
De heer WESSELS zegt bij interruptie dat is aangegeven dat de reclamebelasting een bepaald doel heeft. Daarover is gediscussieerd en vervolgens is afgesproken dat het Ondernemersfonds een begroting bij de gemeente aanlevert. Spreker vraagt of de raad die begroting kan ontvangen voordat de gemeentelijke begroting wordt vastgesteld. Afhankelijk van de begroting van het Ondernemersfonds wordt namelijk het percentage van de WOZ-waarde bepaald.
Wethouder TIJHOF zegt dat de raad de begroting van het Ondernemersfonds kan ontvangen voorafgaand aan de behandeling van de gemeentelijke begroting.Begroting St. Ondernemersfonds Rijssen-Holten (pdf)
De VOORZITTER concludeert dat de commissie adviseert het raadsvoorstel programmabegroting 2018 als bespreekstuk te behandelen in de raad.
7 Rondvraag
De heer MULLER merkt op dat in de begroting wordt gesproken over gegevens in het kader van “Waar staat je gemeente”: www.waarstaatjegemeente.nl. Wat opvalt bij de kengetallen over het ondernemersklimaat, is dat daar geen informatie is opgenomen. Op de site staat dat de gemeente Rijssen-Holten niet deelneemt aan dit onderdeel. Spreker vraagt of dit bewust niet gebeurt.
Wethouder TIJHOF zegt toe dit na te gaan en hierop terug te komen.
Het antwoord van het college op deze vraag luidt: "De gemeente Rijssen-Holten staat inderdaad genoemd in www.waarstaatjegemeente.nl. De gegevens zijn echter niet door de gemeente gevuld. De cijfers komen uit de ondernemerspeiling, maar deze wordt in tegenstelling tot de burgerpeiling niet door ons gebruikt."
De heer LUBBERHUIZEN kondigt twee moties aan, die door D66 tijdens de begrotingsbehandeling worden ingediend: een oproep tot circulair inkopen en daarmee de herziening van het aanbestedingsbeleid en een experiment winkelopeningstijden op 24 en 31 december.
8 Sluiting
De VOORZITTER sluit de vergadering om 20.35 uur.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de Commissie ABZM van Rijssen-Holten op 27 november 2017.