Raad 10 november 2017
- Datum:
- 10-11-2017
- Tijd:
- 13:30 - 15:30
- Zaal:
- Raadzaal
- Openbaarheid:
- Openbaar
- Voorzitter:
- A.C. Hofland
- Griffier:
- drs. G.H. Veerman
- Notulist:
- G.B. Aanstoot - Stam, E.J.H. Linssen-Nijland
Aanwezig | Naam |
---|---|
Voorzitter | A.C. Hofland |
SGP | A.J. Scheppink, dr. E.G. Bosma, dr. ir. A.S. Haase, dr. J. Noeverman, G. Kreijkes, J.W. Reterink en R. Jansen |
CDA | drs. I. Kahraman, G.D. ten Berge, H. Kreijkes RA CISA en H.J. Nijkamp |
ChristenUnie | J. Berkhoff, J. van Veldhuizen, mr. W.L. Riezebos-Tessemaker en N.J. Otten |
Gemeentebelang | W.J.M. Muller en J. Kuiper-Ruitenberg |
PvdA | R.W. Meijerink en S. Kök |
VVD Lokaal | F.W. Noordam, R.A. de Koe en E.J.W. Deijk |
D66 | ir. H. Klein Velderman |
Griffier | drs. G.H. Veerman |
Wethouders | A.J. Aanstoot, B. Beens, R.J. Cornelissen, B.D. Tijhof |
Gemeentesecretaris | A.C. van Eck |
Pers | 3 |
Publiek | 14 |
De VOORZITTER spreekt het ambtsgebed uit.
1 Opening
De VOORZITTER opent de vergadering en heet de raadsleden, de mensen op de publieke tribune, de luisteraars via Radio 350 en ook de kijkers die de raadsvergadering live volgen via internet, van harte welkom.
Als gevraagd wordt om hoofdelijke stemming, dan begint deze bij nr. 10, de heer De Koe.
Er is een bericht van verhindering ontvangen van de heren Beunk en Wessels.
2 Inventarisatie spreekrecht
Er hebben zich geen sprekers gemeld.
3 Vaststellen agenda
De VOORZITTER stelt voor de aangekondigde motie en het aangekondigde amendement te behandelen bij agendapunt 10.
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
4 Vragenuur
Er zijn geen vragen ingediend.
5 Notulen en besluitenlijst van 21 september 2017
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming stemt de raad in met de notulen en de besluitenlijst van 21 september 2017.
6 Actiepuntenlijst
De VOORZITTER stelt voor het actiepunt te laten staan. Beide brieven bij dit actiepunt komen nog in een latere fase terug. Het initiatief daartoe ligt bij het college.
7 Ingekomen stukken – mededelingen
De heer KLEIN VELDERMAN verzoekt om agendering van brief nr. 14, van Detailhandel Nederland, in de commissie ABZM van 27 november 2017. Het betreft een oproep ruimhartig om te gaan met winkelopeningstijden op 24 en 31 december.
De VOORZITTER zegt dat het verzoek wordt doorgeleid naar de voorzitter van de commissie.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad hierna overeenkomstig de voorgestelde afdoeningen.
8 Raadsvoorstel vaststellen najaarsnota 2017 (Beens)
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel.
9 Raadsvoorstel rekenkamerrapport 2017 (presidium)
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel.
10 Raadsvoorstel vaststellen programmabegroting 2018 (Beens)
De VOORZITTER zegt dat de fracties gelegenheid krijgen voor hun beschouwingen. Daarna wordt de vergadering geschorst, zodat het college de beantwoording daarop kan voorbereiden. Daarna volgt de tweede termijn, waarin de fracties op elkaars inbreng kunnen reageren.
De heer SCHEPPINK van de fractie van de SGP krijgt het woord.
“De apostel Paulus had negen woorden nodig om de kenmerken te beschrijven van onze ideale omgang met elkaar: liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Vanuit christelijke optiek is het de taak van de overheid om te zorgen voor een samenleving waar deze waarden tot bloei kunnen komen. Want: “Waar liefde woont, gebiedt de Heer Zijn zegen” (Psalm133).
Hoewel we regelmatig klagen, wonen we nog steeds in een land waar het leven wordt beschermd, de zwakke wordt verzorgd, de vreemdeling wordt gevoed en de dief wordt vervolgd.
Voorzitter, ik wil mijn collega-raadsleden hartelijk bedanken. De samenwerking was goed de afgelopen jaren. Vandaag gaan we als raad de laatste begroting vaststellen van deze raadsperiode. Als SGP-fractie zijn we tevreden met de uitwerking van de kadernota. Deze raad geeft in maart volgend jaar een gemeente door die er goed voor staat.
Ook het college bedankt voor de uitvoering van onze plannen. Ons coalitieakkoord is grotendeels uitgevoerd.
De transparante manier van werken middels themabijeenkomsten werkt prima in Rijssen-Holten. We moeten dat zo houden. We hebben een open bestuurscultuur, waarbij het resultaat en het welzijn van onze gemeente voorop staat. Geen cultuur waarbij politieke spelletjes de boventoon voeren. Daarom is het ook niet zo bijzonder dat we deze raadsperiode eindigen met de wethouders waarmee we ook deze periode begonnen zijn. Het resultaat van een bestuurscultuur zonder achterkamertjes. Als SGP-fractie zijn we daar dankbaar voor.
Er is veel werk verzet de afgelopen periode, met goede resultaten. Maar Rijssen-Holten is niet “af”.
Volgende week zullen we als SGP een lokale nota Klimaat en Energie presenteren. Een verdere uitwerking van ons vastgestelde verkiezingsprogramma “Oog voor Essentie”. De kernboodschap van deze nota is dat we als raad van Rijssen-Holten zo snel mogelijk een heldere en realistische uitvoeringsagenda moeten formuleren voor de transitie naar een duurzame energieproductie en een duurzame energieconsumptie in onze gemeente. Deze uitvoeringsagenda moet in nauw overleg met de verschillende belanghebbenden opgesteld worden, zoals bedrijven, woningcorporaties en particulieren.
De SGP wil bij de invulling van het begrip duurzaamheid naast de ecologische elementen ook kijken naar de sociale en economische aspecten ervan. Een enorme uitdaging voor de komende raadsperiode.
Oog voor essentie betekent: oog voor de zaken waar het werkelijk om gaat. Als je beleid maakt, moet daar vooral logica in zitten. Beleid dat je aan de burgers kunt uitleggen, zonder er een ingewikkeld verhaal van te maken. Een voorbeeld.
Dat kinderen les krijgen in schoolgebouwen zoals de Haarschool in Rijssen kan eigenlijk niet meer als we kijken naar het binnenklimaat en de staat van het gebouw. Terwijl dat volgens onze verordening wel moet. Verwijzen we dan naar een verordening of gaan we samen met een schoolbestuur zoeken naar een duurzame oplossing? U begrijpt, dat wij kiezen de volgende periode voor deze laatste benadering.
We zijn blij met alle onderwijsopleidingen die de afgelopen periode gestart zijn in onze gemeente. Dat betekent niet dat we een pas op de plaats moeten maken. Er is in Rijssen-Holten ook een grote behoefte aan hoger opgeleid personeel. Daarom willen we als SGP ook hogere-beroepsopleidingen naar Rijssen-Holten halen. Dat willen we doen door ondernemers en onderwijs aan elkaar te koppelen, zoals we dat ook al eerder deden bij de reeds gestarte mbo-opleidingen.
Als SGP willen we ook meer samenhang in het gemeentelijke beleid. Cultuur is daarvoor bijvoorbeeld een prima smeermiddel. Cultuur maakt het leven in onze gemeente mooier. Vanuit dat beleidsterrein zijn er heel mooie verbindingen te leggen met andere domeinen. Denk aan de zorg. Neem als voorbeeld ouderen, die zich bezighouden met allerlei creatieve activiteiten en dus kunst maken en daarbij tegelijkertijd samen vereenzaming tegengaan.
Voorzitter, als SGP zijn we klaar voor de verkiezingen. Ons programma is vastgesteld, de nota duurzaamheid komt eraan en de kandidaten zijn bekend. Verkiezingstijd is leuk. Maar we hopen dat de bestuurscultuur en de samenwerking binnen de raad en tussen de raad en het college blijft zoals die de afgelopen periode was.
