Presidium 20 maart 2017 (19:00 - 20:00)
- Datum:
- 20-03-2017
- Tijd:
- 19:00 - 20:00
- Zaal:
- Parijs
- Openbaarheid:
- Openbaar
- Voorzitter:
- A.C. Hofland
- Griffier:
- drs. G.H. Veerman
- Notulist:
- drs. G.H. Veerman
Aanwezig | Naam |
---|---|
Voorzitter | A.C. Hofland |
SGP | A.J. Scheppink |
CDA | H.J. Nijkamp |
ChristenUnie | J. Berkhoff |
Gemeentebelang | J. Beunk |
PvdA | R.W. Meijerink |
VVD Lokaal | R.A. de Koe |
D66 | ir. H. Klein Velderman |
Griffier | drs. G.H. Veerman |
Wethouders | A.C. Hofland |
Gemeentesecretaris | drs. G.H. Veerman |
1 Opening
De burgemeester heet ieder welkom. Bericht van verhinderd is ontvangen van de heer Muller. Hij wordt vervangen door de heer Beunk.
2 Vaststelling agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
3 Verslag presidium 20 februari 2017
Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
4 Lijst actiepunten presidium
De lijst wordt vastgesteld. De griffier doet mededeling van de voortgang van de invoering van de webcasting van de vergaderingen. De raadzaal is thans voorzien van nieuwe bekabeling, een nieuwe beamer en nieuw projectiescherm. De komende weken zullen ook de digitale camera’s geplaatst worden. Tevens meldt hij dat voor het uitrollen van de webcasting hij te maken heeft met een kleine budgetoverschrijding van € 1.000,-. Het presidium kan akkoord gaan met deze overschrijding voor 2017 en ziet graag dat de kosten vanaf 2018 opgenomen worden in de begroting.
Het tweede punt (notitie principeverzoeken) staat op de agenda (agendapunt 8) en kan van de lijst af. Dat geldt ook voor het derde punt. Dit wordt meegenomen bij agendapunt 7.
5 Evaluatie raadsvergadering 6 maart 2017
Het presidium is positief over de nieuwe opstelling. De vraag om een tweede spreekgestoelte wordt nog aangehouden tot de definitieve evaluatie eind 2017. De heer Klein Velderman zegt het positief te vinden dat de raadsleden meer de discussie onderling voeren. Hij merkt tevens op dat hij het contact met de tribune mist. Algemeen wordt opgemerkt dat het tijdens de vergadering onrustig was door lawaai vanuit de Brusselzaal. Voorkomen moet worden dat er bij raadsvergaderingen ook in deze zaal vergaderd wordt. In ieder geval is het wel noodzakelijk dat de deur naar de tribune gesloten is.
Voor het overige besluit het presidium dat de proef om in deze opstelling te vergaderen kan worden voortgezet.
6 Concept agenda Raad 30 maart 2017
Het presidium stemt in met de concept raadsagenda. NB van de griffier: daags na de vergadering wordt na consultatie nog het voorstel “bekrachtiging geheimhouding adviesnota Twence Holding BV” aan de agenda toegevoegd. Dit in verband met de wettelijke bepalingen van art 25 lid 3 Gemeentewet.
7 Agenda en stukken Twentepresidium dd 22 maart 2017
De heer Scheppink is er verbaasd over dat Tubantia blijkens de berichtgeving in die krant de beschikking heeft over de Agenda van Twente, terwijl de raadsleden dat nog niet hebben. De burgemeester zegt de bron van dat bericht niet te kennen, wel geeft hij aan dat we in Rijssen-Holten bedacht moeten zijn op de rol die we nemen in de regionale samenwerking in Twente. Dat komt nu samen in de Agenda van Twente. Hij wijst in dat kader op de bijeenkomst die met de heren Welman en Van Veldhuizen is gepland voor 29 maart. Op de vraag van de heer De Koe geeft de burgemeester aan dat de Agenda van Twente zijns inziens wel wat concreter mag. De heer De Koe geeft aan dat hij zich afvraagt of het wel zinvol is om al op 20 april een bijeenkomst voor de raden te houden. Hij opteert vooralsnog voor het verschuiven van deze bijeenkomst naar een later moment. Hij zal dat ook inbrengen in het Twentepresidium waar hij de heer Muller vervangt.
Ten aanzien van de adviescommissie zal worden ingebracht dat het presidium daar geen voorstander van is. Deze aarzeling bestaat er ook ten aanzien van ‘Twentement’.
