Raad 14 december 2017
- Datum:
- 14-12-2017
- Tijd:
- 19:30 - 21:10
- Zaal:
- Raadzaal
- Openbaarheid:
- Openbaar
- Voorzitter:
- A.C. Hofland
- Griffier:
- drs. G.H. Veerman
- Notulist:
- E.J.H. Linssen-Nijland
Aanwezig | Naam |
---|---|
Voorzitter | A.C. Hofland |
SGP | A.J. Scheppink, dr. E.G. Bosma, dr. ir. A.S. Haase, dr. J. Noeverman, G. Kreijkes, J.W. Reterink en R. Jansen |
CDA | drs. I. Kahraman, F.J. Wessels, G.D. ten Berge, H. Kreijkes RA CISA en H.J. Nijkamp |
ChristenUnie | J. Berkhoff, J. van Veldhuizen, mr. W.L. Riezebos-Tessemaker en N.J. Otten |
Gemeentebelang | W.J.M. Muller, J. Beunk en J. Kuiper-Ruitenberg |
PvdA | R.W. Meijerink en S. Kök |
VVD Lokaal | F.W. Noordam, R.A. de Koe en E.J.W. Deijk |
D66 | ir. H. Klein Velderman |
Griffier | drs. G.H. Veerman |
Wethouders | A.J. Aanstoot, B. Beens, R.J. Cornelissen, B.D. Tijhof |
Gemeentesecretaris | A.C. van Eck |
Pers | 2 |
Publiek | 31 |
De VOORZITTER spreekt het ambtsgebed uit.
1 Opening
De VOORZITTER opent de vergadering en heet de raadsleden, de mensen op de publieke tribune, de luisteraars via Radio 350 en ook de kijkers die de raadsvergadering live volgen via internet, van harte welkom.
De VOORZITTER spreekt een In Memoriam uit in verband met het overlijden van ereburger Dik Wessels
“Op 21 november is onze ereburger Dik Wessels overleden. Dik was voor velen in onze ondernemende gemeente, maar ook daarbuiten, een groot voorbeeld. Er zijn maar weinig mensen die zo hun stempel hebben gedrukt op Rijssen-Holten, Twente en nog wijdere omgeving.
Hij heeft een grote bijdrage geleverd aan de economie van onze gemeente. In het kielzog van zijn ondernemerskwaliteiten ontstond directe en indirecte werkgelegenheid, vonden starters en groeiers inspiratie, konden we samen Rijssen en later Rijssen-Holten op de kaart zetten als ondernemende stad en gemeente.
Je kon altijd een beroep op hem doen. Dik stak geld in projecten, bemiddelde en bracht mensen bij elkaar. Hij luisterde, maakte rake opmerkingen, gaf adviezen.
Dik kon hard zijn, direct in discussies, maar ook oprecht geïnteresseerd in anderen. Vaak had hij aan een paar vragen genoeg om de ware aard en bedoelingen van mensen bloot te leggen. En daarmee in zijn ogen het kaf van het koren te scheiden, de ondernemers van de luchtfietsers.
Hij was scherpzinnig. Met mensen, met cijfers, met ondernemen. Het was altijd een speciale en vaak leerzame ervaring om met hem om de tafel te zitten. Elke ontmoeting had wel iets bijzonders.
In 2014 werd Dik benoemd tot ereburger van onze gemeente. We deden dat met een symposium over de rol en betekening van familiebedrijven. Hij was trots op die titel. En wij waren en zijn trots op hem.
Wij wensen zijn nabestaanden veel sterkte toe om dit grote verlies te dragen.”
Als er gevraagd wordt om hoofdelijke stemming dan begint deze bij nummer 12, de heer G. Kreijkes.
De VOORZITTER geeft aan dat er, ter gelegenheid van de laatste raadsvergadering van dit jaar, een presentje ligt op ieders zitplaats. Dit presentje is een aardigheidje als opmaat voor de afscheids-excursie op 12 januari 2018, waarvoor de raadsleden zich nog kunnen aanmelden.
De traktatie bij de koffie is van wethouders Beens en Aanstoot, die vandaag beide jarig zijn.
2 Spreekrecht burgers
Er hebben zich geen sprekers gemeld.
3 Vaststellen agenda
De VOORZITTER geeft aan dat er door de fracties van SGP en CDA twee amendementen zijn aangekondigd. Een bij de behandeling van agendapunt 15, evaluatie Stichting Ondernemersfonds Rijssen-Holten en een tweede amendement bij agendapunt 16, de vaststelling van de belastingverordening 2018.
Spreker stelt voor deze amendementen bij de betreffende agendapunten te behandelen.
De fractie van D66 heeft twee moties vreemd aan de orde van de dag aangekondigd. Hij stelt voor deze moties toe te voegen aan de agenda en deze te behandelen als agendapunt 19a en 19b.
De agenda wordt aldus gewijzigd vastgesteld.
4 Vragenuur
Er zijn geen vragen ingediend.
5 Notulen en besluitenlijst van 10 november 2017
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming stemt de raad in met de notulen en de besluitenlijst van
10 november 2017.
De VOORZITTER geeft aan dat, naar aanleiding van de discussie over de CAR (Cultuur Advies Raad), wethouder Beens nog een korte mededeling wil doen.
Wethouder BEENS gaat in op de notulen van 10 november 2017, agendapunt 10: Programma-begroting, amendement Gemeentebelang over cultuurbudget en citeert uit de notulen: “De gemeenteraad heeft destijds zelf het budget teruggebracht van € 24.000 naar € 16.100”. Dit roept het beeld op dat er een bezuiniging is doorgevoerd. Om alle mogelijke misverstanden uit de wereld te helpen en een beeld te geven hoe de CAR is ontstaan, wat de huidige en financiële situatie is en hoe destijds de Culturele Raad Rijssen is beëindigd en de CAR is opgestart, is spreker bezig met het opstellen van een memo.
De VOORZITTER stelt voor hier kennis van te nemen.
6 Actiepuntenlijst
De VOORZITTER stelt voor actiepunt 2017-03 van de lijst te verwijderen. Agendering en bespreking heeft plaatsgevonden in de commissie ABZM van 27 november 2017.
Actiepunt 2017-04: de brief, genoemd onder 12, wordt uit het actiepunt gehaald. Deze brief komt aan de orde bij het raadsvoorstel over bestemmingsplan Brandgangen de Borkeld.