We wensen het college de ambtelijke organisatie en de hulpdiensten ook het komende begrotingsjaar Gods zegen toe bij het uitvoeren van hun taken.”
De heer KAHRAMAN van de fractie van het CDA krijgt het woord.
“Voorzitter, dit is de laatste begroting die deze gemeenteraad gaat vaststellen. Deze begroting kan daarom ook gezien worden als de erfenis van de huidige coalitie en gemeenteraad. Een erfenis als deze zou ik met beide handen aangrijpen als ik in de volgende gemeenteraad zou zitten. We zijn er de afgelopen vier jaren als coalitie, maar zeker ook als volledige raad in goede harmonie en met de oppositie in geslaagd om goede dingen te doen voor onze gemeente. Onze inwoners hebben in moeilijke economische tijden de gemeentelijke lasten zien dalen van € 643 in 2013 naar € 584 volgend jaar. Een ruime daling van € 40 per jaar. De decentralisaties zijn goed verlopen en we laten de gemeente financieel gezond achter. Een mooi resultaat van deze coalitie en raad.
Voorzitter, het CDA heeft een viertal uitgangspunten: Rentmeesterschap, Gespreide verantwoordelijkheid, Publieke gerechtigheid en Solidariteit. Voor de CDA-fractie vormen deze vier uitgangspunten belangrijke toetsingscriteria bij ons handelen hier in de gemeenteraad.
Rentmeesterschap wordt door veel partijen de laatste tijd omarmd en vertaald als duurzaamheid. Dit wil zeggen dat wij de aarde te leen hebben van onze kinderen en de generaties na hun. Dat vraagt dat we verder kijken dan ons eigen belang en onze eigen tijd. Wij hebben de afgelopen vier jaar als gemeente stappen gezet om de ecologische voetafdruk van deze generatie te verkleinen, maar nog niet voldoende. Rentmeesterschap, of duurzaamheid zoals een aantal partijen dat noemt, is een thema dat continue op de agenda van deze gemeenteraad zal moeten blijven staan. Rentmeesterschap is ook goed omgaan met de financiële middelen van de gemeente. Wij staan als CDA voor financieel solide beleid. De huidige begroting is een solide begroting, die wij met gerust hart kunnen overdragen aan een volgende gemeenteraad. Er is ruimte in onze begroting, maar wij zijn als CDA van mening dat deze ruimte niet opgemaakt hoeft te worden. Wij willen dat de nieuwe raad en college ook wat te kiezen hebben na de verkiezingen. Daarnaast merken we op dat de risico’s in het sociaal domein ontegenzeggelijk groot zijn en waarschijnlijk blijven. We moeten dit blijven monitoren en waar nodig ook politieke keuzes maken. Het is aan de volgende raad om deze opgave op een goede manier in te vullen.
Voor het CDA begint politiek met de erkenning van maatschappelijk initiatief. Mensen, buurten, sportclubs, scholen, kerken, zorginstellingen, bedrijven: ze leveren allemaal een unieke bijdrage aan onze samenleving. Het CDA heeft de afgelopen jaren deze waardevolle verbanden binnen onze gemeente zoveel mogelijk gesteund, zonder hen afhankelijk te maken van de gemeente. Aan het begin van deze coalitieperiode hebben we bijvoorbeeld de ‘maatschappelijke smeerolie’ geïntroduceerd voor kleine maatschappelijke initiatieven van onderop. Wij moeten als gemeente de maatschappelijke verbanden en het maatschappelijk initiatief koesteren, want zij zijn het cement in onze samenleving.
Voorzitter, wij kijken als CDA-fractie met trots terug op de afgelopen vier jaar. Vier ook moeilijke economische jaren, waarin wij veel tegenwind hadden op economisch gebied. Waar een groot aantal personen hun baan hebben verloren. Gelukkig zien we daarin een kentering de afgelopen maanden en dat er weer mensen zijn die aan een baan komen. Juist in deze moeilijke periode is de kracht van Rijssen-Holten des te meer naar buiten gekomen. En sterke gemeenschap, die goed voor elkaar zorgt. Laten we hier aan blijven werken: het bouwen van een samenleving, waarin we klaar staan voor elkaar als een ander hulp nodig heeft.
Ik wil het college en onze ambtenaren bedanken. Dat is meestal de zin, waarmee ik meestal begin. Dit keer wil ik ook onze gemeenteraadsleden namens het CDA bedanken voor de samenwerking de afgelopen tijd. Ik wens het college en de ambtenaren namens het CDA veel wijsheid toe bij hun werk de komende jaren.”
De heer BERKHOFF van de fractie van de ChristenUnie krijgt het woord.
“Voorzitter, leden van de raad. Ik zat te luisteren naar mijn twee voorgangers en toen schoot mij te binnen: in het verleden hebben wij een keer een raadsvoorstel aangenomen en toen kwam de discussie ‘hoe moeten wij het uitleggen’, in engere zin of in ruimere zin? Zo gaat het ook met de spreektijd hier vandaag, heb ik begrepen: wij gaan het allemaal uitleggen in ruimere zin.
Het tweede wat mij te binnen schoot, was: zijn wij al met de verkiezingen bezig? Klaarblijkelijk is dit het moment om een voorschot te geven op onze verkiezingsprogramma en over onze doelen die wij willen behalen. Wij zijn zo ver nog niet. Ons verkiezingsprogramma wordt 7 december van dit jaar vastgesteld.
Voorzitter, ik wil nu het college al bedanken voor de afgelopen vier jaar en voor de scherpte die zij al die jaren hebben gehad. Maar goed, ik kom daar straks nog even op terug.
Het derde wat mij hier opviel. Ik zou bijna denken: wij doen aan zelfbevlekking. Maar zo ver wil ik niet gaan. Iedereen is heel trots op wat er de afgelopen vier jaar in de coalitie is bereikt. En wij van de ChristenUnie zijn dat ook. Wij hebben veel samengewerkt met de hele raad, met het college. En als je de programmabegroting bekijkt, dan hebben wij resultaat geboekt. Maar ook wij zijn ervan overtuigd dat dat niet alleen aan ons heeft gelegen, maar dat wij daartoe ook de zegen van onze Here God hebben ontvangen.
Voorzitter, er is veel bereikt en er zijn veel dingen in gang gezet. Ik denk hierbij aan de decentralisaties, waarover veel is vergaderd en waarbij veel is bereikt, maar waar ook nog veel zorgen liggen. Op het moment zijn wij heel druk met de nieuwe omgevingsvisie. Dat zijn heel veel dingen die op ons afkomen.
Veel plannen hebben ons bereikt en veel beslissingen zijn genomen. Iedere keer weer moeten wij beseffen dat hierbij niet de overheid of de markt centraal moet staan, maar de samenleving en de mensen daarin. Daar gaat het om. Afgelopen periode hebben wij steeds geprobeerd oog te houden voor de welvaart, maar vooral ook het welzijn van onze burgers.
Voorzitter, ook op het onderwijsgebied is er veel gebeurd. Zo zijn er nieuwe scholen gebouwd en ook nieuwe opleidingen gestart. Dat onderdeel is echter nog niet af. Wij moeten daar blijvend aandacht voor hebben. Door deze ontwikkeling wordt de aansluiting tussen opleidingsniveau van mensen en de vraag van bedrijven beter op elkaar afgestemd, maar daar moeten nog wel stappen in gezet worden.
Veel is er geïnvesteerd in Deltaplannen, in Rijssen-Holten Werkt, de plannen die nu in uitvoering zijn en allemaal bedoeld om de kwakkelende economie van de afgelopen jaren weer aan te jagen.
Blij zijn we dat dat succes oplevert met de daling van de werkloosheid in onze gemeente. Wij hebben nog wel een vraag: wanneer kunnen we een evaluatie verwachten van deze laatste uitvoeringsplannen?
Het beleidsakkoord is nagenoeg uitgevoerd en met veel belangstelling kijken we ook uit naar de evaluatie van dat akkoord. Toch blijven er nog veel wensen over, ook wij hebben die, maar deze bewaren wij voor de volgende periode.
Voorzitter, deze begroting is een uitwerking van de kaderstelling van dit voorjaar. Een begroting die een heel solide financieel meerjarenperspectief laat zien. Daar mogen we met elkaar trots op zijn, als hele raad en college.
