Presidium 23 januari 2017 (19:00 - 20:00)
- Datum:
- 23-01-2017
- Tijd:
- 19:00 - 21:00
- Zaal:
- Parijs
- Openbaarheid:
- Openbaar
- Voorzitter:
- A.C. Hofland
- Griffier:
- drs. G.H. Veerman
- Notulist:
- drs. G.H. Veerman
Aanwezig | Naam |
---|---|
Voorzitter | A.C. Hofland |
SGP | A.J. Scheppink |
CDA | drs. I. Kahraman |
ChristenUnie | J. Berkhoff |
Gemeentebelang | W.J.M. Muller |
PvdA | R.W. Meijerink |
VVD Lokaal | R.A. de Koe |
D66 | ir. H. Klein Velderman |
Griffier | drs. G.H. Veerman |
Wethouders | A.C. Hofland |
1. Opening
De burgemeester heet ieder welkom. De heer Nijkamp is verhinderd en namens de CDA-fractie is de heer Kahraman aanwezig.
2. Vaststelling van de agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
3. Kennismaking nieuwe directie van Rekenkamer West Twente
Bij dit agendapunt (en ook het volgende) zijn de beoogde directeur (mw. Mr. M.C. van de Plasse) en de beoogde plaatsvervangend directeur (dhr. dr. J. Fledderus) aanwezig.
Necker van Naem is belast met de invulling van het directeurschap van de Stichting rekenkamer West Twente (voor de gemeenten Rijssen-Holten, Wierden, Hellendoorn en Twenterand). De vier gemeenten hebben een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Necker Van Naem. Deze samenwerking loopt nog tot einde 2018. De directeursfunctie werd tot 1 januari ingevuld door de heer E. Wolters, maar door een wijziging in zijn functie kan hij de directie niet langer meer invullen. Vanuit dit gegeven heeft Necker Van Naem nu voorgesteld om een nieuwe directie aan te stellen, in de personen van mw. Van de Plasse en de heer Fledderus. Achtereenvolgens introduceren beiden zichzelf. Beiden hebben brede ambtelijke/juridische ervaring binnen gemeenteland. Desgevraagd is er met het oog op de continuïteit van de aansturing nu ook gekozen om een plaatsvervangend directeur ter benoeming voor te dragen. Voor de uitvoering van de onderzoeken is binnen Necker Van Naem een onderzoeksteam beschikbaar.
4. Bespreking onderzoeksonderwerpen 2017
Mevrouw Van de Plasse licht het meegestuurde memo toe en wijst met name op het eerste voorstel: Visualisering identiteit gemeente(kernen) met behulp van Mosaic-effecten. De heer Fledderus geeft aan dat de methode vooral datagestuurd is. Deze zijn op het niveau van huishoudens beschikbaar en bieden mogelijkheden om op wijk- en kernniveau inzicht te geven in de effecten van het huidige beleid en op welke wijze dat input kan leveren voor toekomstige beleidskeuzes, bijvoorbeeld als het gaat over dienstverlening of over het sociaal domein. De data zijn op het niveau van huishoudens beschikbaar in 14 leefstijlen. De heer Berkhoff vraagt zich af wat de relatie is met andere gegevens die al beschikbaar zijn, zoals de demografische effectrapportage. In antwoord daarop geeft de heer Fledderus aan dat er inderdaad veel data beschikbaar is, maar dat de verbinding tussen de verschillende data vaak het probleem is. In aansluiting hierop stelt de heer Kahraman dat ook het CBS verschillende gegevens verzamelt en analyseert.
Binnen het presidium wordt geconstateerd dat deze aanpak een onderzoeksrapport oplevert dat vooral gericht is op de toekomst en dus vooral informatie in beleidsvormende zin oplevert voor het college, terwijl er binnen het presidium toch meer de wens leeft om rekenkameronderzoek te doen naar de effecten van beleid. Dit voorstel heeft derhalve niet voldoende draagvlak bij het presidium. Uit de andere voorstellen wordt vooral gewezen op voorstel 6: Deltaplan Rijssen-Holten – Recreatie & Toerisme en detailhandel. Alleen de heer Muller geeft aan daar minder noodzaak toe te zien.
De burgemeester vraagt of er nog andere ideeën zijn. De heer Muller merkt naar aanleiding daarvan op dat hij aan de effecten van het veiligheidsbeleid denkt. Ook noemt hij de privacywaarborgen (relatie met voorstel 2). Ten slotte wijst hij ook op het aspect jeugdwerkloosheid en jeugdhulpverlening.