De brief genoemd onder 13 blijft nog staan. Deze komt aan de orde wanneer gesproken wordt over de Agenda van Twente.
7 Ingekomen stukken – mededelingen
Ingekomen stukken
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomst de voorgestelde afdoeningen.
Mededelingen
Mevrouw Riezebos gaat in op het bezoek van de Euregioraad aan Rijssen-Holten op
1 december 2017 en geeft aan dat het een prettige vergadering was en dat de deelnemers enthousiast waren over de ontvangst. Zij heeft veel bedankjes voor de gastvrijheid ontvangen. Achter de schermen is er veel werk verzet en er is een prachtig visitekaartje van de gemeente afgegeven. Zij bedankt de bodes en de griffie voor de organisatie.
De VOORZITTER geeft aan hierover een brief van gelijke strekking van de directeur van de Euregioraad te hebben ontvangen.
8 Raadsvoorstel instemmen met het Visiedocument toekomst Peuterspeelzaalwerk Rijssen-Holten (Tijhof)
Zonder bespreking en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel.
9 Raadsvoorstel vaststellen beleidsnota Voor- en Vroegschoolse Educatie Rijssen-Holten 2018 (Tijhof)
Zonder bespreking en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel.
10 Raadsvoorstel vaststellen bestemmingsplan 'Buitengebied Holten, Brandgangen de Borkeld' (Aanstoot)
De heer KLEIN VELDERMAN geeft een stemverklaring af.
Hij gaat in op de doorsteken/brandgangen die in het bestemmingsplan worden genoemd, waaraan een rapport van Florian uit 2006 ten grondslag ligt. Dit rapport is opgesteld door een bedrijf, dat nu niet meer bestaat. De inhoud en de keuzes die zijn gemaakt konden door de fractie daarom niet meer worden geverifieerd. In 2012 is een nieuw bouwbesluit van kracht geworden, met nieuwe regels over vluchtroutes. De Borkeld is volgens spreker een uniek gebied dat vraagt om een unieke oplossing. De veiligheid staat daarbij voor D66 voorop. Spreker is van mening dat er meerdere mogelijkheden zijn om De Borkeld veilig te maken en dat met bewoners die bezwaar maken naar alternatieve oplossingen moeten worden gezocht. De vaststelling van dit plan vindt D66 te vroeg. De fractie stemt tegen het voorstel.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel, waarbij de fractie van D66 wordt geacht tegen het voorstel te zijn.
11 Raadsvoorstel vaststellen lijst verklaring van geen bezwaar (Cornelissen)
Zonder bespreking en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel.
12 Raadsvoorstel vaststellen bestemmingsplan Wonen Holten, Schoolstraat 6-8 (Cornelissen)
Zonder bespreking en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel.
13 Raadsvoorstel ongewijzigd vaststellen ontwerpbestemmingsplan 'Buitengebied Rijssen-Holten, Espelodijk 15 en Borkeld 18' (Cornelissen)
Zonder bespreking en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel.
14 Raadsvoorstel gewijzigd vaststellen ontwerpbestemmingsplan 'Buitengebied Rijssen, skeelerbaan' (Cornelissen)
Zonder bespreking en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel.
15 Raadsvoorstel evaluatie Stichting Ondernemersfonds Rijssen-Holten (Tijhof)
De fracties van de SGP en het CDA dienen een amendement in: evaluatie Stichting Ondernemersfonds Rijssen-Holten.
De heer JANSEN licht het amendement toe en zegt dat tijdens de behandeling in de commissie ABZM van 27 november 2017 er grote vraagtekens bleken te bestaan over de evaluatie van de Stichting Ondernemersfonds. Aan het college is gevraagd om in 2018 een nieuwe evaluatie te laten plaatsvinden. In de commissie is ook de opvatting geuit dat tot die tijd het Ondernemersfonds ongewijzigd voortgezet moet worden. Dat betekent dat er nu geen besluit wordt genomen over de gebiedsuitbreiding en er geen maximalisering van de reclameheffing wordt doorgevoerd.
Voor de juiste besluitvorming is het nodig dat het voorstel op deze punten wordt geamendeerd, vandaar dat de SGP en het CDA een amendement hebben opgesteld.
De raad van de gemeente Rijssen-Holten in vergadering bijeen op 14 december 2017
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 oktober 2017
Gehoord de discussie in de commissie ABZM d.d. 27 november 2017
Besluit:
In het voorgestelde raadsvoorstel c.q. raadsbesluit de navolgende beslispunten b, c en d:
b. in te stemmen met de gebiedsuitbreiding voor het centrum van Rijssen;
c. in te stemmen met maximalisering van de reclameheffing;
d. de beslispunten b en c verwerken in de verordening reclamebelasting 2018
te schrappen.
En gaat over tot de orde van de dag.
Eerste termijn
Wethouder TIJHOF zegt dat het college, voorafgaand aan de commissievergadering van
27 november 2017, een standpunt heeft ingenomen dat nog steeds te rechtvaardigen is. Hij refereert aan beslispunt b, de gebiedsuitbreiding en zegt dat deze in de kern Rijssen aansluit bij de Structuurvisie Centrum Rijssen. Door het gebied uit te breiden krijgt de stichting meer mogelijkheden om activiteiten te ontwikkelen die het centrum van Rijssen op de kaart zetten. De praktijk leert dat ook omringende plaatsen steeds meer doen om hun winkelcentra te promoten. Het is zaak hier in het centrum van Rijssen, met een regionale functie, in door te ontwikkelen en een ambitieus programma op te stellen voor de komende periode, om ook de regionale functie vast te kunnen houden. Stilstand is volgens spreker achteruitgang. Hij refereert aan het aanvullende rapport ‘Herkomst nieuwe klanten’ van de HABI. Hieruit blijkt dat het Ondernemersfonds de afgelopen 4 jaar heeft bijgedragen aan het aantrekkelijk houden van het winkelcentrum in de kern Rijssen. Een goed voorbeeld hiervan is het instellen van de koopzaterdagavond. Om een verdere doorontwikkeling te kunnen maken ten aanzien van de professionalisering van activiteiten en het promoten van het winkelcentrum, is een aanvullend budget noodzakelijk aldus spreker. Het college denkt dat gebiedsuitbreiding wenselijk is en daarom is ze niet voor dit deel van het amendement. Wat de maximalisering van de reclameheffing betreft ziet het college geen problemen in handhaving op de huidige wijze.