De stijging van de lokale heffingen blijft opnieuw beperkt, waardoor de belastingdruk per huishouding opnieuw kan dalen. Daar hebben wij als ChristenUnie-fractie altijd voor gepleit.
Een solide financiële positie met een ruim meerjarenperspectief geeft ook ruimte voor nieuw beleid. Er is nu ook weer ruimte voor nieuw beleid. Er kan weer verder geïnvesteerd worden in onze gemeente. Zoals een vorige spreker zei: wij zijn nog lang niet klaar, het is nog lang niet af.
Verdere ontwikkeling van de Kol in Holten en het Opbroek in Rijssen voor woningbouw blijft noodzakelijk. Ik heb het onze voorzitter al eens horen zeggen: wij moeten naar die 40.000. Nu, hierbij.
Ook zijn wij blij met de plannen die er zijn voor de bouw van een nieuw zwembad/binnenbad, buitenbadrenovatie en op termijn een nieuwe sporthal. Iets waar wij als ChristenUnie al jaren voor hebben gepleit.
Klimaatverandering en duurzaamheid blijven zeer belangrijke onderwerpen en moeten de komende periode nog meer aandacht krijgen. Gelukkig geven wij als gemeente al het goede voorbeeld met ons eigen elektrische wagenpark. Naar onze mening zouden ook onze inwoners hiermee kennis moeten kunnen maken en wij komen dan ook met een motie om te onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om in het weekeinde de elektrische auto`s tegen betaling aan te bieden aan onze inwoners. Het is een kleine stap, maar met veel kleine stapjes kom je ook een heel eind.
Voorzitter, er moet aandacht blijven voor toerisme en recreatie. Een belangrijke pijler van onze economie. Wij moeten koesteren wat wij hebben, verder ontwikkelen, ook met onze monumenten. Wij kijken dan ook met veel belangstelling uit naar een masterplan voor het park en de Oosterhof. Ik heb een vraag: wanneer gebeurt er eindelijk iets met de hobbyboerderij?
De gevolgen van de decentralisaties worden steeds duidelijker. Aandacht en verdere ontwikkeling blijft noodzakelijk, niet alleen in financieel opzicht, maar ook voor veel inwoners van onze gemeente. Deze ontwikkelingen hebben veel impact op de betrokkenen en ook van onze ambtenaren wordt veel inzet verwacht. Goede communicatie blijft hierbij van groot belang.
De ChristenUnie gaat voor een gezonde samenleving die oog heeft voor mensen in kwetsbare situaties. Hierdoor blijft het noodzakelijk om in bepaalde situaties maatwerk te leveren en oog te blijven houden voor het individu.
Voorzitter, ik sluit wel af met een dankwoord voor onze ambtenaren. Ik dank het college en de ambtenaren voor het vele werk dat verzet is de afgelopen periode. Maar bovenal komt de dank toe aan onze Here God, die ons iedere dag weer de kracht geeft om ons werk te doen en onder wiens zegen wij dit mooie werk ook mogen doen.”
De heer MULLER van de fractie van Gemeentebelang krijgt het woord.
“Voorzitter, dames en heren. Ik heb weleens vaker geprobeerd het braafste jongetje van de klas te zijn. Ik zal dat nu met betrekking tot de tijd op zijn minst een keer proberen.
Een begroting is toekomstgericht. Toch begin ik eerst een terugblik.
Het is goed wonen in Rijssen-Holten. Gemeentebelang is dik tevreden. Tevreden, omdat de afgelopen jaren stabiel vooruitgang is geboekt. Onder andere met meerdere nieuwe en vernieuwde scholen en opleidingen, recent nog de mbo-zorgopleiding, de tussenvoorziening bij De Brekeld en de Haarschool. Daar zijn wij blij mee. De ambitie voor een hbo-opleiding zullen wij zeker blijven steunen, ook al is ons partijprogramma nog niet vastgesteld.
De zachte landing van de zorgtaken is geslaagd en dat is een knappe prestatie bij zo weinig ervaring met de nieuwe taken die er gekomen zijn. Voor de vervolgreis moet echt de startbaan wel verbreed worden. In 2014 hadden wij ongeveer 40 fte in de afdeling Zorg en Welzijn. Inmiddels loopt het tegen de 60. Als het budget niet meer voldoet, zullen lastige keuzes volgen vanaf 2019.
Gemeentebelang heeft zich altijd ingezet voor meerdere kunstgrasvelden en is blij dat die gerealiseerd zijn of in de planning zijn. De skeelerclub heeft een toekomst en voor het nieuwe zwembad zijn er op dit ogenblik plannen in de broedfase.
In het Opbroek zijn nu de clubs zelf aan zet om de bal goed te spelen, elkaar goed te vinden en voor de toekomst te scoren. Is er daarover al nieuws te melden? Dan horen wij dat graag.
De werkloosheid in onze gemeente is lager dan het regiogemiddelde. De ondernemers beoordelen hun relatie met de gemeente als goed en er wordt in de gemeente volop gebouwd, getransporteerd en geproduceerd.
Het project “Rijssen-Holten Werkt” werkt blijkbaar goed. Voor 2018 is € 450.000 voor dat project beschikbaar. Hebben de economische ontwikkelingen nog invloed op de planning van die middelen? Wij hebben in juni een evaluatie gehad, maar de tijd gaat snel en 2018 staat voor de deur.
Bij de kadernota heeft Gemeentebelang aandacht gegeven aan de problematiek op het platteland, de ondersteuning bij bedrijfsbeëindiging en de asbestproblematiek. Wij zijn blij met de geplande actie die daarvoor is opgenomen.
Op 13 juli is die kadernota besproken en hier vastgesteld. Er is eigenlijk weinig aanvullend nieuws onder de zon vandaag. Daarom ga ik al die onderwerpen niet opnieuw aan de orde te stellen, want deze raad heeft ervoor gekozen terughoudend te zijn met extra plannen voor de periode 2018-2022. Dit om ruimte te laten voor de nieuwe raad en college om ook eigen beleidskeuzes te maken. Het betekent niet dat het college in ruststand gaat of kan gaan, want op de plank liggen nog vele en diverse plannen, waarvoor de overgehevelde euro’s en reserveringen en voorzieningen inmiddels wel beschikbaar zijn en die dus wachten op uitvoering. Helaas kunnen bezwaarprocedures de voortgang vertragen, zoals wij ervaren op de Borkeld en bij het centrum Holten.
Niet alle wensen worden vervuld, maar opnieuw een jaar kunnen afsluiten met lagere woonlasten stemt tot tevredenheid.
Gemeentebelang heeft nog een bescheiden wens. Laten wij een extra steuntje in de rug geven aan een enthousiaste club inwoners, die zich inzet voor culturele en verbindende activiteiten in onze gemeente. Daarom komen we met een amendement om het cultuurbudget voor projecten te verhogen.
En uiteraard: voor de begeleiding van het begrotingstraject en de ondersteuning vanuit de griffie: heel veel dank. Voor het college: veel succes de komende maanden.”
De heer NOORDAM van de fractie van VVD Lokaal krijgt het woord.
“Voorzitter, dank u wel. Na de coalitie, tijd voor de oppositie. Geachte collegeleden, leden van de raad, andere aanwezigen en, voor sommigen uiteraard, een heel warm welkom. Vandaag stellen we de financiering vast van de door deze raad vastgestelde kadernota 2018. Daar is door de organisatie hard voor gewerkt daarvoor onze dank en complimenten.
Een mooie sluitende begroting is het zeker. Daar kunnen we eigenlijk heel kort over zijn, want, voorzitter, voor een heel groot deel kunnen wij instemmen met deze begroting.
Waar wij echter niet mee kunnen instemmen, is het feit dat Rijssen-Holten tot mogelijk één van laatste gemeenten gaat behoren waar we nog spreken – en daar komt ‘ie ‑ van hondenbelasting. Los van het feit dat de mensen in het buitengebied nooit met hun hond in het dorp komen, is het ook niet mogelijk om je hond te schorsen. Dat kan wel met een motor en een auto; kom je niet op de openbare weg dan kun je schorsen. Dat is met een hond nog niet mogelijk.