8 Notitie principeverzoeken
Het presidium neemt kennis van de notitie. Wel wordt opgemerkt dat men het jammer vindt dat in de fase van het principeverzoek geen rol aan de omwonenden wordt toegedicht. De griffier geeft aan dat in de fase van het principeverzoek het vooral gaat om de politiek/bestuurlijke opvatting al dan niet mee te werken aan een voorliggend verzoek. In de latere procedure zijn nog tal van (juridische) mogelijkheden waarop de omwonenden gelegenheid krijgen om hun opvattingen kenbaar te maken en men kan zelfs tot aan de Raad van State beroep aantekenen. In verband hiermee besluit het presidium om in de tekst een aanpassing te doen dat waar gesproken wordt over “geen rol” deze wordt vervangen door “geen grote rol”. Dat sluit naar de opvatting van het presidium ook aan bij het initiatief van het college om de omwonenden van Borkent wel te informeren.
In dit verband heeft het presidium ook behoefte dat duidelijk gemaakt wordt waarom een principeverzoek wordt voorgelegd aan de commissie.
9 Voorbereiding gemeenteraadsverkiezingen 2018 (scan griffier)
De burgemeester meldt dat er binnenkort een gesprek zal worden gevoerd met de lokale voorzitters/besturen van de politieke partijen ter voorbereiding op de kandidaatstelling van de gemeenteraden. Verder zal de griffier nog nagaan of er niet al budget beschikbaar is in 2017 voor het afscheid van de oude raad. Hierbij stelt het presidium dat er wel een afscheidsprogramma wordt voorbereid voor de oude raad in het najaar 2017. Voor het overige kan worden ingestemd met de voorgestelde opzet voor activiteiten rond de raadsverkiezingen van maart 2018.
10 Rondvraag
De heer De Koe geeft aan dat hij via een aannemer die werkt voor de provincie, een opdracht kan krijgen in Rijssen. De heer De Koe zegt ook te twijfelen of het verstandig is deze opdracht aan te nemen. De algemene reactie van het presidium is: goed dat het gemeld wordt, maar als er al twijfels zijn, dan is het beter om de opdracht niet aan te nemen.
De heer Meijerink en de heer Berkhoff willen nog even terug kijken naar de vergadering van commissie MDV. De wijze van presenteren bracht wel onduidelijkheid bij de commissieleden en was niet fraai. Aansluitend aan de presidiumvergadering is de overloopvergadering, waarin dit onderwerp weer is geagendeerd en waarbij nu een concreet voorstel aan de commissie is gevoegd.
De heer Klein Velderman heeft een vraag met betrekking tot de berichtgeving van de raadsvergaderingen op de gemeentepagina. Hij stelt voor dat elke fractie dan bij toerbeurt een stukje schrijft. De burgemeester geeft aan dat enkele jaren geleden besloten is om dergelijke berichtgeving vanuit bezuinigingsoverwegingen niet meer te doen. Hij geeft aan dat er binnen de politieke partijen natuurlijk ook mogelijkheden zijn om te publiceren op de eigen website. Vanuit het presidium wordt geoordeeld dat dit toch voor al een partij-aangelegenheid is en er is geen draagvlak om dit weer in te voeren.
Een tweede vraag van de heer Klein Velderman heeft betrekking op de melding van vergaderingen en bijeenkomsten. Nu gebeurt dat vanuit de griffie door publicatie op de website, het activiteitenlijstje en de agendameldingen in LotusNotes. Zou dat niet eenvoudiger kunnen? Na discussie wordt besloten om de agendamelding vanuit LotusNotes niet meer te verzenden en te volstaan met het activiteitenoverzicht en de bijeenkomsten te publiceren op het raadsportaal.
De griffier geeft aan dat er een verzoek van een raadslid is gekomen om i.v.m. werkzaamheden geen adresgegevens meer te plaatsen op de website. Hij wil graag weten of dat ook voor anderen geldt en zo ja om hem dat te melden. De leden van het presidium zullen dat verzoek bespreken in de eigen fracties.
De griffier geeft verder aan dat hem een verzoek heeft bereikt om de toegankelijkheid van de raadsleden tot het gemeentehuis te beperken. Veiligheidsoverwegingen zijn daarvoor de aanleiding. Nu de faciliteit om alle relevante stukken via het raadsportaal te kunnen inzien goed werkt, is een volledige toegang tot het gemeentehuis niet meer nodig. Na discussie stemt het presidium in met de beperking van de toegankelijkheid op werkdagen van 7.00-23.00 uur. Desgewenst kan ook in het weekend gebruik gemaakt worden van het gemeentehuis, maar dan is het verzoek om dat even te melden bij de bodes.
De burgemeester meldt nog dat op korte termijn de aanrijtijden van de politie bekend worden gemaakt. Verder meldt hij dat een eerste themabijeenkomst wordt gepland en dat er aan de raad de mogelijkheid wordt geboden om mee te gaan met politieacties. Hierover is een mail verzonden aan de raadsleden met het verzoek om “in te tekenen”.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de Presidium van Rijssen-Holten op 10 april 2017.