De gemeente wenst een kleine rol in het Ondernemersfonds, op dezelfde manier als op dit moment.
Tweede termijn
De heer MEIJERINK mist het advies van de portefeuillehouder over het al dan niet aannemen van het amendement.
De heer DE KOE zegt dat het Ondernemersfonds bij de fractie van VVD Lokaal een smalle basis heeft. In het verleden is de fractie akkoord gegaan, met een aantal mitsen en maren. Voor een groot deel deelt de fractie de meningen die tijdens de commissiebehandeling naar voren zijn gekomen en men kan zich het amendement dat voorgesteld wordt indenken.
Spreker wijst op de woorden van de portefeuillehouder die aangeeft dat het Ondernemersfonds heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van winkelstad Rijssen-Holten. Het voorliggende amendement wijzigt volgens spreker niets aan waar de gemeente de afgelopen jaren mee bezig is geweest, het totale budget wordt ook niet anders. De wijze van uitvoering wordt hiermee even gecontinueerd zoals dit het afgelopen jaar is gegaan. Hij neemt aan dat er het komende jaar de gelegenheid is hier nog eens met elkaar over te spreken.
De heer JANSEN bevestigt dat het de bedoeling is hier het komende jaar over door te praten, waarbij het college met een gedegen evaluatie moet komen.
Spreker refereert aan de woorden van de portefeuillehouder, die aangeeft voorstander te zijn van gebiedsuitbreiding, maar niet van maximalisering van de reclameheffing. Door de organisatie is volgens spreker over de maximalisering van de reclameheffing een duidelijk standpunt ingenomen. De gelden die op dit moment worden opgebracht blijven opgebracht worden. In de verordening zoals deze er nu ligt wijzigt volgens spreker niets. De toegevoegde waarde begrijpt hij niet zo goed, omdat er in Holten gelden over waren en hij vraagt zich af waarom gebiedsuitbreiding in Rijssen nodig is, zeker gezien het feit dat duidelijk is aangegeven dat de evaluatie op alle fronten te kort schiet. De zaken die aanvullend zijn ingebracht werpen wat spreker betreft geen ander licht op de zaak.
De heer BEUNK is van mening dat het niet aan de politiek is om de voorwaarden en de vormgeving van een evaluatie te formuleren. Er moet wel getoetst worden aan het Businessplan Ondernemers-fonds 2013, op de daarin vastgestelde doelstellingen, het beoogde resultaat, de genoemde initiatieven en de samenwerkingsverbanden. Extra aandacht in de evaluatie is wenselijk betreffende het draag-vlak. Met inzicht in de bijdrage van de no-riders, dus wel betalend maar geen retail, zowel in het aantal aanslagen als ook in het financiële aandeel. Door het oplossen van het probleem met de free-riders ontstaat een nieuw probleem, nl. de no-riders. Uit de evaluatie komt gebiedsuitbreiding naar voren. Bij een nieuw advies behoort de toelichting volgens de fractie waarom het nu wel en de grens destijds in 2013 niet relevant was. Hij vraagt op welke wijze de nieuwe betalers voordeel hebben van het Ondernemersfonds. Er wordt immers aangegeven dat er activiteiten in dit gebied worden ontplooid. Gemeentebelang denkt dat de insteek is dat het komt vanuit de ondernemers die in dit gebied gevestigd zijn. De contributievorm kan volgens spreker in de evaluatie aan de orde komen. As er behoefte is aan een maximum norm, waarom moet dan vastgehouden worden aan een vast percentage en worden er geen WOZ-blokken gehanteerd, zoals al in vele gemeenten wordt gedaan?
Het valt op dat de begroting van 2018 al is gemaakt, zo blijkt uit de website. In deze begroting is al een bedrag opgenomen van € 125.000. Dit is inclusief de uitbreiding. Ook is een post van € 20.000 opgenomen voor een ‘coördinator evenementen’.
De politiek gaat niet over de begroting van de STOF (Stichting Ondernemersfonds), maar blijkbaar is er een belangrijke keuze gemaakt. Gemeentebelang vraagt zich af of de heer Meens, die insprak tijdens de commissievergadering, daarop doelde toen hij zei zijn dat de stichting voornemens is, als de uitbreiding van het gebied doorgaat, het geld voor een deel aan te wenden voor verbetering van de uitvoeringsorganisatie. Gemeentebelang vindt € 20.000 veel geld in relatie tot de € 105.000. In de begroting van 2017 voor Rijssen valt een bedrag op van € 7500 voor toiletten op de Hoge Wal, maar daar gaat de raad niet over. In Rijssen moet het tot een gebiedsuitbreiding komen om aan het bedrag te komen. Er is sprake van een bestemmingsreserve bij de HHV van € 17.550. Spreker vraagt of er sprake moet zijn van korting, omdat er blijkbaar nog geld over is.
De heer NOORDAM interrumpeert en zegt de strekking van het verhaal niet te begrijpen. Hij vraagt zich af of nu de commissievergadering wordt overgedaan.
De heer TEN BERGE zegt dat voor het CDA een belangrijk punt is dat ze altijd kritisch zijn geweest over het invoeren van een extra belasting en hebben gezegd een goede evaluatie te willen zien. De fractie is niet tevreden over de voorliggende evaluatie en vindt dat deze onvoldoende aanleiding geeft om het beleid aan te passen of om te stoppen. Op het moment dat er een gedegen evaluatie ligt, waarin voldoende wordt aangetoond dat een gebiedsuitbreiding of andere maatregelen nodig zijn, dan zal het CDA hier serieus naar kijken, hoewel de fractie geen voorstander is van aftopping. Ook wil de fractie niet op de stoel van de stichting gaan zitten en de situatie continueren zoals nu al gebeurt.
De heer BERKHOFF merkt op dat er veel verwarring lijkt te zijn. De ChristenUnie vindt niet dat de gemeente op de stoel van de ondernemers en het stichtingsbestuur moet gaan zitten. Mocht de gemeente van mening zijn dat de verordening moet worden aangepast en de gemeente invloed moet krijgen, dan hoort hij dat wel.