Trouwens binnenkort zien we dat paard van Sinterklaas langskomen en wat die op straat achterlaat, daar kan geen hond in deze gemeente tegenop, maar belasting betalen hoeft de eigenaar van dat paard niet. Er is in deze gemeente ook geen kattenbelasting of duivenbelasting. Maar wij zitten al jaren vastgeroest in die hondenbelasting. De gemeenten om ons heen, voorzitter, zijn wijzer aan het worden en staken die vreemde vorm van belasting, die je ook niet kunt uitleggen.
Voorzitter, u zult denken: waarom komt VVD Lokaal dan niet met een motie vandaag? Tja, dat zou misschien best gekund hebben, want er zijn nu vlak voor de verkiezingen ingenomen standpunten die 180 graden draaien bij partijen. Dus wellicht had ik vanmiddag een meerderheid kunnen krijgen. Maar nee, wij doen het niet.
Voorzitter ik ga afronden en ik blijf wel binnen mijn drie minuten. Wij zijn positief gestemd over de programma begroting voor 2018. Daarvoor willen wij vanaf deze plaats ook de griffier, de griffiemedewerkers bedanken voor hun ondersteuning binnen onze fractie in aanloop naar deze begrotingsvergadering.”
De heer MEIJERINK van de fractie van de PvdA krijgt het woord.
“Voorzitter, wij behandelen vandaag de begroting voor het begrotingsjaar 2018. Het is de laatste begroting van dit college voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart a.s. De begroting, die een weerslag en een vertaling is van de behandeling van de kadernota en de besluiten daaromtrent genomen van juni jl. Wat mijn fractie betreft is het college in die weerslag en in die vertaling geslaagd. U merkt het: die laatste zin is van voor de brief die het college stuurde over de OZB naar aanleiding van de septembercirculaire. Dat is goed nieuws voor onze burgers. U wijst op de uitkeringen van het Gemeentefonds. Die gaan omhoog en daarom kunnen wij dat zo doen, maar u wijst ook op de risico’s, met name op decentralisatiegebied. Wellicht is het goed dat wethouder Beens nog even ingaat op het besluit, zoals het college voornemens is te gaan nemen en waarvoor nu toestemming wordt gevraagd van deze raad.
Verder bent u dus geslaagd, zoals ik al zei, voor die vertaling. Wij zien dan ook geen aanleiding, tenzij er nog iets heel schokkends naar boven komt, nu nog met moties en/of amendementen te komen. De beslissingen zijn, of we het ermee eens waren of niet, in juni genomen. Nieuwe wensen komen wat ons betreft aan de orde in de komende verkiezingscampagne en de daarop volgende collegevorming en bij het debat over het nieuwe collegeprogramma. Het staat andere fracties uiteraard vrij daar anders over te denken en toch met voorstellen te komen; een tweetal fracties gaat dat dan ook doen, zo heb ik begrepen. Uiteraard zullen wij deze voorstellen op hun merites beoordelen en met een, in beginsel, positieve grondhouding tegemoet treden; constructief, zoals u van ons gewend bent.
Voorzitter, kennelijk is het nieuwe mode om tegenwoordig in een begroting een fikse uitgavenpost op te nemen zonder ook maar het flauwste idee te hebben of die uitgaven ook daadwerkelijk het doel dienen dat je beoogt. “We hopen het; gokje.”
Voorzitter wij hebben als fractie stevig gezocht of er in deze voorliggende begroting ook zo’n soort nieuwlichterij staat. Gelukkig hebben wij die niet gevonden. Graag hoor ik van onze ‘schatbewaarder’, wethouder Beens, de bevestiging dat wij inderdaad goed hebben gezocht.
Niemand heeft een glazen bol, zelfs wethouders niet, maar toch een behoorlijke inschatting van een rendement op een investering is het minste wat je mag verwachten van een verantwoorde beleidsvoering. Voorzitter, ik heb vertrouwen in de zoekcapaciteiten van mijn fractie, en heb dus ook vertrouwen in het antwoord van de wethouder.
Zoals gezegd: dit is de laatste begroting van dit college. Hoewel de verkiezingen pas in maart a.s. zijn, wil ik nu toch alvast de heren van het college danken voor de inzet de afgelopen bijna 4 jaar voor onze gemeente en haar inwoners. Hoewel we het misschien niet altijd eens waren, waren en zijn de verhoudingen goed en plezierig en waren we blij te kunnen constateren dat we in ieder geval altijd de intentie hebben gehad ‑ en ‘we’ is dan in dit geval de raad onderling en raad en college ‑ aan dezelfde kant van het touw te trekken. Dat hoor je in andere gemeenten wel eens anders gaan.
Ook dank aan de dames en heren ambtenaren voor hun inzet de afgelopen jaren, aan de bodes voor de altijd goede verzorging en aan Gert, Elly en Ria en ook aan Hendrik Jan en Pim nog voor al hun goede raad en al hun goede daden.
Meneer de voorzitter, dank u wel.”
De heer KLEIN VELDERMAN van de fractie van D66 krijgt het woord.
“Het gaat financieel goed met onze gemeente, zo lezen we in deze programmabegroting. In de begroting lezen we dat voor het nieuwe beleidsakkoord een substantieel bedrag is vrijgelaten voor nieuwe plannen. Daarnaast zijn er plannen waarvoor budget is vrijgemaakt. Plannen zoals het nieuwe zwembad, verbetering van verkeersveiligheid en duurzaamheid. Deze plannen, met name plannen die bijdragen aan een lagere CO²-uitstoot, kunnen in de toekomst op steun rekenen van D66. De plannen rondom het zwembad volgen we met extra belangstelling. We zijn benieuwd of de doelstelling, een besparing op de kosten van het zwembad, inderdaad gehaald wordt. Of misschien moet wij die kosten niet willen besparen en daarvan meer maatschappelijke projecten te ondersteunen. Dat willen wij nog in het oog houden.
Het motto van D66 voor de komende periode is: goed voor elkaar! Wij willen dat we naar elkaar luisteren, oog hebben voor elkaar, dat we verbinden, elkaar opzoeken en er voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen kunnen blijven meedoen in deze samenleving. We geven elkaar ruimte en keuzevrijheid.
Zoals eerder gezegd, we hebben het goed voor elkaar in Rijssen-Holten, laten we het dan ook goed regelen met goede afspraken en heldere regels, toekomstgericht en duurzaam. Samen zijn we goed voor elkaar en samen hebben we het goed vóór elkaar.
Voorzitter, wij zijn niet bang om problemen die inwoners ervaren, aan te pakken en te benoemen. Laten we helder en in het openbaar met elkaar in gesprek gaan. Te beginnen door inwoners te betrekken met de plannen die in de gemeente worden ontwikkeld.
D66 blijft zich inzetten om eerdergenoemde zaken voor elkaar te krijgen en gaat de verkiezingen volgend jaar, in maart met vertrouwen tegemoet. We spreken de wens uit dat in openbaarheid de samenstelling van de coalitie en het coalitieprogramma plaatsvindt en dat we daar als D66 aan mee gaan doen.
De begroting die nu voor ligt, is al door de partijen besproken in een commissie, D66 heeft vragen gesteld. Op basis van de ontvangen antwoorden hebben we geen aanvullende vragen in deze raad. De reeds aangekondigde moties over winkelopening op 24 en 31 december en circulair inkoopbeleid dienen we op een later moment in. De reden hiervoor is dat er op dit moment geen gelegenheid is voor inspraak en wij juist samen met elkaar over deze onderwerpen willen kunnen praten.
Voorzitter, tot slot willen we de ambtelijke organisatie bedanken voor de prettige samenwerking, met name als het gaat om vragen die D66 de afgelopen raadsperiode heeft gesteld en waarop steeds weer keurig en snel is gekomen.
Tot slot wil ik de mensen hier aanwezig in de raad nog even wijzen op deze twee vlaggen. Kennelijk is de vlaginstructie binnen de gemeente gewijzigd en wordt er nu ook gevlagd tijdens de raadsvergaderingen. Het is misschien ook een mooi moment om de vlag, die ik de vorige keer aan het college heb gegeven, een keer te gebruiken.”
De VOORZITTER schorst de vergadering van 14.10 tot 14.30 uur.
De VOORZITTER heropent de vergadering.