Afrondend concludeert de voorzitter dat het voorstel van de rekenkamer voldoende besproken is; dat het presidium input heeft gegeven, maar ook dat rekenkamer onafhankelijk is en daarom een zelfstandige bevoegdheid heeft met betrekking tot de keuze van de onderwerpen. In afwachting van de reactie van de rekenkamer rondt hij dit agendapunt af, waarna de mevrouw Van de Plasse en de heer Fledderus de vergadering verlaten.
5. Raadsvoorstel benoeming directie Rekenkamer West Twente
Het presidium stemt in het raadsvoorstel en besluit dit toe te voegen aan de conceptagenda voor de raad van 2 februari 2017. Dit voorstel zal aan het begin van de agenda worden geplaatst. De griffier vult hierbij nog aan dat over beide personen schriftelijk zal worden gestemd en nadat de uitslag van de stemming bekend is, zullen beide personen in handen van de raadsvoorzitter de verklaring en belofte afleggen, zoals omschreven is in de Gemeentewet.
6. Verslag presidium 12 december 2016
Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
7. Actiepuntenlijst presidium
Dit agendapunt is bij de publicatie van de stukken niet meegekomen en wordt derhalve niet besproken.
8. Concept agenda Raad 2 februari 2017
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld, met dien verstande dat de benoeming van de directie van de Rekenkamer als agendapunt 8 aan de agenda wordt toegevoegd. De burgemeester meldt dat hij in verband met vakantie niet aanwezig is en dat het voorzitterschap wordt waargenomen door de vice-voorzitter van de raad, de heer G. Kreijkes.
De burgemeester kondigt aan dat er een juridische toets heeft plaatsgevonden over de toepassing van Wgr. Deze toets wordt onder geheimhouding (ex artikel 55 Gemeentewet) aan de raad gestuurd. De vertrouwelijkheid betekent dat de inhoud wel gebruikt mag worden in de meningsvorming, maar dat niet verwezen kan worden naar het advies.
De lijst van ingekomen stukken wordt conform voorstel vastgesteld.
9. Evaluatieraadsvergadering 22 december 2017
Aan het einde van de vergadering bleek wat onduidelijkheid te zijn omtrent de status van het genomen besluit inzake de Agenda van Twente. Na de schorsing hierover was niet duidelijk wat de uitkomsten van de schorsing waren. Verder geen bijzonderheden.
10. Gemeenteraad, proefopstelling tafelschikking
Het is goed om periodiek de tafelschikking in relatie tot de wijze van vergaderingen tegen het licht te houden. De huidige opstelling voldoet niet meer in alle opzichten en er is een alternatieve opstelling gemaakt. Deze wordt nu ter vaststelling voorgelegd aan het presidium. Na discussie stemt het presidium in met deze opstelling waarbij vastgesteld wordt dat de eerste en tweede termijnen uitgesproken worden vanaf een van de twee spreekgestoeltes; de interrupties kunnen net als nu vanaf de zitplaatsen worden gehouden. Vanuit de fracties wordt nog wel aangegeven dat het wenselijk is dat binnen de fracties nog even naar de verdeling van de zitplaatsen wordt gekeken. Eventuele wijzigingen graag doorgeven aan de griffier. De nieuwe schikking zal ingaan met ingang van de raadsvergadering van 6 maart; de proefperiode loopt tot het einde van 2017, zodat in de aanloop naar de nieuwe raadsperiode een definitieve keuze kan worden gemaakt. Er zijn al drie raadsleden (de heren Scheppink, Klein Velderman, en Nijkamp) die betrokken zijn in de werkgroep vergaderingen. De heer Berkhoff is beschikbaar om zich hierbij aan te sluiten. De evaluatie zal in het najaar worden gehouden.
11. Planning behandeling kadernota 2018-2021
Het Presidium neemt kennis van de planning.
12. Voortzetting van de dialectraad
Een meerderheid van de fracties vindt de voortzetting van de dialectraad prima. Twee fracties (GB en D66) geven aan geen behoefte te hebben aan een dialectraad.
13. Rondvraag
De heer Kahraman heeft behoefte om nog even terug te komen op de raadsledenbijeenkomst in Goor van 18 januari. Hij was erg teleurgesteld en vond deze avond niet bijdragen aan een goede besluitvorming. De burgemeester geeft aan dat al direct na de bijeenkomst hier nog over gesproken is. Na discussie besluit het presidium om een brief te sturen via de Twenteraad aan de raden van de andere gemeenten, waarbij vanuit het presidium aandacht gevraagd wordt voor een zorgvuldige besluitvorming over een nieuwe Agenda van Twente, waarbij vooral vanuit de inhoud keuzes moeten worden voorgelegd en dat daar de nodige financiering bij moet worden gezocht. Het presidium spreekt uit dat de colleges dergelijke voorstellen voor de raden moeten voorbereiden.