Hij refereert aan de woorden van de heer Beunk en vindt niet dat de gemeenteraad zich moet bemoeien met de financiële stukken van de stichting, omdat dit zijn taak niet is. Wel moet de raad de belastingheffing vaststellen en kijken of het goed is uitgevoerd.
De ChristenUnie heeft in de commissie twijfels geuit over de volledigheid van de evaluatie. Daar is ook uitgebreid over gediscussieerd en is gesteld dat de evaluatie moet worden aangevuld. De fractie vraagt zich, net als de PvdA, af hoe de wethouder hiermee omgaat, alvorens de ChristenUnie haar mening kenbaar maakt.
De heer KLEIN VELDERMAN zegt voor het amendement te zijn. Het lijkt hem goed een betere evaluatie af te wachten en dan te gaan overleggen over eventuele wijzigingen. Hij gaat in op de opmerkingen van de heren Jansen en Beunk over de gebiedsuitbreiding en zegt dat de wethouder dit voorstelt om meer geld in het fonds te krijgen.
Wethouder TIJHOF gaat in op het feit dat de begroting 2018 gereed is. Dit staat nl. in de verordening die door de raad is vastgesteld.
De heer BEUNK interrumpeert en zegt niet te hebben gezegd dat dit niet goed zou zijn.
Wethouder TIJHOF zegt dat de begroting moet worden ingediend. Dit is ook besproken in de commissievergadering. Afgesproken is dat de gelden uit Holten in Holten en uit Rijssen in Rijssen worden besteed. Als de gemeente hierover wil gaan, dan zal de verordening moet worden aangepast. Dit lijkt spreker overigens niet de bedoeling.
Het college heeft een standpunt bepaald, omdat ze in de evaluatie en de toelichting door het Ondernemersfonds de noodzaak om als kernwinkelgebied bij de tijd te blijven inzagen en de voorgetelde lijn wilde steunen.
De heer DE KOE interrumpeert en vraagt wat er verandert zodat de gemeente niet meer bij de tijd zou zijn, als voorliggend amendement wordt aangenomen. Het budget blijft immers gelijk en de ondernemers mogen zelf blijven beslissen wat ze doen.
Wethouder TIJHOF geeft aan dat er in de omringende gemeenten verdergaande stappen gezet worden en geïnvesteerd wordt in de diverse centra. Het Ondernemersfonds geeft daarbij aan dat als de gemeente voorop wil blijven lopen op bepaalde gebieden er meer geïnvesteerd moet worden. Voor die investering willen ze een groter gebied bestrijken om zo meer middelen op te kunnen halen.
De heer DE KOE interrumpeert en herhaalt dat het totale budget niet groter wordt.
Wethouder TIJHOF zegt dat deze constatering niet juist is. Als het amendement wordt aangenomen dan blijft het budget gelijk. In het collegevoorstel staat dat gebiedsuitbreiding leidt tot een gebieds-verruiming van € 20.000.
De heer MEIJERINK interrumpeert en vraagt of de wethouder het amendement af- of aanraadt.
Wethouder TIJHOF raadt dit amendement niet aan.
De heer JANSEN vraagt om een schorsing.
De VOORZITTER schorst de vergadering van 20.05 tot 20.15 uur.
De VOORZITTER heropent de vergadering en geeft het woord aan de heer Jansen.
De heer JANSEN zegt dat het punt uitvoerig is besproken in de commissie. Daarbij is aangegeven dat er niet werd ingestemd met het voorstel zoals dat voorlag. Er is unaniem mee ingestemd dat er een amendement zou komen, omdat anders het Ondernemersfonds wellicht niet zou blijven bestaan. Er is unaniem gekozen voor voortzetting op basis van ‘going concern’. Daar was het college ook voor volgens spreker. Hij geeft het woord terug aan de wethouder.
De VOORZITTER constateert dat er al 2 discussierondes hebben plaatsgevonden. Het amendement dat is ingediend is ook behandeld in twee termijnen. Daar lijkt een meerderheid voor te zijn.
Wethouder TIJHOF zegt dat het collegevoorstel voorlag in de commissievergadering, waarbij de conclusie is getrokken dat als de gemeente wil doorgaan onder de huidige omstandigheden amendering nodig is. Het voorliggende amendement borgt dat het Ondernemersfonds in 2018 op dezelfde wijze als in 2017 kan doorgaan. De verwarring daarover wil hij wegnemen. In 2018 wordt dan een gedegen evaluatie opgesteld.
De heer JANSEN interrumpeert en vraagt of de wethouder het amendement niet langer ontraadt.
Wethouder TIJHOF zegt dat het amendement concludeert wat in de commissie is vastgesteld.
De VOORZITTER concludeert dat het amendement voldoet aan de afspraken die in de commissie zijn gemaakt en brengt het amendement in stemming. Het amendement krijgt 23 stemmen voor en 2 stemmen tegen (PvdA) en wordt aanvaard.
De VOORZITTER neemt het geamendeerde raadsvoorstel in behandeling.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het geamendeerde voorstel, waarbij de fractie van de PvdA geacht wordt tegen het voorstel te zijn.
16 Raadsvoorstel belastingvoorstellen 2018 (Beens)
De fracties van de SGP en het CDA dienen een amendement in: belastingvoorstellen 2018.
De heer JANSEN licht het amendement toe en geeft aan dat het hierbij gaat om een uitwerking van de beraadslagingen bij het vorige agendapunt.
De raad van de gemeente Rijssen-Holten in vergadering bijeen op 14 december 2017
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 november 2017
Gehoord de discussie in de commissie ABZM d.d. 27 november 2017 met betrekking tot de evaluatie van de stichting ondernemersfonds en de verzelfstandiging van de warenmarkten in Rijssen-Holten
Besluit:
In het voorgestelde raadsvoorstel de navolgende beslispunten 4 en 5:
4. Geen verordening marktgelden 2018 vast te stellen als besloten is tot
verzelfstandiging van de warenmarkten Rijssen-Holten;
5. De verordening reclamebelasting te conformeren aan het besluit ‘Evaluatie
Stichting Ondernemersfonds Rijssen-Holten;
te schrappen en te vervangen door de nieuwe beslispunten.