Wethouder BEENS zegt dat de PvdA vragen heeft gesteld en ook heeft gewezen op het spanningsveld tussen enerzijds een lastenverlichting en anderzijds het onder druk staan van het sociaal domein. In de brief van het college staat: “Ondanks de risico’s binnen het sociaal domein zien wij kansen voor verdere lastenbeperking”. In de brief heeft het college willen wijzen op de spanning die er staat op de financiën. Het college wil daarover met de nieuwe raad spreken. Op dit moment houdt het college nog steeds vast aan wat is afgesproken over de budgettaire neutraliteit van de 2D’s. Om die reden heeft het college gezegd toch met een lastenverlichting te willen komen, omdat de gemeente er goed en sterk voor staat.
De heer Meijerink zei dat hij op zoek was naar een verborgen schat. Spreker heeft die schat ook zelf nog niet gevonden en is ook van mening dat die niet in de begroting zit. Hij houdt zich aanbevolen als iemand anders die schat vindt.
Wethouder CORNELISSEN zegt dat is gevraagd of er met betrekking tot de fusie nieuws te melden is. Dat is niet het geval. Men is nog volop met elkaar in gesprek. Sportservice Overijssel is betrokken bij het nader onderzoek. Op het moment dat er wat te melden is, komt spreker daarmee terug bij de raad.
De VOORZITTER wijst dat het gaat om de fusie van drie voetbalverenigingen in Rijssen.
Wethouder TIJHOF zegt dat de vragen aan hem vooral betrekking hadden op het project Rijssen‑Holten Werkt. Het college is bezig met een onderzoek naar focusverlegging van dit project. In december wordt hierover een stuk besproken in het college en daarna kan het behandeld worden in de januaricyclus van de raad. Daarin kan de discussie gevoerd worden over hoe met het geld omgegaan wordt, of er zaken af gaan, of er zaken bij moeten. Die hele financiële afweging krijgt daarin vorm.
Het college deelt de behoefte aan goed onderwijs en de behoefte aan verdere verbreding van het onderwijs. Het college is altijd op zoek naar kansen hierin.
Wethouder AANSTOOT zegt dat er een vraag is gesteld door de ChristenUnie over de stand van zaken van de Hobby Boerderieje. Aanvankelijk is er in het kader van het masterplan Oosterhof gesproken over een verplaatsing van de Hobby Boerderieje, maar uiteindelijk is gekozen voor herbouw op dezelfde plek. Hierover is het college met de stichting in overleg.
De heer BERKHOFF merkt op dat het dak nu helemaal openligt. De weersomstandigheden worden er in het najaar en in de winter niet beter op. Hij vraagt of het pand helemaal gesloopt wordt en wordt herbouwd en of het niet beter is het pad met een zeil af te dekken om het te beschermen tegen verdere afbraak.
Er wordt telkens gesproken over een masterplan omtrent de Oosterhof. Spreker vraagt wanneer de raad daarover wordt geïnformeerd.
Wethouder AANSTOOT zegt dat ervoor gezorgd wordt dat er geen verdere schade ontstaat. De conclusie kan zijn dat het hele pand gesloopt moet worden. Als er nog bruikbare elementen in zitten, dan zal het pand afgedekt worden.
Wethouder CORNELISSEN zegt dat het masterplan Oosterhof 7 november jl. in het college is besproken. Hij verwacht dat het binnenkort besproken kan worden in de raad.
Burgemeester HOFLAND dankt de raad voor de vele goede woorden die gericht zijn aan de ambtelijke organisatie en aan het college. Hij zegt toe die woorden over te brengen.
Het is altijd goed terug te blikken en te kijken naar wat er allemaal gedaan is. Hem trof de eensgezindheid en de manier waarop gesproken werd over de samenwerking in deze raad. Dat is een groot goed, dat gekoesterd moet worden en iets waar de raad trots op kan zijn. Er zijn ook opmerkingen gemaakt om niet zelfgenoegzaam te worden, maar bezig te blijven. Waar het college en raad mee bezig zijn, is en blijft mensenwerk en daar komen wel eens woorden voorbij als jaloezie, woede, losbandigheid, geruzie. Daar moet men vooral bij wegblijven. Het is mooi dat dat op verschillende manier is verwoord, o.a. door D66 met “verbinden” en “elkaar opzoeken” en door de SGP met “liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing”. Met die insteek zal de gemeente echt verder komen.
De vlaggen die hier vandaag hangen, zijn geïnspireerd op de Tweede Kamer. Het college vindt het een mooi symbool. Op de vraag of er nog andere vlaggen bij horen, de Twente-vlag of de Salland-vlag, zegt spreker dat het college heeft gemeend het te beperken tot het symbool van deze vergaderzaal, het hart van de lokale democratie, en dat te doen met de Nederlandse vlag en met de vlag van Rijssen-Holten. De uitvoering is misschien nogal groot. Er wordt nog gekeken naar een maat die iets meer passend is bij de zaal.
De heer MULLER vraagt bij interruptie of het verstandig is ook afspraken te maken over een föhn die kan worden geplaatst.
Burgemeester HOFLAND zegt dat de heer Muller doelt op de wapperende vlag. Als vlaggen ergens hangen waar geen wind is, dan kan dat inderdaad een ander resultaat geven. Spreker wil dat meenemen in de uitvoering en de techniek.
Eerste ronde raad
De heer SCHEPPINK dankt voor de woorden van het college over het onderwijs, dat kansen worden opgepakt als die zich voordoen. Het is fantastisch dat ook dit college dit al gaat doen.
Spreker refereert aan de woorden van de burgemeester, dat het mensenwerk blijft en dat er fouten gemaakt worden en gemaakt mogen worden. Het is goed dat te beseffen.
Spreker dankt voor de woorden van de andere fractievoorzitters over de samenwerking binnen de raad. Dat is goed en moet zo blijven.
VVD Lokaal wilde graag een motie indienen, maar doet dat toch niet. Iedereen dacht toen: waarom niet? Verder ging het over de hondenbelasting, maar plotseling ook over het paard van Sinterklaas. Rechts van spreker zei iemand: Sinterklaas bestaat niet. Spreker hoopt van ganser harte dat er vandaag kinderen meekijken. Als er echter wel een ingezetene uit Spanje komt met een paard en een hond, hoeft hij geen hondenbelasting te betalen, maar wel toeristenbelasting. Niet-ingezetenen hoeven in Rijssen-Holten geen hondenbelasting te betalen. Wat wel het geval is, en daar wordt landelijk wat aan gedaan, is dat zij binnenkort geen dividendbelasting meer hoeven te betalen als zij uit Spanje komen. Volgens spreker heeft VVD Lokaal zonder een motie in te dienen, toch wat bereikt.
De heer KAHRAMAN zegt dat iedereen de samenwerking heeft gememoreerd. Het is ook niet verrassend dat de vier coalitiepartijen met tevredenheid terugkijken op het verrichte werk. Spreker is ook blij te horen dat de oppositiepartijen met tevredenheid terugkijken op wat gezamenlijk is bereikt. Dat is voor iedereen een mooie terugblik.
Wat betreft het vlagprotocol; daarover is er een hele discussie geweest in de Tweede Kamer. Spreker had verwacht dat de raad na het ambtsgebed het Wilhelmus zou inzetten.
De heer MULLER gaat in op woorden als oppassen voor genoegzaamheid. In de vele beschouwingen is de waardering voor het beleid en de uitvoerende organisatie verwoord. Tegelijkertijd is dit een tussenstation en zal er in maart weer een aantal wissels verzet moeten worden met betrekking tot zorg en tot duurzaamheid. De gemeente is er nog lang niet, maar halverwege de weg is zij in elk geval bij het juiste station aangekomen.
Spreker gaat niet verder in op de hondenbelasting en op de poging, zoals hij het beleefde, tot raadsbeschadiging met betrekking tot de veronderstelde achterkamertjessfeer. Als iets in de raad transparant is, is dat de bijdrage van alle partijen en ook het betrekken van alle partijen en commissieleden bij themabijeenkomsten et cetera. In de voorbereiding op een goede besluitvorming, die hier blijkbaar plaatsvindt gehoord de waarderingen die zijn uitgesproken, is de weg daarnaar toe goed. Daarin moet men zorgvuldig zijn en de goede dingen vasthouden. Spreker zegt met nadruk dat de besluitvorming openbaar is.