De heer Berkhoff meldt dat hij op 18 januari bij de bijeenkomst voor de dashboard politie is geweest. Hij meldt dat afgesproken is dat er geen cijfermatig dashboard komt, maar dat er wel 1 of 2 keer per jaar een themabijeenkomst wordt gehouden, die ambtelijk wordt voorbereid door de ambtenaren openbare orde en veiligheid.
Voorts vraagt de heer Berkhoff naar de toezegging om een vervolg te geven aan de raadsbrief over de organisatieontwikkeling. Door het annuleren van de commissie ABZM van januari wordt deze informatie in de commissie van februari gedeeld.
Ten slotte vraagt de heer Berkhoff of het mogelijk is om een soort planning beschikbaar te stellen zodat de raadsleden zicht hebben op de in voorbereiding zijnde voorstellen en de planning daarvan. De griffier geeft aan dat hij hierover al in gesprek is met de organisatie, maar dat het wachten is op het concernplan.
De heer Klein Velderman vraagt of het noodzakelijk is dat vragen ten behoeve van de rondvraag in de commissie vooraf doorgestuurd moeten worden. Formeel gesproken hoeft dat niet, maar als de vragensteller ook direct een (inhoudelijk) antwoord wil, dan is het wel handig.
De heer Scheppink heeft behoefte om nog even terug te blikken op de bijeenkomst van de fracties met sportclubs SC Rijssen, de Schaats- en skeelervereniging, de sportraad en Excelsior'31. Hij vraagt zich af of het verstandig is dat ambtenaren verenigingen vertegenwoordigen als nog besluitvorming moet plaatsvinden. Wellicht behoeft de gedragscode nog aanpassing en hij vindt aan dat hierover nagedacht moet worden. Hij geeft aan dat het hem wel bevreemd heeft dat er kennelijk een gecombineerd fractiespreekuur is geweest, maar dat de organisaties zich vervolgens zich niet mengden in het debat in de commissie. Inhoudelijk ingaand op de casus geeft hij aan dat de commissie om een opinie gevraagd is en dat nu het college weer aan zet is. De heer Klein Velderman stelt dat het gecombineerde fractiespreekuur de insteek niet meer is geweest dan het ophalen van informatie. De heer Berkhoff stelt dat nadrukkelijk gewaakt moet worden voor belangenverstrengeling. Het gaat dan ook om de schijn daarvan.
De heer Meijerink hecht ook wel aan een actualisering van de gedragscode, maar wijst er ook op dat het college over de besluitvorming gaat.
In dit kader is het presidium van mening dat –zolang de huidige wijze van vergaderen wordt voortgezet- het niet wenselijk is dat er nog gecombineerde fractievergaderingen worden georganiseerd. Hoewel dat vanuit praktische overwegingen handig lijkt, weegt dit voordeel niet op tegen het nadeel dat deze bijeenkomsten niet openbaar zijn (dan wel als zodanig worden) aangekondigd; dat deze bijeenkomsten soms het karakter lijken te krijgen van een commissievergadering; dat deze bijeenkomsten tot gevolg hebben dat er tijdens de eigenlijke openbare behandeling in de commissie geen gebruik wordt gemaakt van het inspreekrecht en dat bij deze bijeenkomsten het college geen mogelijkheid heeft om te reageren op ingenomen stellingen.
De burgemeester geeft aan dat hij benaderd is voor twee toezichthoudende functies. De eerste is voorzitter van de raad van toezicht van de stichting 365 dagen fietsen in Overijssel en de tweede is het lidmaatschap van de Raad van Toezicht van Wadinko. Ten aanzien van de laatste vult hij aan dat op grond van de statuten er twee acterende burgemeesters in de raad van toezicht moeten zitten; een uit westelijk deel (in de persoon van burgemeester Koelewijn van Kampen) en dat er nu een gezocht wordt vanuit het oostelijk deel van de provincie. Het presidium is van opvatting dat tegen deze benoemingen geen bezwaren zijn. Wel laat de burgemeester nog uitzoeken of de bezoldiging verrekend dient te worden met de wedde van de burgemeester.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de Presidium van Rijssen-Holten op 20 februari 2017.