4. Geen verordening marktgelden 2018 vast te stellen;
5. Geen verordening reclamebelasting 2018 vast te stellen;
In het concept-raadsbesluit bij punt
3. de marktgeldverordening Rijssen-Holten 2018
10. de verordening reclamebelasting Rijssen-Holten 2018 te schrappen
En gaat over tot de orde van de dag.
Eerste termijn
De VOORZITTER schorst de vergadering van 20.20 tot 20.25 uur.
De VOORZITTER geeft aan dat hij geacht wordt te letten op ordentelijke en juiste besluitvorming. Hij wil goed vastgesteld hebben dat met het amendement en de onderliggende verordeningen van vorig jaar, goed verankerd is wat in de intentie van het amendement wordt gesteld en dat dit verwezenlijkt wordt door de besluitvorming. Spreker voorziet hierbij geen problemen.
Wethouder BEENS kan het voorliggende amendement aanraden. Het is een logisch gevolg van de besluitvorming bij het vorige agendapunt.
Tweede termijn
De heer MEIJERINK is tegen het amendement.
De VOORZITTER ziet dit als een stemverklaring en concludeert dat het amendement wordt aangenomen, waarbij de fractie van de PvdA geacht wordt tegen het voorstel te zijn.
De VOORZITTER neemt het raadsvoorstel in behandeling.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het geamendeerde voorstel, waarbij de fractie van de PvdA geacht wordt tegen het voorstel te zijn.
17 Raadsvoorstel variantenonderzoek zwembad De Koerbelt (optioneel sporthal) (Cornelissen)
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel.
18 Raadsvoorstel bekostigingsscenario's taxi-oplossing (maatwerk)vervoer Rijssen-Holten (Beens)
De heer MEIJERINK zegt dat de PvdA tijdens de commissiebehandeling de vinger heeft gelegd bij de hoogte van de eigen bijdrage. Er zijn ook vragen gesteld over de hoogte van de eigen bijdrage voor kinderen.
De fractie is niet tegen de eigen bijdrage, maar vindt het jammer dat er geen advies van de ASD (Adviesraad Sociaal Domein) aan ten grondslag ligt. De fractie kan daarom op dit moment geen besluit nemen en vraagt de wethouder het voorstel aan te houden, totdat er een advies van de ASD voorligt.
De VOORZITTER geeft aan dat de wethouder vandaag nog gesproken heeft met de ASD en het agendapunt wilde inleiden met het doen van een mededeling over het advies.
Wethouder BEENS laat weten de vragen van te hebben beantwoord. Ten aanzien van de ASD merkt hij op dat zij positief tegenover het voorstel staan. Het formele advies wil men nog terugkoppelen binnen de ASD en schriftelijk indienen. De toezegging is gedaan dat het advies positief is.
Er is gesproken over de moeilijkheidsgraad en de grootte van het project, ook voor wat betreft de varianten en deelbehandeling. De ASD heeft hier begrip voor.
Er is ook gesproken over een mogelijke stapeling van eigen bijdragen, maar dat wil de ASD los zien van dit vervoer. Hier zal een maatwerkoplossing voor gezocht moeten worden. De ASD gaat akkoord met de € 25.
Eerste termijn
De heer MEIJERINK zegt begrip te hebben voor de positie van de ASD, maar stelt er prijs op dat er in de toekomst vooraf een goed gedegen advies op schrift ligt. Hij begrijpt dat uitstel niet mogelijk is, maar dit betekent wel dat de PvdA op inhoudelijke en procedurele gronden tegen het voorstel is.
De heer TEN BERGE geeft aan dat het CDA al in de commissie heeft aangegeven dit een mooie beweging te vinden. Er moet voor gewaakt worden dat het niet te juridisch wordt. De fractie blijft bij bekostigingsscenario 1.
De VOORZITTER beschouwt de woorden van de heren Meijerink en Ten Berge als stemverklaringen.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad overeenkomstig het voorstel, waarbij de fractie van de PvdA wordt geacht tegen het voorstel te zijn.
19 Moties vreemd aan de orde van de dag
De VOORZITTER draagt het voorzitterschap over aan de heer Kreijkes.
19a Motie van de fractie van D66 inzake het circulair inkopen.
De fractie van D66 dient een motie in: circulair inkopen.
De heer KLEIN VELDERMAN licht de motie toe. Hij citeert van de website ‘Green deal’: “Inzet op een circulaire economie levert Nederland jaarlijks tenminste € 7 miljard euro op en creëert 50.000 banen. Een sleutel voor het aanjagen hiervan ligt bij inkopers van bedrijven en de overheid. Zij stimuleren en creëren de vraag naar circulair geproduceerde producten.” Het is mooi om daaraan mee te doen. D66 zou graag willen dat binnen deze gemeente ook circulair wordt ingekocht. Alleen dit houdt een beleidsverandering in. Dus moet het voorzichtig en gedegen worden aangepakt.
De raad van de gemeente Rijssen-Holten in vergadering bijeen op 14 december 2017
Circulair, circulaire economie, circulariteit, circulair inkopen; veelgehoorde termen afgelopen jaren. De vraag is inmiddels niet meer waarom we de transitie moeten maken van een lineaire bedrijfsvoering naar een circulaire bedrijfsvoering, maar hoe we dat moeten doen. Als we inzoomen op circulair inkopen, dan is de essentie dat de inkoper borgt dat het producent, de producten, of materialen aan het einde van de levensduur of de gebruiksfase, weer (optimaal) in een nieuwe cyclus kan inzetten. Niet alleen herbruikbaarheid, maar ook onderdelen als eigenaarschap en nieuwe businessmodellen zijn hier onderdeel van. Dat vraagt om een aanvulling van het gemeentelijke aanbestedingsbeleid en actiebereidheid om de eerste stappen te gaan zetten en om het ook echt te gaan doen!
Constaterende dat:
- met het Rijksbrede programma Nederland Circulair in 2050 heeft het kabinet in september 2016 de inzet van de Rijksoverheid gepresenteerd;
- het inkoop en Aanbestedingsbeleid 2014 Gemeente Rijssen-Holten nog geen paragraaf bevat over circulair inkopen;
- het aanbestedingsbeleid sinds het is opgesteld op 01-12-2013 (vastgesteld College 01-04-2014) niet meer is herzien;
- het niet meer de vraag is of, maar hoe we circulair moeten gaan inkopen.