De heer NOORDAM zegt dat het woord “hondenbelasting” iets heeft bereikt, zoals blijkt uit de woorden van de heer Scheppink. Het is wel leuk om na te denken over de toeristenbelasting voor Sinterklaas en over de dividendbelasting.
De SGP heeft opgemerkt in haar algemene beschouwingen dat beleid uitgelegd moet kunnen worden aan de inwoners. Het lukt spreker echter soms niet uit te leggen waarom er hier iets afgesproken wordt, vaak in de verhouding13:12. Een meerderheid gaat in het democratische bestel aan de haal met het binnengehaalde.
VVD Lokaal komt niet met een motie over de hondenbelasting, omdat zij de knopen kan tellen. Het heeft geen zin een motie in te dienen, die voor de zoveelste keer afgewezen wordt.
De oproep van D66 over openbare besprekingen ondersteunt spreker van harte. Daarbij merkt hij op dat de discussie dan ook hier gevoerd moet worden en niet in de pers.
Tegen de heer Kahraman zegt spreker dat de samenwerking de afgelopen jaren, ook met de oppositiepartijen, de verdienste is van deze raad, die kritisch is geweest, maar ook heel constructief heeft gewerkt. Het is goed dat de heer Kahraman dat breed gesignaleerd heeft.
De VOORZITTER gaat in op de vraag over het beleidsakkoord. Dat wordt in de eerste week van januari 2018 in het college besproken en vervolgens gaat het mee in de vergadercyclus van januari.
Het Reglement van Orde voorziet niet in het zingen van het Wilhelmus. Indien de heer Kahraman dat wel wenst, kan hij daartoe een wijzigingsvoorstel indienen.
Behandeling amendement met betrekking tot de Programmabegroting 2018
Amendement Gemeentebelang ‘Cultuurbudget en projectsubsidies’
De fractie van Gemeentebelang dient een amendement in. De heer MULLER licht het amendement toe.
De fracties werden bezocht door 2 leden van de Cultuur Advies Raad (CAR). Wat opviel was hun grote betrokkenheid en de ambitie, om het leven in Rijssen-Holten beter te maken. Daarbij is geen sprake van eigen belangen, maar vooral van de wens inwoners te helpen om samen en voor anderen culturele activiteiten te organiseren.
Er blijken meer plannen dan financiële middelen te zijn en de vraag groeit. Met € 8.000 extra wordt veel bereikt. Spreker stelt voor deze kans te benutten.
Er is veel interesse om aan de slag te gaan. Het gaat hierbij niet om langdurige subsidies en niet om automatische potverdeling en het zorgen dat een budget opgemaakt wordt. Het gaat om nieuwe initiatieven en om inwoners te betrekken.
Nadat de CAR advies heeft uitgebracht beslist het college.
Met dit amendement wil Gemeentebelang de ingeslagen weg veilig stellen.
De intentie van deze raad is om in het laatste jaar beleidsarm te begroten. Daarom betreft dit amendement alleen 2018. En kan daarna het resultaat in toekomstige keuzes worden betrokken.
De raad van de gemeente Rijssen-Holten in vergadering bijeen d.d. 10 november 2017.
Gelezen het voorstel van het college d.d. 9 oktober 2017 tot vaststelling van de begroting 2018.
Overwegende dat:
- de Cultuur Advies Raad (CAR) een adviseerde taak heeft betreffende het cultuurbeleid met accent op de projectsubsidies;
- steeds meer aanvragen worden ingediend voor cultuurprojecten, die op waardevolle wijze bijdragen aan het doel;
- er is sprake van een kritische beoordeling. Het moet gaan om vernieuwende en om participerende activiteiten;
- het wenselijk is dat ook organisaties die door middel van cultuur een maatschappelijk doel nastreven een aanvraag kunnen indienen;
- het beschikbare bedrag van 16.100 euro onvoldoende is voor deze ambities en in relatie met de grootte van de gemeente met diverse kernen;
- het verzoek voorligt om tot maximaal een bedrag van € 24.000 te kunnen adviseren;
- de adviesraad een impuls heeft gegeven tot verbetering van de aanvragen en het stimuleren van de kwaliteit van de projecten;
- zijn enthousiasme bijdraagt tot de kwaliteit van leven in Rijssen-Holten;
- een éénjarige verhoging er voor zorgt dat de ingezette lijn in 2018 kan worden voortgezet, waarbij de nieuwe raad het structurele budget kan vaststellen en daarbij de bereikte resultaten in zijn overwegingen betrekken;
Besluit:
tot een éénjarige verhoging van maximaal € 7.900 euro voor Projectsubsidies Cultuur, te dekken uit het incidenteel perspectief.
Vragenronde
Er worden geen vragen gesteld.
Eerste termijn
De heer NOORDAM zegt dat VVD Lokaal heeft aangegeven tijdens de commissievergadering te overwegen een motie of amendement in te dienen. Naar aanleiding van de beantwoording door de portefeuillehouder is besloten dit niet te doen.
Het amendement van Gemeentebelang gaat hier overheen. Spreker is benieuwd naar de beantwoording door de portefeuillehouder.
De heer BERKHOFF laat weten dat de ChristenUnie dit amendement, in aanvulling op de discussie in de commissie sympathiek vindt, als tussenoplossing voor het volgende jaar. Er is volgens spreker tussentijds behoefte aan een stukje uitbreiding van het budget, in afwachting van de discussie.
De ChristenUnie steunt het voorstel.
De heer KLEIN VELDERMAN sluit zich aan bij de woorden van de ChristenUnie. Hij is ervoor dat het bedrag wordt verhoogd, omdat de CAR goed werk doet. Meer cultuur, kleur, fantasie en kunst is ook goed voor de samenleving.
De heer MEIJERINK vindt dit typisch een voorstel om tijdens de verkiezingscampagne te bespreken en dat tijdens de coalitievorming aan de orde zou kunnen komen.
De fractie is op zich voor en is ook van plan dit zelf aan de orde te stellen tijdens de verkiezingen.
Ze hoopt dat dit volgend jaar, in definitieve structurele vorm, wordt voortgezet.
De heer NOEVERMAN zegt dat de SGP het lastig vindt, omdat het lijkt alsof het budget wordt opgehoogd naargelang er meer aanvragen zijn. Een beperkter budget kan leiden tot een betere afweging. De fractie is voor een eenjarige verhoging van het budget, maar om een structureel hoger budget te kunnen toezeggen is eerst een brede discussie nodig. Dan kan worden bepaald hoe hiermee in de toekomst wordt omgegaan. Spreker ziet dit als een brug richting VVD Lokaal.
De heer MULLER reageert op de vraag wat de ingezette lijn inhoudt en waarom dit voorstel toch voorligt, rekening houdend met de beantwoording in de commissie.
Als dit voorstel nu niet wordt voorgelegd is het in 2018 niet meer actueel. Hij had de indruk, tijdens de vergadering van de commissie MDV, dat na de beantwoording door de wethouder werd gesteld dat er een mogelijk amendement werd ingediend. Hierop heeft hij gewacht, maar toen dit niet kwam heeft spreker zelf een amendement voorbereid.
De Cultuuradviesraad kan gevraagd en ongevraagd adviezen geven. Op dit moment verleggen ze accenten door andere partijen nadrukkelijk te stimuleren met goede plannen te komen. Ze hebben aangegeven dat ze geholpen hebben om zaken goed vorm te geven en dat daarom het aantal aanvragen en de kwaliteit ervan is toegenomen. Het accent ligt daarbij vooral op activiteiten waarbij mensen bij elkaar worden gebracht (eenzaamheid onder ouderen, gelijke kansen voor jongeren, sociale participatie van nieuwkomers, etc.). Het gaat hierbij om een ‘mede-toetsing’ die meer kansen geeft. Hij vindt dat deze betrokkenheid niet mag worden misgelopen.
Wat de structurele voorzieningen en de toekomstvisie daarop betreft is de aanvraag voor één jaar gedaan, zodat er ruimte is om te kijken hoever de gemeente wil gaan met het cultuurprojecten beleid aldus spreker.
Wethouder BEENS vindt het lastig om hierover een goed advies te geven. Hij vindt het een sympathieke motie en hij herkent zich als portefeuillehouder ook in de overwegingen. De gemeenteraad heeft destijds zelf het budget teruggebracht van € 24.000 naar € 16.100. Er wordt daarnaast gediscussieerd over nieuwe uitgangspunten, over een nieuwe positie met wellicht hogere bedragen en andere voorwaarden in de nieuwe regeerperiode. Vervolgens wil de raad vooruitlopend daarop geld reserveren. Dit zijn lastige elementen. Hij vindt dat de raad in deze zelf moet beslissen.
De discussie in de commissievergadering is inderdaad gevoerd over eventuele bredere kaders. In het voorstel vindt spreker hier niets van terug. Als er meer geld moet komen en er moet over bredere kaders worden gesproken, dan moet hier eerst intern goed naar gekeken worden. Spreker wil dit ook met de CAR zelf bespreken in de komende periode. Hij vraagt zich af hoe met deze tussenoplossing kan worden omgegaan.
Tweede termijn
De heer KAHRAMAN is het eens met de woorden van de heer Noeverman over het oprekken van het budget. Alleen de beste plannen mogen worden gehonoreerd. Hij snapt echter het dilemma wel en het vlammende betoog van de heer Muller heeft de fractie over de streep getrokken. Spreker kan hier eenmalig wel mee instemmen, vanwege de nieuwe methode van werken. Maar er moet nog wel gediscussieerd worden over hoe beoordeeld wordt of de middelen toereikend zijn of niet.
De heer NOORDAM is benieuwd naar de beantwoording door de portefeuillehouder. Hij kan zich vinden in het voorstel verwoord door de heer Noeverman. Vindt het een prima tussenoplossing maar vindt wel dat er gediscussieerd moet worden in de commissie MDV wat de gemeente echt wil.
Wethouder BEENS wacht in spanning af.
De VOORZITTER brengt het amendement in stemming en concludeert dat deze met algemene stemmen wordt aanvaard.
Behandeling motie met betrekking tot de Programmabegroting 2018
De VOORZITTER draagt het voorzitterschap over aan de heer Kreijkes.
Motie ChristenUnie ‘Van bezit naar delen’
De fractie van de ChristenUnie dient een motie in. Mevrouw RIEZEBOS licht de motie toe.
Zij geeft aan dat duurzaamheid hoog op de agenda van de ChristenUnie staat. Het halen van de klimaatdoelen is een forse opgave, waar ook de gemeente Rijssen-Holten een belangrijke bijdrage aan kan en moet leveren. Om de doelen, die in de Duurzaamheidsvisie staan, te halen moet alle mogelijk inzet worden gedaan. De gemeente doet dat bijv. door met het eigen wagenpark zo min mogelijk CO2 uit te stoten en zoveel mogelijk gebruik te maken van elektrische (personen)auto’s.
Inwoners zijn vaak nog wat terughoudend bij de aanschaf van elektrische auto’s, vanwege de hoge aanschafwaarde en de beperkte actieradius. Elektrisch rijden raakt echter steeds meer ingeburgerd en het aantal laadpalen voor elektrisch rijden neemt aanzienlijk toe.
In de maatschappij is een verandering gaande in de manier van omgaan met bezit: de deeleconomie. ‘Greenwheels’ en de OV-fiets van de NS zijn daarvan mooie voorbeelden aldus spreekster, maar die zijn echter in Rijssen en Holten niet beschikbaar.
De gemeente kan hier, zoals wel vaker gebeurt, eigen maatwerk leveren door de ongebruikte, elektrische personenauto’s van het gemeentelijk wagenpark ter beschikking te stellen aan inwoners van Rijssen-Holten. Daarmee wordt een impuls gegeven aan de deeleconomie én kan kennisgemaakt worden met elektrisch rijden.
Daarbij moet wel onderzocht worden welke tarieven er zouden moeten gelden, i.v.m. afschrijving, verzekering en dergelijke. En natuurlijk mag er geen sprake zijn van concurrentie ten opzichte van eventuele commerciële aanbieders van elektrische huurauto’s in onze gemeente.
Het onderzoek over de mogelijkheden, de reservering, de uitgifte en het inleveren van de sleutels, (bijv. via een app) kan wellicht een mooie afstudeeropdracht zijn voor een of meerdere studenten uit de gemeente.
De raad van de gemeente Rijssen - Holten bijeen op 10 november 2017
Overwegende dat:
- duurzaamheid en aandacht voor klimaatdoelen hoog op de agenda staat en belangrijk is;
- om de doelen genoemd in de Duurzaamheidsvisie te halen is alle inzet mogelijk het delen van goederen een bijdrage kan leveren aan het verminderen van het gebruik van grondstoffen;
- elektrisch rijden een bijdrage levert aan de vermindering van CO2 uitstoot;
- de gemeente Rijssen – Holten het goede voorbeeld geeft met het eigen elektrische wagenpark;
- deze personenauto’s veelal van vrijdagmiddag tot maandagochtend ongebruikt blijven;
- deze auto’s eigendom zijn van de gemeente en met gemeenschapsgeld zijn betaald;
- inwoners die gebruik maken van openbaar vervoer af en toe toch graag gebruik maken van een auto, bijv. voor het doen van boodschappen, familiebezoek etc.;
- inwoners die wel beschikken over een eigen auto vaak nog niet bekend zijn met elektrisch rijden ;
- elektrische laadpalen steeds meer beschikbaar komen;
- Rijssen-Holten als ondernemende gemeente opnieuw een goede voorbeeldrol kan vervullen;
Is van mening dat:
- elektrisch autorijden onder de aandacht moet worden gebracht;
- delen in plaats van bezit gestimuleerd moet worden om gebruik van grondstoffen tegen te gaan;
En roept het college op:
- te onderzoeken in hoeverre het mogelijk is de ongebruikte elektrische auto’s van vrijdagmiddag 13:00 uur tot uiterlijk maandagmorgen 8:00 uur tegen betaling aan te bieden aan inwoners.
En gaat over tot de orde van de dag.
Vragenronde
Er worden geen vragen gesteld.
Eerste termijn
De heer MULLER is voor het instellen van een onderzoek. Hij merkt op dat het wel een afstudeer-opdracht voor een UT-student bestuurskunde o.i.d. moet zijn. Mbo is daarbij niet toereikend.
Hij vindt het een sympathiek voorstel, maar is benieuwd naar de kosten van het onderzoek.
De heer NOORDAM is ervoor te bedenken hoe dit voorstel kan werken. Hij refereert aan de algemene beschouwingen, waarbij duurzaamheid bij alle verkiezingsprogramma’s hoog op de agenda staat en waarbij de SGP een notitie heeft toegezegd. Spreker vindt het een sympathieke motie en wijst daarbij ook op de CO2-doelstellingen die gehaald moeten worden. Hij is benieuwd naar de beantwoording.
De heer SCHEPPINK vindt het belangrijk na te denken over duurzaamheid en over hoe we moeten omgaan met het wagenpark van de gemeente. De SGP vindt het goed dat de ChristenUnie met een dergelijke motie komt, maar het verhuren van auto’s vindt de fractie te ver gaan. Ze vindt dat dit een markttaak is. Alles in overweging genomen denkt hij niet dat de SGP deze motie kan steunen.
Spreker is er wel voor om te bekijken hoe met het wagenpark duurzamer kan worden omgegaan.
De heer KLEIN VELDERMAN vindt het een sympathieke motie en deelt de woorden van de SGP. Ook hij denkt dat het een marktaangelegenheid is.
Spreker vindt wel dat er kritisch naar het wagenpark moet worden gekeken. Het kan zijn dat daarbij samengewerkt moet worden met een marktpartij. Eigen auto’s verhuren ziet hij daarbij niet als een mogelijkheid.
Als anderen gebruik kunnen maken van het wagenpark van de gemeente dan ziet hij dat als een ‘win-win situatie’. Ook is het goed elektrisch rijden te stimuleren.
Spreker zal de motie steunen, maar vindt wel dat deze breder getrokken moeten worden, waarbij ‘delen’ het motto moet zijn.
De heer MEIJERINK vindt het een creatief idee en een uitdaging om te onderzoeken hoe dit werkbaar gemaakt kan worden. Hij steunt de motie.
De heer KAHRAMAN verwacht dat rentmeesterschap bij iedereen hoog op de agenda komt te staan. Hij vraagt zich wel af of de voorgestelde richting de juiste is. Het CDA kijkt sceptisch aan tegen het verhuren van auto’s als commerciële activiteit, maar wacht het debat en de discussie af voordat ze een definitief oordeel wil geven.