Overwegende dat:
- in onze samenleving hergebruik van grondstoffen steeds belangrijker wordt;
- circulair inkopen ervoor zorgt dat de materialen van producten die aan het einde van hun levensduur zijn, weer opnieuw (kunnen) worden gebruikt;
- circulair inkopen tot een vermindering van afvalstromen en een verlaging van broeikasgassen leidt;
- de gemeente Rijssen-Holten een duurzame gemeente wenst te zijn en circulair inkopen daar een bijdrage aan kan leveren.
Roept het college op:
- wanneer dit redelijkerwijs mogelijk is circulair in te kopen;
- het aanbestedingsbeleid aan te passen op het gebied van circulair inkopen;
- te monitoren hoe het circulaire inkoopproces verloopt en wat de financiële consequenties hiervan zijn.
- hierover halfjaarlijks de raad te informeren.
en gaat over tot de orde van de dag.
Vragenronde
De heer SCHEPPINK merkt op dat het een motie vreemd aan de orde van de dag is, waarbij sprake moet zijn van een zeker mate van urgentie. Hij vraagt waaruit die urgentie bestaat, waarom moet het vandaag? De raadsperiode van 4 jaar is bijna ten einde en er is een duurzaamheidsnota vastgesteld. Er hebben kadernota’s en begrotingen voorgelegen.
Hij vraagt wat de heer Klein Velderman met deze motie denkt te bereiken.
De heer KLEIN VELDERMAN vraagt zich af waarom deze motie vreemd aan de orde van de dag vandaag niet zou kunnen worden ingediend. Wellicht had D66 hier eerder mee moeten beginnen, maar kennis, kunde en ervaring zorgt ervoor dat er een moment ontstaat dat de motie kan worden ingediend. Wellicht dat dit 3 maanden voor de verkiezingen gebeurt om het voor elkaar te krijgen. D66 wil ermee bereiken dat de gemeente circulair gaat inkopen.
Eerste termijn
De heer MULLER zegt dat het de moeite waard is om goed met elkaar te praten over circulair inkopen. Circulair inkopen betekent een beleidsaanpassing en daarbij moeten de consequenties inzichtelijke zijn, zoals de financiële en personele gevolgen. In de inleiding spreekt de heer Klein Velderman over de bereidheid hiertoe de eerste stappen te zetten. Het college wordt opgeroepen de raad te informeren over de voortgang en alvast het een en ander aan te passen. Spreker vindt dat het te gehaast wordt opgepakt. Hij stelt voor dit thema aan de orde te laten komen tijdens een commissie-vergadering, zodat het een en ander goed kan worden voorbereid en er met elkaar over kan worden gesproken.
Richting de portefeuillehouder zegt hij dat circulair inkopen betekent dat er bewust en duurzaam met inkoop wordt omgegaan. Hij kan zich niet voorstellen dat hier tot op heden geen aandacht aan is besteed. Wellicht dat er in de organisatie op dit gebied al ontwikkelingen aan de orde zijn.
Er is geen tijd geweest om de motie in de fractie te bespreken.
De heer BERKHOFF complimenteert de heer Muller met zijn woorden, ondanks de korte voorbe-reidingstijd. Hij geeft aan dat de ChristenUnie op pagina 30 van het verkiezingsprogramma een uitgebreide paragraaf over circulaire economie en alles wat daarmee verband houdt heeft opgenomen. De fractie vindt dit meer een onderwerp om volgend jaar, na de verkiezingen, in het beleidsakkoord mee te nemen en er gedegen beleid op te maken.
De heer SCHEPPINK zegt dat het niet uitmaakt wanneer een fractie met een motie komt. Er kan altijd over gepraat worden. D66 gaat met een onderdeel van het duurzaamheidsbeleid aan de slag. Dat kan de SGP wel waarderen, maar de fractie vindt wel dat dit in een breder perspectief moet worden bekeken. Er is een duurzaamheidsvisie 2016-2019 vastgesteld en daarbij is de vraag gesteld aan de portefeuillehouder hoe de doelstellingen worden gehaald. Toen werd gezegd dat dit bijna onmogelijk was. De SGP wil dat hier een gedegen plan voor wordt voorbereid, zodat de doelstellingen gehaald worden. Hij verwacht dat D66 daarin meegaat, als hier in de toekomst voorstellen voor worden voorgelegd. De vraag is niet óf we circulair gaan inkopen maar hóe dit gebeurt, ook omdat dit rijksbeleid is of gaat worden. Spreker is er blij mee dat D66 duurzaamheid hoog op de agenda heeft staan, hoewel hij hier in het verkiezingsprogramma van D66 weinig over kon vinden.
De motie is verstrekkend en hoort volgens spreker bij een kadernota, begrotings- of coalitieonder-handeling thuis.
De heer KAHRAMAN wijst op de algemene beschouwingen tijdens de begrotingsraad. Toen heeft spreker gewezen op rentmeesterschap en duurzaamheid. Iedere partij heeft dat ook prominent in het verkiezingsprogramma staan. Hij raadt de heer Klein Velderman aan dit aan te dragen voor het bestuursakkoord, waarbij niet alleen dit punt maar het totale rentmeesterschap aan de orde kan komen.
De heer NOORDAM vindt het een sympathieke motie en vindt niet dat er bij een motie vreemd aan de orde van de dag sprake moet zijn van een bepaalde urgentie. Duurzaamheid hebben alle partijen in hun programma staan en volgens VVD Lokaal had hier al gisteren aan gewerkt moeten worden.
Het uitstellen van deze motie vindt hij flauw. Je kunt er immers niet vroeg genoeg mee beginnen.
De heer SCHEPPINK interrumpeert en vraagt zich af wat de laatste voorstellen van VVD Lokaal zijn geweest over dit onderwerp.
De heer NOORDAM zegt slechts naar voorliggende motie te kijken. Hij wijst op het feit dat in Amsterdam een traplift uit een huis is gehaald, die vervolgens is weggegooid. Hier zijn inmiddels in de kamer vragen over gesteld. Duurzaamheid kan nu beginnen en hoeft niet over de verkiezingen getild te worden volgens spreker.
De heer MEIJERINK laat weten dat de PvdA het inhoudelijk eens is met de motie. Hij kan zich voorstellen dat de collegevorming een goed moment is om hier knopen over door te hakken en stappen in te gaan zetten.
Burgemeester HOFLAND zegt dat circulair inkopen een klein onderdeel is van duurzaamheid. Er wordt door de gemeente Rijssen-Holten bij alle vormen van inkoop stilgestaan bij duurzaamheid als centraal thema. Wat het circulair inkopen betreft koopt de gemeente weinig in op het gebied van leveringen, maar vooral diensten en werken. Het is lastig om dit onder het begrip circulair te vatten. Circulair inkopen maakt duurzaamheid niet meer of minder urgent.
Er zijn echter veel klachten. De ons omringende gemeenten hanteren veel verschillende vormen van inkoop. Daar zullen gesprekken over op Twents niveau worden gevoerd, om te kijken wat kan worden afgestemd.
Voor Rijssen-Holten blijft duurzaamheid een vast aandachtspunt bij alle vormen van aanbesteding. Daarom is er op dit moment geen behoefte aan deze motie. Het zit al verankerd in het inkoopbeleid.
Tweede termijn
De heer KLEIN VELDERMAN gaat in op de woorden van de heer Muller over de korte voorbereidings-tijd en zegt te weten dat commissielid Sander Lubberhuizen hier eerder mee rond is gegaan.
De heer MULLER interrumpeert en zegt dat een conceptmotie die gestuurd wordt aan fractievoor-zitters en die niet ingebracht wordt voor de fractievergaderingen wellicht niet wordt ingediend. Als deze na de fractievergaderingen wordt ingediend, dan gaat hij er niet vanuit dat verwacht wordt dat raadsleden hier een mening over vormen binnen de fractie.
De heer KLEIN VELDERMAN zegt dat er sprake is van een verschil van inzicht. D66 dient nu een motie in om te peilen hoe de raad erover denkt. Partijen vinden het een sympathieke motie en spreker merkt dat het aanpassen van beleid op dit moment niet meer mogelijk is.
Hij vindt het een goede zaak wanneer de fracties in hun verkiezingsprogramma zetten dat er duurzaam moet worden ingekocht. Als die toezegging wordt gedaan trekt hij de motie in.
De VOORZITTER vraagt of de heer Klein Velderman de motie intrekt.
De heer KLEIN VELDERMAN bevestigt dit, omdat de meeste partijen aangeven duurzaamheid in hun verkiezingsprogramma op te nemen.
De heer SCHEPPINK maakt een punt van orde.
De VOORZITTER concludeert dat de motie nu geen onderdeel meer uitmaakt van de beraadslagingen.
De VOORZITTER draagt het voorzitterschap over aan burgemeester Hofland.
19b Motie van de fractie van D66 over de statiegeldalliantie
De fractie van D66 dient een motie in: Statiegeldalliantie.
De heer KLEIN VELDERMAN licht de motie toe. Hij is het centrum van Holten ingelopen om op zoek te gaan naar plastic flesjes en blikjes. Tot zijn verbazing had hij na 5 minuten al zo’n 10 stuks gevonden. Zwerfafval is een groot probleem. Het komt in de natuur, het komt bij beesten terecht, het komt in het afval terecht, recycling van kunststof is daarbij ook een probleem. Het beste is om aluminium verpakkingen petflessen zodanig te recyclen dat er ook weer aluminium verpakking en petflessen van worden gemaakt. Dat gebeurt nu te weinig.
De heer MULLER interrumpeert en vraagt of het klopt dat er bij de recycling van petflessen geen nieuwe petflessen worden gemaakt.
De heer KLEIN VELDERMAN zegt dat niet al het plastic worden gerecycled, omdat er ook sprake is van zwerfafval en petflessen die bij het PMD-afval komen kunnen niet worden gerecycled na een lagere soort kunststof. Hij gaat ervan uit dat de heer Muller hiervan op de hoogte is en uittest of spreker hier ook van de hoogte is.
Spreker refereert aan een tv-uitzending over de zgn ‘plasticsoep’, dat onder andere hierdoor wordt veroorzaakt.
De gemeenteraad van Rijssen-Holten, in vergadering bijeen op donderdag 14 december 2017,
Constaterende dat:
- Zwerfafval een hardnekkig probleem is en dit een bedreiging vormt voor het milieu, dieren en mensen, niet alleen in Rijssen-Holten, maar landelijk en zelfs wereldwijd;
- Op 31 augustus 2017 de toenmalige staatssecretaris het rapport ‘Kosten en effecten van statiegeld op kleine flesjes en blikjes’ aan de Tweede Kamer stuurde en dat dit rapport duidelijk maakt dat statiegeld een effectieve en grote bijdrage levert aan de bestrijding van de ‘plastic soep’ en zwerfafval;
- Op 25 november 2017 een Statiegeldalliantie (https://statiegeldalliantie.org/) is gestart, waarin organisaties uit Nederland en België de handen ineenslaan voor uitbreiding van statiegeld. Het gaat om consumenten- en milieuorganisaties, vakbonden, bedrijven en burgerinitiatieven. Door zich aan te sluiten bij de alliantie vragen zij hun regeringen om statiegeld op alle PET-flessen en blikjes in te voeren.
- De Tweede Kamer op 13 december 2017 het rapport ‘Kosten en effecten van statiegeld op kleine flesjes en blikjes’ behandelt in het Algemeen Overleg Circulaire Economie (zie: Commissievergadering Circulaire Economie).
Overwegende dat:
- Landen als Duitsland, Noorwegen en Denemarken al een statiegeldsysteem hebben voor kleine flessen en blikjes, met als gevolg dat het aandeel van flesjes en blikjes in het zwerfafval sterk is verminderd;
- Meer recycling van PET en blik de grote ambities op het gebied van de circulaire economie beter mogelijk maken en door efficiënt gebruik van grondstoffen minder CO2 wordt uitgestoten en minder afval wordt verbrand;
- De gemeente Rijssen-Holten zich kan aansluiten bij de Statiegeldalliantie en daarmee een belangrijk signaal geeft aan de Tweede Kamer.
Verzoekt het college:
- De gemeente Rijssen-Holten aan te laten sluiten bij de Statiegeldalliantie.
en gaat over tot de orde van de dag,
Vragenronde
De heer NOORDAM vraagt of er kosten aan verbonden zijn wanneer deze motie wordt aangenomen.
De heer SCHEPPINK gaat in op het overleg in de Tweede Kamer op 13 december jl. en vraagt wat daar uitgekomen is.