Mevrouw RIEZEBOS wijst op het gedicht waarin staat: “Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.” Dit geldt ook voor het daadwerkelijk ter beschikking stellen van de elektrische auto’s. Zij heeft daarom gevraagd om een onderzoek en geeft aan dat de gemeente Rijssen-Holten veel Mbo-opleidingen heeft, maar dat dit een mooie afstudeeropdracht is voor een Hbo of WO-student. Zij refereert aan de woorden van de heer Noordam en is het ermee eens dat er gekeken moet worden naar kansen.
Spreekster is het ook eens met de woorden van de heer Scheppink over marktpartijen en dat er geen sprake mag zijn van concurrentie met bestaande verhuurders.
De bedoeling is te onderzoeken in hoeverre de gemeente Rijssen-Holten in het gat tussen de gemeente en de marktpartij een tussenoplossing kan bieden. Zij is het ermee eens dat de gemeente als overheid geen commerciële activiteit kan ontwikkelen, ook gelet op de Wet markt en overheid. Het is ook niet de bedoeling dat een extern bureau een duur onderzoek doet.
Zij bedankt de heer Meijerink voor de steun van de PvdA.
Spreekster wijst erop dat rentmeesterschap, zoals de heer Kahraman aangaf, een oude term is. Er wordt meer gesproken over duurzaamheid, hoewel hiermee hetzelfde wordt bedoeld. Uit dit oogpunt is spreekster van mening dat het de moeite waard is te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.
Burgemeester HOFLAND zegt liever te spreken over uitdagingen dan over ‘beren op de weg’ en vindt dat ‘tussen droom en daad’ best beweging mag zitten. Hij merkt op dat er een discussie wordt gevoerd over de ‘weekendrust’ van de gemeentelijke auto’s, waarbij er gevraagd wordt naar een onderzoek om deze ‘weekendrust’ aan te passen. Hij vindt het een sympathieke motie, maar wijst ook op de praktische bezwaren en is niet voor een onderzoek in de vorm van een afstudeerscriptie.
Spreker stelt een marktverkenningsonderzoek voor, waarbij ook gekeken wordt naar het wagenpark van de gemeente, naar de toekomst toe.
De heer SCHEPPINK interrumpeert en vraagt zich af waarom dit geen mooie opdracht voor een afstudeerder is.
Burgemeester HOFLAND vreest dat de begeleiding van een Hbo of UT-student meer ambtelijke capaciteit vraagt dan een eigen onderzoek, waarbij het college dan een richting kan aangeven.
Gehoord hebbende de discussie wil hij het positief insteken vanuit het college, maar vraagt ruimte dit op hun eigen manier te doen. Het rapport dat daaruit voortvloeit wordt voorgelegd aan de raad en dan wordt bekeken of er een gezamenlijke weg kan worden gevonden.
Tweede termijn
De heer SCHEPPINK wijst op de beantwoording door de burgemeester en denkt dat de onderzoekscapaciteit beter breder ingezet kan worden op het gebied van duurzaamheid.
De SGP steunt de motie niet.
De heer NOORDAM zegt het fijn te vinden om te merken dat de portefeuillehouder bereid is naar de mogelijkheden en niet naar de onmogelijkheden te kijken. De portefeuillehouder roept het college op zoals verwoord in de motie. Hij vindt het een mooie beantwoording.
De heer KLEIN VELDERMAN is benieuwd naar het antwoord van mevrouw Riezebos hierop. Wellicht kan de motie op details worden aangepast.
De heer KAHRAMAN merkt op dat het college, via de burgemeester, heeft aangegeven deze motie te willen overnemen. Dan is het gebruikelijk dat de motie wordt ingetrokken. Het CDA vindt het optreden van de gemeente als verhuurbedrijf zeker niet de oplossing, maar vindt wel dat de doelstelling moet zijn duurzaamheid hoog op de agenda te houden. Hij is benieuwd naar de verwoording van de opdracht door het college.
De heer SCHEPPINK interrumpeert en zegt dat de strekking van de motie wel is om te kijken naar de mogelijkheid van een verhuurbedrijf. Als de motie wordt aangepast en breder wordt getrokken, dan zal de SGP er weer over nadenken of ze deze kan steunen.
De heer KAHRAMAN verwacht dat de initiatiefnemer zal reageren op de inbreng van de diverse fracties. Het CDA stelt voor de motie breder te trekken in de scoop van duurzaamheid.
De heer MULLER wijst erop dat het college de intentie heeft de vraagstelling te omarmen, daar onderzoek naar kan doen en erover terug te rapporteren naar de raad. Hoe het een en ander precies wordt vormgegeven hangt volgens hem af van dit onderzoek en de rapportage.
Mevrouw RIEZEBOS geeft aan dat zij in de inleiding heeft aangegeven dat een onderzoek bijvoor-beeld door een student kan worden gedaan, in de veronderstelling dat dit goedkoper is dan het inschakelen van een extern bureau. In de motie staat dat het een opdracht ‘zou’ kunnen zijn, maar als dit niet mogelijk is kan onderzoek ook op een andere manier worden gedaan. Ook staat nergens beschreven dat de gemeente een verhuurbedrijf moet worden. In de motie staat: “Te onderzoeken in hoeverre het mogelijk is de elektrische auto’s van vrijdagmiddag 13.00 uur tot maandagmorgen 08.00 uur tegen betaling aan te bieden aan inwoners”. Het gaat daarbij niet zozeer om verhuren, maar gratis ter beschikking stellen kan ook niet aldus spreekster. Er gaat dus een vergoeding mee gemoeid. Ook staat in de motie aangegeven dat het gaat om inwoners van de gemeente Rijssen-Holten . Zij onderkent dat ‘tegen betaling’ een vorm van verhuur is, maar het is niet de bedoeling dat de gemeente een verhuurbedrijf wordt.
De heer SCHEPPINK interrumpeert en concludeert dat het doel van de ChristenUnie duurzaamheid is, waarbij men het delen van auto’s wil stimuleren. De motie zou naar zijn mening aangepast moeten worden op dat er een onderzoek moet komen naar het stimuleren van delen van elektrische auto’s.
Mevrouw RIEZEBOS onderkent dat ‘delen’ de bedoeling is van de motie. Zij denkt dat het delen van de auto’s van de gemeente een goede start is. Zo is de motie ook bedoeld. De auto’s staan op een centrale plek en worden niet gebruikt. Of de motie uitvoerbaar is is nog niet bekend, daar is onderzoek voor nodig. Zij wijst ook op de stimulerende werking richting andere eigenaren van elektrische auto’s om te gaan delen.
Burgemeester HOFLAND zegt dat in het onderzoek ook gekeken kan worden waar marktpartijen mee bezig zijn en in hoeverre dat een bijdrage kan leveren. Hij is niet voor een onderzoek naar het stimuleren van het delen van auto’s, omdat de gemeente zich daarmee op het commerciële pad begeeft. Hij vindt dat de markt dit moet oppakken en zegt dat van het college geen plan, om dit uit te voeren, moet worden verwacht. Er zal antwoord gegeven worden op de vragen geformuleerd in de motie, voorzien van enige marktconsultatie.
De VOORZITTER vraagt of de motie gehandhaafd blijft. Dat is het geval.
Hij vraagt ook of iemand een stemverklaring wil afleggen. Dat is niet het geval.
Hij brengt de motie in stemming. De motie krijgt 12 stemmen voor (CU, GB, VVD Lokaal, PvdA en D66) en 11 stemmen tegen (SGP en CDA). De motie wordt aanvaard.
De VOORZITTER draagt het voorzitterschap over aan burgemeester Hofland.
De VOORZITTER vraagt of de raad kan instemmen met de Programmabegroting 2018.
De heer SCHEPPINK geeft een stemverklaring af. In de commissie ABZM is gevraagd naar de stand van zaken over de Agenda van Twente. Het college heeft daarin toegezegd, anders dan vermeld in de begroting, dat er gereserveerd wordt voor regionale samenwerking. Daarmee kan de SGP instemmen met de Programmabegroting 2018.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel.
16 Sluiting
De VOORZITTER sluit de vergadering om 15.30 uur.
De voorzitter spreekt het ambtsgebed uit.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de Raad van Rijssen-Holten op 14 december 2017.