De heer KLEIN VELDERMAN verwacht dat er geen kosten aan zitten, behalve het versturen van een brief naar de Tweede Kamer en het aansluiten bij de alliantie. Hij weet niet wat er uit het overleg in de Tweede Kamer is gekomen.
Eerste termijn
De heer MULLER complimenteert de heer Klein Velderman met het feit dat hij zich verdiept heeft in de materie. Het is een motie die door D66 op veel locaties wordt verspreid. De heer Klein Velderman heeft zich de moeite genomen zich vooraf in de materie te verdiepen. Dat pleit voor hem.
Spreker geeft aan vernomen te hebben dat de bijeenkomst van de Tweede Kamercommissie is uitgesteld tot een nader te bepalen datum, waarschijnlijk eind februari. Die notulen zijn niet beschikbaar, mede omdat er nog stukken aan toegevoegd moeten worden. De stukken die er wel waren heeft spreker geopend en er bleek een lijvig rapport aan ten grondslag te liggen. Hier moet de raad wel de tijd voor krijgen om dit te bestuderen en om hierover binnen de fracties te overleggen.
Spreker stelt voor het t.z.t. op de agenda te zetten, maar niet nu.
De heer KAHRAMAN denkt dat het meeste plastic verpakkingsmaterialen betreft. Statiegeld heffen op een deel van het plastic kan een deel van het probleem oplossen. Ook van belang is opvoeding en bewustwording.
De heer SCHEPPINK wijst op de beelden van de ‘plasticsoep’ en zegt hiervan te zijn geschrokken. Hij waardeert de motie van D66 over zwerfafval. In de raad is hier wel regelmatig over gesproken de afgelopen jaren. Zo is ertoe besloten prullenbakken uit het buitengebied weg te halen, omdat onderzoek had uitgewezen dat er minder sprake is van zwerfafval zonder prullenbakken.
Hij vindt de motie in die zin ook wel slap. Het gaat er niet om dat onze gemeente zich aansluit bij een statiegeldalliantie. Hiermee wordt het zwerfafval in Rijssen-Holten volgens spreker niet opgelost.
De raad moet ervoor zorgen dat de hoeveelheid zwerfafval minder wordt. Hij vindt dat dit wel een keer geagendeerd kan worden in de commissie. Hij stelt voor dat de ambtenaren een keer een presentatie geven om aan te geven wat eraan wordt gedaan en wat de effecten zijn geweest van het weghalen van de vuilnisbakken in het buitengebied. Hij stelt voor dat D66 de motie aanpast en het college oproept een presentatie te houden in de commissie over zwerfafval in onze gemeente. Als D66 dit niet doet is het waarschijnlijk dat de SGP dit volgend jaar wel een keer doet.
De heer BERKHOFF zegt dat het niet over een nieuw probleem gaat. D66 is ook niet de eerste die hier aandacht voor gevraagd heeft. Op 29 maart 2012 is een motie ingediend door de heer Tijhof over statiegeld. Deze motie is door het college overgenomen. Spreker vindt het een loffelijk streven en hij is het met de heer Scheppink eens dat dit breder moet worden getrokken.
De ChristenUnie is altijd een groot voorstander geweest voor het opruimen en de scheiding van zwerfafval. Spreker is voor een bredere discussie in de loop van 2018.
De heer MEIJERINK zegt dat de statiegeldalliantie streeft naar het invoeren van statiegeld op blikjes en petflessen. Als dit een bijdrage kan leveren aan het verminderen van zwerfafval, dan zou de gemeente dit moeten doen. Het kost niets en het streven is lofwaardig.
De heer NOORDAM steunt de woorden van de heer Meijerink niet. Hij voelt meer voor de woorden van de heer Scheppink. We kunnen beter zelf bepalen wat wij eraan kunnen doen. Dan bereik je volgens hem meer.
Wethouder AANSTOOT vindt dat de gemeente zich alleen ergens bij moet aansluiten als ze ervan overtuigd is dat het meerwaarde heeft. Hij vraagt zich af of aansluiten bij de statiegeldalliantie het probleem van zwerfafval oplost en zorgt voor meer recycling en waardevermeerdering van producten. De discussie moet in de Tweede Kamer nog plaatsvinden, waarschijnlijk eind februari 2018.
Gebleken is bijvoorbeeld dat nog geen 10% van het zwerfafval bestaat uit blikjes en petflesjes. De gemeente probeert er alles aan te doen het zwerfafval te verminderen. Bijvoorbeeld door educatie. Over een tijdje zit de gemeente met 4 Mbo-scholen om tafel, wordt er les gegeven en wordt de situatie ter plekke bekeken. Op deze manier wordt geprobeerd aan gedragsbeïnvloeding te doen.
Spreker merkt nog op dat gebleken is dat het aanpassen van het statiegeldsysteem € 100.000.000 kost. Hij denkt dat dit geld beter besteed kan worden aan nascheiding. Het college raadt de motie sterk af.
Tweede termijn
De heer KLEIN VELDERMAN geeft aan niet tegen het scheiden van afval en het verzamelen van afval in de PMD-container te zijn. Alleen wanneer daar petflessen in zitten, dan mogen ze wel gescheiden worden, maar niet meer worden ingezet in de voedselindustrie. Dat betekent dat dit waardevolle materiaal in lagere kunststoffen terecht komt. Dan is sprake van een verlies. Hij vraagt de wethouder en het CDA dit te heroverwegen.
Hij onderkent dat het probleem van zwerfafval niet wordt opgelost door aan te sluiten bij de statiegeld-alliantie, maar het zal wel met ca. 40% worden verminderd. Als de gemeente zich aansluit dan wordt wel een stap in de goede richting gezet vindt D66.
De VOORZITTER brengt de motie in stemming. De motie krijgt 3 stemmen voor (PvdA en D66) en 22 stemmen tegen (SGP, CDA, CU, GB, VVD Lokaal) en wordt verworpen.
20 Sluiting
De VOORZITTER sluit de vergadering om 21.10 uur, nadat hij iedereen een goed kerstreces toegewenst heeft. Hij hoopt eenieder in goede gezondheid terug te zien op de nieuwjaarsreceptie van 2 januari 2018.
De VOORZITTER spreekt het ambtsgebed uit.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de Raad van Rijssen-Holten op 15 februari 2018.